Reading of Scientific Popularization Texts in Secondary Education: Exploring Teaching Practices
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4961Keywords:
Teaching, Reading, Scientific Popularization Texts, Secondary SchoolAbstract
The teaching of reading has received special attention, particularly in the wake of national and international assessments that reveal a low level of reading comprehension among Brazilian secondary school students. This research focuses on the incidence of reading as decoding that underlies pedagogical practices in the classes of scientific popularization reading at the secondary level. The aim is to understand the relationship between this concept and the selection of didactic and pedagogical procedures that teachers employ in their practices, focusing on the student's role in constructing the meaning of the text. This article aims to reflect on the didactics of reading scientific popularization texts and describe the path from the selection of texts and activities proposed by teachers to reveal the dimensions and categories of analysis that demonstrate the viability of content analysis in analyzing the corpus. Data were collected through semi-structured interviews, observation of teaching practices, and focus group discussions. The concept of the text as a finished product and reading as decoding or expression of thought overlapped with the concept of reading as interaction. Thus, it was observed that in the academic-scientific reading classroom, the text is not understood as a process, nor is reading seen as a co-production of meanings. Hence, the need for ongoing teacher training and further research on this issue at pre-university educational levels
Downloads
References
ALVES FILHO, F. Linguística textual e análise do discurso. In: Linguística textual: interfaces e delimitações. (homenagem a Ingedore G. V. Koch). SOUZA, E. R. F de; PENHAVEL, E.; CINTRA, M. R. São Paulo: Cortez, 2017, p. 335- 356.
ARNOUX, E., BORSINGER, A., CARLINO, P., DI STEFANO, M., PEREIRA C. y SILVESTRI, A. La intervención pedagógica en el proceso de escritura de tesis de posgrado. Revista de la Maestría en Salud Pública, 2 (3), p. 1-16, 2004.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BAUER, M. W. Análise de conteúdo clássica: uma revisão. In: Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. São Paulo: Editora Vozes, 2013, p. 189- 217.
CARLINO, P.; Alfabetización académica diez años después; Consejo Mexicano de Investigación Educativa; Revista Mexicana de Investigación Educativa; XVIII; 57; n. 6, p. 355-381, 2013.
CAUTELA DE ALMEIDA MACHADO, M. L..; DA SILVA VIDAL CID LOPES, P.; SANTANA, A. P. OS SENTIDOS DA ALFABETIZAÇÃO NA BNCC: LEITURAS A PARTIR DA PERSPECTIVA ENUNCIATIVA-DISCURSIVA DE LINGUAGEM. Linguagens, Educação e Sociedade, [S. l.], v. 26, n. 52, p. 50-81, 2022. DOI: 10.26694/rles.v26i52.2989. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2989. Acesso em: 18 out. 2023.
CIAPUSCIO, G. E. La terminología desde el punto de vista textual: selección, tratamiento y variación, Porto Alegre: Organon, 2000.
COELHO, I. M.; WEIRICH da Silva. Letramento crítico e exercício da problematização no desenvolvimento da compreensão leitora nas aulas de línguas. Linguagens, Educação e Sociedade, n.55, v.27,2023.
FERREIRA, E. M. B.; CORREIA, J. R.; FERNANDES, V. M. C. O programa alfabetiza Maranhão e suas implicações para a formação de leitores e produtores de textos. Linguagens, Educação, Sociedade, Teresina, Ano 25, n. 44, 2020.
GATTI, B. A. Grupo focal na pesquisa em Ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livro, 2005
GERALDI, J. W. A aula como acontecimento. São Paulo: Pedro & João, 2010.
GONFIANTINI, V. El kairos educativo: re- significar la formación docente desde la práctica del formador. Rosario: Laborde Libros, 2016.
HERNÁNDEZ SAMPIERI, R.; FERNÁNDEZ COLLADO, C., BAPTISTA LUCIO, M. del P. Metodología de la investigación (6° ed.). México: McGraw Hill Interamericana, 2014.
KOCH, I. G. V. e CUNHA-LIMA. Do cognitivismo ao sociocognitivismo en F. Mussalin y A. C. Bentes (Orgs.), Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos (Vol. 3). São Paulo: Cortez, 2005, p. 251- 298
KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto (6 ed.). São Paulo: Cortez, 2009.
KLEIMAN, A. B. Oficina de leitura. 10ed. Campinas, São Paulo: Ática, 2004.
KLEIMAN, A. B. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura: Pontes, 2013.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Metodologia Científica. 2ed. São Paulo: Editora Atlas, 1992.
LOPEZ Da Silva L. C.; GUEDES, N.C. A formação continuada de professores e a escola
como lócus de aprendizagem. Linguagens, Educação, Sociedade, 2022
LUDWIG, A. C. Fundamentos e prática de metodologia científica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão (3 ed.). São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MINAYO, M. C. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 22 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2011
SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho científico. 23ª ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SIMÕES, D. Ensinando a documentar o pensamento. In: COELHO, F. A. e PALOMANES, R.(Orgs). Ensino de produção textual. São Paulo: Contexto, 2016, p. 75-86.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Trad. Cláudia Schilling. 6ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. São Paulo: Vozes, 2002
TRAMALLINO, C. P.; SAN MARTÍN, P. S. Hacia la co-construcción de un dispositivo hipermedial dinámico para el proceso de escritura de artículos científicos en español de estudiantes de postgrado. Lengua y Sociedad, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 261–282, 2023. DOI: 10.15381/lengsoc.v22i2.24389. Disponível em: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/24389. Acesso em: 20 oct. 2023.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VYGOTSKY (2001). Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: L. S. Vygotsky, A.R. Luria y A. N. Leontiev, Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (7 ed). São Paulo: Ícone, 2001, p. 103-119
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar (Trad. Ernani F da F. Rosa). Porto Alegre: Artmed, 1998.





