Reading of Scientific Popularization Texts in Secondary Education: Exploring Teaching Practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4961

Keywords:

Teaching, Reading, Scientific Popularization Texts, Secondary School

Abstract

The teaching of reading has received special attention, particularly in the wake of national and international assessments that reveal a low level of reading comprehension among Brazilian secondary school students. This research focuses on the incidence of reading as decoding that underlies pedagogical practices in the classes of scientific popularization reading at the secondary level. The aim is to understand the relationship between this concept and the selection of didactic and pedagogical procedures that teachers employ in their practices, focusing on the student's role in constructing the meaning of the text. This article aims to reflect on the didactics of reading scientific popularization texts and describe the path from the selection of texts and activities proposed by teachers to reveal the dimensions and categories of analysis that demonstrate the viability of content analysis in analyzing the corpus. Data were collected through semi-structured interviews, observation of teaching practices, and focus group discussions. The concept of the text as a finished product and reading as decoding or expression of thought overlapped with the concept of reading as interaction. Thus, it was observed that in the academic-scientific reading classroom, the text is not understood as a process, nor is reading seen as a co-production of meanings. Hence, the need for ongoing teacher training and further research on this issue at pre-university educational levels

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edna Maria de Oliveira Ferreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano

Doutora em Educação (UNR- Arg). Mestre em Educação Agrícola (UFRRJ). Professora de Língua  Portuguesa do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano (IFBAIANO). Membro do grupo de pesquisa (NGEAALC-UNEB).

Carolina Tramallino, Universidad Nacional de Rosario - UNR

Profesora en Letras recibida en la Universidad Nacional de Rosario, Argentina y Dra. en Humanidades y Artes con mención en Lingüítica por la misma casa de estudios. Es investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) de Argentina y Profesora Adjunta en las cátedras de Lingüística General I de la carrera de Letras y de Metodología de la Investigación Lingüística de la escuela de Lenguas de la UNR.

César Costa Vitorino, Universidade do Estado da Bahia

Doutor em Letras (PUCRS).  Professor Adjunto da Universidade do Estado da Bahia (UNEB) e líder do grupo de pesquisa NGEAALC/UNEB, Vice-Coordenador temporário do Mestrado MPIES, Professor Permanente do Mestrado MPIES

References

ALVES FILHO, F. Linguística textual e análise do discurso. In: Linguística textual: interfaces e delimitações. (homenagem a Ingedore G. V. Koch). SOUZA, E. R. F de; PENHAVEL, E.; CINTRA, M. R. São Paulo: Cortez, 2017, p. 335- 356.

ARNOUX, E., BORSINGER, A., CARLINO, P., DI STEFANO, M., PEREIRA C. y SILVESTRI, A. La intervención pedagógica en el proceso de escritura de tesis de posgrado. Revista de la Maestría en Salud Pública, 2 (3), p. 1-16, 2004.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BAUER, M. W. Análise de conteúdo clássica: uma revisão. In: Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. São Paulo: Editora Vozes, 2013, p. 189- 217.

CARLINO, P.; Alfabetización académica diez años después; Consejo Mexicano de Investigación Educativa; Revista Mexicana de Investigación Educativa; XVIII; 57; n. 6, p. 355-381, 2013.

CAUTELA DE ALMEIDA MACHADO, M. L..; DA SILVA VIDAL CID LOPES, P.; SANTANA, A. P. OS SENTIDOS DA ALFABETIZAÇÃO NA BNCC: LEITURAS A PARTIR DA PERSPECTIVA ENUNCIATIVA-DISCURSIVA DE LINGUAGEM. Linguagens, Educação e Sociedade, [S. l.], v. 26, n. 52, p. 50-81, 2022. DOI: 10.26694/rles.v26i52.2989. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2989. Acesso em: 18 out. 2023.

CIAPUSCIO, G. E. La terminología desde el punto de vista textual: selección, tratamiento y variación, Porto Alegre: Organon, 2000.

COELHO, I. M.; WEIRICH da Silva. Letramento crítico e exercício da problematização no desenvolvimento da compreensão leitora nas aulas de línguas. Linguagens, Educação e Sociedade, n.55, v.27,2023.

FERREIRA, E. M. B.; CORREIA, J. R.; FERNANDES, V. M. C. O programa alfabetiza Maranhão e suas implicações para a formação de leitores e produtores de textos. Linguagens, Educação, Sociedade, Teresina, Ano 25, n. 44, 2020.

GATTI, B. A. Grupo focal na pesquisa em Ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livro, 2005

GERALDI, J. W. A aula como acontecimento. São Paulo: Pedro & João, 2010.

GONFIANTINI, V. El kairos educativo: re- significar la formación docente desde la práctica del formador. Rosario: Laborde Libros, 2016.

HERNÁNDEZ SAMPIERI, R.; FERNÁNDEZ COLLADO, C., BAPTISTA LUCIO, M. del P. Metodología de la investigación (6° ed.). México: McGraw Hill Interamericana, 2014.

KOCH, I. G. V. e CUNHA-LIMA. Do cognitivismo ao sociocognitivismo en F. Mussalin y A. C. Bentes (Orgs.), Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos (Vol. 3). São Paulo: Cortez, 2005, p. 251- 298

KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto (6 ed.). São Paulo: Cortez, 2009.

KLEIMAN, A. B. Oficina de leitura. 10ed. Campinas, São Paulo: Ática, 2004.

KLEIMAN, A. B. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura: Pontes, 2013.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Metodologia Científica. 2ed. São Paulo: Editora Atlas, 1992.

LOPEZ Da Silva L. C.; GUEDES, N.C. A formação continuada de professores e a escola

como lócus de aprendizagem. Linguagens, Educação, Sociedade, 2022

LUDWIG, A. C. Fundamentos e prática de metodologia científica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão (3 ed.). São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MINAYO, M. C. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 22 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2011

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho científico. 23ª ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SIMÕES, D. Ensinando a documentar o pensamento. In: COELHO, F. A. e PALOMANES, R.(Orgs). Ensino de produção textual. São Paulo: Contexto, 2016, p. 75-86.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Trad. Cláudia Schilling. 6ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. São Paulo: Vozes, 2002

TRAMALLINO, C. P.; SAN MARTÍN, P. S. Hacia la co-construcción de un dispositivo hipermedial dinámico para el proceso de escritura de artículos científicos en español de estudiantes de postgrado. Lengua y Sociedad, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 261–282, 2023. DOI: 10.15381/lengsoc.v22i2.24389. Disponível em: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/24389. Acesso em: 20 oct. 2023.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VYGOTSKY (2001). Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: L. S. Vygotsky, A.R. Luria y A. N. Leontiev, Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (7 ed). São Paulo: Ícone, 2001, p. 103-119

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar (Trad. Ernani F da F. Rosa). Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2024-01-15

How to Cite

de Oliveira Ferreira, E. M. ., Tramallino, C., & Costa Vitorino, C. . (2024). Reading of Scientific Popularization Texts in Secondary Education: Exploring Teaching Practices. Languages, Education and Society, 28(56), 1–28. https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4961

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.