CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v25i49.2819

Keywords:

Continuing Education. School. Teaching profession

Abstract

This article aims to reflect on the continuing education of teachers, taking the school as a place of learning and a locus of continuing education for teachers who teach mathematics in the early years of elementary school. To do so, we start from the following problem: How can the school become a space for learning and training? In the organization of the article, we used as theoretical contributions the studies carried out by several authors, of which we highlight, Nóvoa (2009), Campos (2003), Tardif (2012), Candau (1996), Formosinho (2009), Resende (2006) among others, who talk about the topic. The results show that there is a tendency for the continuing education of teachers to also take place at school, given that it constitutes a learning community that articulates knowledge and promotes the construction of knowledge. In this sense, the school as a training locus assumes an increasingly stronger tendency in the face of the needs that emanate from the classroom, favoring the theory-practice unity

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

LAURILENE CARDOSO DA SILVA LOPES, Universidade do Estado do Maranhão (UEMA)

Doutoranda e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Possui graduação em Ciências com Habilitação em Física- UEMA e Licenciatura em Pedagogia. Especialização em Metodologia do Ensino de Física (INTA), Educação de Formadores de Professores (UNIFACEMA) e Mídias na educação (UFMA). Professora da Educação Básica e Ensino Superior. Atualmente trabalha como coordenadora pedagógica da Unidade Escolar Municpal Eng. Jadihel Carvalho no município de Caxias-Ma.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 2/2019. Proposta de Regulamentação da Lei 9.394/96. Brasília, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei Nº 9.394/96. Institui as Diretrizes e Bases da Educação Nacional e dá outras providências. Brasília, 1996.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 4, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília, 2010

BRASIL. Parecer CNE/CEB Nº 2/2019, aprovado em 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação Inicial de Professores para a Educação Básica instituindo a Base Comun Curricular (BNC-Formação). Brasília, 2019.

CAMPOS, R. F. Do professor reflexivo ao professor competente: os caminhos da reforma da formação de professores no Brasil. In: MORAES, M. A; PACHECO, J. A; EVANGELISTA, M. O. (orgs.). Formação de Professores: Perspectivas educacionais e curriculares. Porto, ed: Porto, 2003.

CANDAU, V. M. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: REALI, A. M. M.R; MIZUKAMI, M. G. N. (Org.). Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: UFSCar, 1996.

CARR, Wilfred; KEMMIS, Stephen. Teoria critica de la ensenanza. Barcelona: Ediciones Martinez Roca, 1988.

CHARLOT, B. Da relação com o saber, elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2006 .

DOMINICÉ, Pierre. A formação de Adultos confrontada pelo imperativo biográfico. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, p.345-357, Jan/2021. http://www.scielo.br/pdf/ep/v32n2/a10v32n2.pdf

FERREIRA, Valéria Milena Röhrich; ARCO-VERDE, Yvelise Freitas de Souza. Chrónos & Kairós: o tempo nos tempos da escola. Educar; Curitiba, n. 17, p. 63-78. 2001.

FORMOSINHO, J. (Coord.). Formação de professores: aprendizagem profissional e ação docente. Porto: Porto Editora, 2009.

FREITAS, Luiz Carlos de. A importância da avaliação: em defesa de uma responsabilização participativa. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 96 p. 127-139, maio/ago. 2016.

GALVANI, Pascal. A Autoformação, uma Perspectiva Transpessoal, Transdisciplinar e Transcultural. In: Educação e Transdisciplinaridade II – CETRANS. São Paulo: TRIOM,p. 95-121, 2002.

GARCIA, Carlos Marcelo. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. IN: NOVOA, Antonio. Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores: Para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

HAYDT, Regina Cazaux. Avaliação do processo ensino-aprendizagem. São Paulo: Ática, 2008.

HARGREAVES, A. Aprendendo a mudar: o ensino para além dos conteúdos e da padronização. Porto Alegre: Artmed, 2002.

IMBERNÓN, F. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011

MORAES, Maria Cândida. A formação do educador a partir da complexidade e da transdisciplinaridade. Diálogo Educ., Curitiba, v. 7, n. 22, p.13-38, set./dez. 2007

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2007.

NÓVOA. Antônio; Professores Imagens do futuro presente. Lisboa, ed: EDUCA, 2009

NÓVOA, Antonio (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1997.

NÓVOA, A. Os professores e sua formação. 2 ed. Portugal: Dom Quixote, 1995.

NÓVOA, Antônio (Org.). Vida de professores. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

OLIVEIRA, J. C. O contexto das políticas educacionais na configuração do papel de gestores, coordenadores e professores. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, Ano 23, n. 39, mai./ago. 2018. P. 257-280.

PLACCO, V. M. de S.; ALMEIDA, L. R. O coordenador pedagógico e questões da contemporaneidade. São Paulo: Loyola, 2003.

PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica In: PIMENTA, S. G. e GHEDIN, E. (orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2003.

RAMALHO, B.; NUÑEZ, I., y GAUTHIER, C. (2003): Formar o professor, profissionalizar o ensino: perspectivas e desafios. Porto Alegre: Sulinas.

RESENDE, L. M. G. Paradigma e Trabalho Pedagógico: construindo a unidade teórico- pratica. In: TACCA, M. C. V. R. (Org.). Prática pedagógica e formação de professores. Campinas, SP: Alínea, 2006.

RIGO, J. da S.; HERNECK, H. R. Necessidades formativas e formação continuada: um estudo a partir do cotidiano da escola. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, Ano 23, n. 38, jan./jul. 2018. P. 30-50

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ : Vozes, 2002

SILVA, S. P. Elementos constitutivos da identidade da escola. In: ALMEIDA, A. M. B; LIMA, M. S. L. (Org.). Dialogando com a escola. 2.ed. Fortaleza: edições Demócrito Rocha, 2004.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Rio de Janeiro, 8ª ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis – RJ: Vozes, 2014.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto Político-Pedagógico e gestão democrática: Novos marcos para a educação de qualidade. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 3, n. 4, p. 163-171, jan./jun. 2009

WERLE, F. O. C. (Org.). Avaliação em larga escala, foco na escola. São Leopoldo: Oikos; Brasília: Líber Livro, 2010.

Published

2022-08-28

How to Cite

CARDOSO DA SILVA LOPES, L., & CAVALCANTE GUEDES, N. (2022). CONTINUING TEACHER TRAINING: SCHOOL AS LEARNING LOCATIONS. Languages, Education and Society, 25(49). https://doi.org/10.26694/rles.v25i49.2819

Similar Articles

<< < 53 54 55 56 57 58 59 60 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.