SOCIAL MOVEMENTS AND POPULAR EDUCATION: A CRITICAL ANALYSIS OF THE SPEECH OF POLITICAL LEADERS ON THE WEB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4455

Keywords:

Social Movements, Popular Education, Critical Discourse Analysis, Web.

Abstract

This theoretical/exploratory article, originated from a doctoral research, funded by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), linked to the Latin American Research Network in Rural, City & Social Movements (RedePECC&MS), aimed to analyze, in social thought, how the discourse of influential Brazilian political leaders stimulates “class hatred” and “political hatred”. The time frame was from January 2013 to October 2020, period of diffusion of digital political marketing through platforms such as Facebook and Twitter. The corpus of analysis consisted of 11 discursive fragments of leaders of intense militancy, recognized for their trajectory in defense of social rights, references as representatives of “progressive thinking”, influencers of Social Movements and with great visibility in the media. The result revealed how stimuli and semiotic aspects of “class hatred” were significantly present in the speeches of the then President of the Republic, Luiz Inácio Lula da Silva, and echoed by several leaders and influencers, incorporating themselves into informal education processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nadilson Ribeiro de Siqueira, Universidade do Estado da Bahia

Doutor em Educação e Contemporaneidade (UNEB) e Mestre em Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação (GESTEC) pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Membro do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Representações, Educação e Sustentabilidade (GIPRES). Graduado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal da Bahia. Pesquisador dos Movimentos Sociais, Educação Popular e Representações Sociais. E-mail: nadilsonarquiteto@gmail.com.

Natanael Reis Bomfim, Universidade do Estado da Bahia

Pós-doutor em Educação e Turismo pela Universidade de Paris 1. PhD em Educação pela Universidade do Quebec em Montreal. Professor permanente da Universidade do Estado da Bahia. Líder do Grupo Interdisciplinar em Representações, Educação e Sustentabilidade. Coordenador Executivo da Rede Latino Americana de Pesquisa em Educação do Campo, da Cidade e Movimentos Sociais.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE INCORPORADORAS IMOBILIÁRIAS, ABRAINC. Disponível em https://www.abrainc.org.br/wp-content/uploads/2018/10/ANEHAB-Estudo-completo.pdf. Acesso em: 04 mai. 2021.

ALMEIDA, Verônica Domingues. SÁ, Maria Roseli Gomes Brito de. A pedagogia freireana: amor e ódio na curva de um tempo. Linguagens, Educação e Sociedade, Ano 25, n. 45, mai./ago. 2020.

ALMEIDA, Frederico de. Do ódio social ao ódio político. GGN, 2015. Disponível em: https://jornalggn.com.br/cidadania/o-odio-generalizado-do-social-ao-politico/. Acesso em: 01 fev. 2023.

ALMOSSAWI, Ali. Um Livro Ilustrado de Mau Argumentos. Tradução de Diogo Lindner. Disponível em: HTTPS://bookofbadarguments.com/pt-br/ acesso em 10 dez 2020.

AZEVEDO, Sergio; PRATES, Antônio. Planejamento Participativo, Movimentos Sociais e

Ação Coletiva. Ciências Sociais Hoje. v. 1. 1991.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

CARTA DOS 51. “Carta de saída das nossas organizações [MST, MTD, Consulta Popular e Via Campesina] e do projeto estratégico defendido por elas”. 2011. Disponível em: https://passapalavra.info/2011/11/48866/ Acesso em: 21 dez. 2020.

CHARAUDEAU, P. Discurso político. Tradução de Fabiana Komesu e Dilson Ferreira da

Cruz. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015.

CHAUÍ, Marilena. Conformismo e Resistência – aspectos da cultura popular do Brasil. Editora Brasiliense, São Paulo, 1986.

COPI, Irving M. Introdução à Lógica. Tradução de Álvaro Cabral. São Paulo: Mestre Jou, 1978.

FAIRCLOUGH, Norman. Análise crítica do discurso como método em pesquisa social científica. Linha d’Água, v. 25, n. 2, p. 307-329, 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v25i2p307-329. Acesso em: 5 dez. 2020.

FAIRCLOUGH, Norman. Analysing discourse: textual analysis for social research. New York: Routledge, 2003. Fleury, Sônia. Socialismo e democracia: o lugar do sujeito. In Sônia Fleury & L. V. C. Lobato (Orgs.). Participação, democracia e saúde. (pp. 24-26). Rio de Janeiro: CEBES, Coleção Pensar em Saúde, 2009.

FREIRE, Paulo. Política e Educação. 5ª edição. ed. Cortêz Editora, 2001.

FREIRE, Paulo. Por uma pedagogia da pergunta. 3ª edição. ed. Paz e Terra, 1998.

FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1980.

GALEGO, Esther Solano. O ódio como política: a reinvenção das direitas no Brasil. Esther Solano Galego (Org.). Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4476955/mod_resource/content/1/L.%20Bulgarelli%20Moralidades%2C%20direitas%20e%20direitos%20LGBTI.pdf. Acesso em: 22 jul. 2022.

GRAMSCI, Antonio. Socialismo e Fascismo. In: Escritos Políticos. Volume 2, 1921-1926. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

HABERMAS, Jurgen. Direito e democracia. v. 2. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003

MARTINEZ, Vinício Carrilho. Do ódio de classe ao ódio social. Disponível em: https://www.gentedeopiniao.com.br/colunista/vinicio-carrilho/do-odio-de-classe-ao-odio-social. Acesso em: 22 jul. 2022.

MONTERO, Maritza. No interstício das disciplinaridades: a psicologia política. Ed. Prismas. 1ª Edição. 2015., p.55.

MOSCOVICI, Serge. La psychanalyse, son image et son public. Paris: PUF 1961.

MOSCOVICI, Serge. Préface. In C. Herzlich, Santé et Maladie, pp. 7–12. Paris: Mouton, 1969.

MOSCOVICI, Serge. Psicologia das Minorias Ativas. Editora Vozes, Petrópolis 2010;

ROUQUETTE, Michel-Louis. La communication sociale. Paris, 1996.

STRALEN, Cornelis Johannesvan e SILVEIRA, Aparecida Rosângela. Sujeito e política no debate contemporâneo. Psicologia em Revista. Belo Horizonte, v. 23, n. 3, p. 939-951, dez. 2017.

SOARES, Vieira; PICOLLI, Icaro Roberto Azevedo; CASAGRANDE, Jacir Leonir. Pesquisa Bibliográfica, Pesquisa Bibliométrica, Artigo de Revisão e Ensaio Teórico em Administração e Contabilidade. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 19, n. 2, p. 308-339, 2018.

VAN DIJK, Teun. El analissis crítico del discurso. Anthropos, n. 186, 1999. 23-36.

VIANA, Nildo. Os Movimentos Sociais. Curitiba. Ed. Prismas. 2016.

Published

2024-01-17

How to Cite

Siqueira, N. R. de, & Reis Bomfim, N. . (2024). SOCIAL MOVEMENTS AND POPULAR EDUCATION: A CRITICAL ANALYSIS OF THE SPEECH OF POLITICAL LEADERS ON THE WEB. Languages, Education and Society, 28(56), 1–26. https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4455

Similar Articles

<< < 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.