Curriculum and evaluation: Discourses that mean the curriculum in the state context of Mato Grosso
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.2960Keywords:
Speech, Curriculum, EvaluationAbstract
This work problematizes the relation established between curriculum and avaliation, after the approbation of the National Common Curricular Base, hereinafter BNCC, show up the effects of meaning on pedagogical practice and its organization/prescription at the state level. We emphasize that this relation, in the context of Mato Grosso, suppose the character of a structure for verification/validation of teacher and student performativity. The present labor advantage the discursive comprehension of Curriculum, developed by Lopes (2018, 2019), which conceives speech as a structuring of the social. It points to the need to negotiate meanings about educational projects as a decisive element for Democracy, thus destabilizing the discourse produced on the themes presented. The study was developed with the strategic theoretical support of the Political Theory of Discourse (LACLAU, 2011, 2013). For the thematic discussion, it uses Ball (1990, 2010) to understanding the notion of performativity and problematization of the meanings of political influence; Vieira and Hypolito (2013); Diaz-Barriga (2018), authors that contribute to the destabilization of discourses on evaluation within the scope of curricular politics. It is identified from the BNCC hard investment in curricular structuring actions by way of local programs for measuring learning proficiency, especially in the context of literacy. This result of meaning caused by the BNCC highlights the language of outside evaluation, suppose to be local, of competition and meritocratic logic that corroborate stereotyped identity projections about teaching and learning, and about being a student in the context of Mato Grosso.
Downloads
References
BALL, S.J. Politics and policy making in education: explorations in policy sociology. Nova York: Routledge, 1990.
BALL, S. J. Performatividade e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade. v. 2, n. 32, 2010 p. 37-55.
BARATTO, G. O sujeito barrado do inconsciente: O sujeito do pensamento e do desejo. Psicol. Argum., Curitiba, v. 30, n. 69, p. 239-244, abr./jun. 2012.
BIESTA, G. J. J. Education and the democratic person: Towards a political understanding of democratic education. Teachers College Record 109 (3), 740-769, 2007b. Disponível em: storre: education and the democratic person: towards a political conception of democratic education (stir.ac.uk) Acesso em: 10 abr. 2021.
BIESTA, G. Why ‘‘What Works’’ Won’t Work: Evidence-Based Practice And The Democratic Deficit In Educational Research. Educational THEORY. Volume 57, 2007a. Disponível em: WHY “WHAT WORKS” WON’T WORK: EVIDENCE‐BASED PRACTICE AND THE DEMOCRATIC DEFICIT IN EDUCATIONAL RESEARCH - Biesta - 2007 - Educational Theory - Wiley Online Library Acesso em: 10 abr. 2021.
BRASIL. LDB (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9. 394. Brasília. DF: 1996.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília. DF: Senado, 1988.
BRASIL. Parecer CNE/CP nº 15/2017. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: Secretaria de Educação Básica. Parecer CNE/CP nº15/2017. Brasília: Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, [2017a]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2017-pdf/78631-pcp015-17-pdf/file>. Acesso em: 5 de jun. de 2018.
BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, Conselho Pleno, [2017b]. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/resolucaocne_cp222dedezembrode2017.pdf. Acesso em: 5 de jun. de 2018.
CHEMAMA, R. Dicionário de Psicanálise. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
DIAZ-BARRIGA, A. A Prova Pisa: idealização, cidadania global, imposição cultural e ausência de impacto pedagógico didático. In.: ORTIGÃO, M. I. R. Políticas de avaliação, currículo e qualidade: diálogos sobre o Pisa – v. 3. ORTIGÃO, M. I. R. (Org.) Alice Casimiro Lopes, Elizabeth Macedo (coord.) et. al. – Curitiba: CRV, 2018.
CLARKE, M. Lacanian perspectives on education policy analysis. In.: KALERVO, G.; CLARKE, M.; PETERSEN, E. B. Education Policy and Contemporary Theory. London, Routledge, 2015.
LACLAU, E. A razão populista. Tradução Carlos Eugênio Marcondes de Moura. São Paulo: Três Estrelas, 2013.
LACLAU, E.; MOUFFE, C. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. Tradução Joanildo A. Burity, Josias de Paula Jr. e Aécio Amaral. São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPq, 2015.
LEACH, J. Análise Retórica. In.: M. W.; GASKELL, G. (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução Pedrinho A. Guareschi. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. p. 293-318.
LOPES, A. C. Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In.: LOPES, A. C.; MENDONÇA, D. (Org.). A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015. p. 177 -147.
LOPES, A. C. Itinerários formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vida juvenis. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 59-75, jan./maio 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.22420/rde.v13i25.963
LOPES, A. C.; OLIVEIRA, M. B. de. Políticas de curriculo e articulações discursivas. Curitiba.CRV, 2017.
LOPES, A. C. MACEDO, E. Teorias de Currículo. Rio de Janeiro. Autêntica, 2011.
MACEDO, E. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para a educação. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1530-1555, out./dez. 2014.
MATO GROSSO, Conselho Estadual de Educação. Parecer nº 001/2018. Disponível em
https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/mpb-001-2018_60d99a8fla55a.pdf
MATO GROSSO. Portaria nº 676/2021/GS/SEDUC/MT. Disponível em http://www3.seduc.mt.gov.br/legislacao-portaria Acesso em jul de 2022.
MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Escola Ciclada de Mato Grosso: novos tempos e espaços para ensinar – aprender a sentir, ser e fazer. Cuiabá: Seduc, 2001.
MATO GROSSO. Projeto que institucionaliza a gestão dos Cefapros. Assembleia Legislativa de Mato Groso, 11 set. 2018a. Disponível em: https://www.al.mt.gov.br/midia/texto/projeto-que-institucionaliza-a-gestao-dos-cefapros-e-apresentado/visualizar. Acesso em: 15 dez. 2019.
MENDONÇA, D. Pensando (com Laclau) os limites da democracia. In.: LOPES, A. C.; MENDONÇA, D. (Org.). A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015. p. 177-147.
PACHECO, J. A. Currículo: entre teorias e métodos. Cadernos de Pesquisa, v. 39, n. 137, p. 383-400, mai./ago. 2009.
POPKEWITZ, T. S. Números e Grades de inteligibilidade: dando sentido à verdade educacional. In.: TURA, M. L. R.; GARCIA, M. M. (Org.) Currículo, políticas e ação docente. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013.
SANTOS, G. Meu aluno não lê: sentidos de crise nas políticas curriculares para a formação em leitura. 2017. 235 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.
SANTOS, G. Políticas curriculares de leitura: crise, antogonismo e negociação no Congresso de Leitura do Brasil (COLE), Curitiba, CRV, 2019.
SANTOS, G.; SANTOS, D. A. G. BNCC e DRC/MT: das tentativas de implementação aos processos de ressignificação curricular. Interação. Curitiba, v.21, p.360 - 373, 2021.
TURA, M. L. R.; PEREIRA, T. V. Políticas Curriculares, sistemas de avaliação e conhecimentos escolares. In.: TURA, M. L. R.; GARCIA, M. M. (Org.) Currículo, políticas e ação docente. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013.
VIEIRA, J. S.; HYPOLITO, A. M. Políticas curriculares, estandardização do conhecimento e ressignificação da aprendizagem. In.: TURA, M. L. R.; GARCIA, M. M. (Org.) Currículo, políticas e ação docente. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013.
VIEIRA, J. S.; HYPOLITO, A. M. “Trabalho e saúde do professorado: ensaio sobre medo e esperança”. In.: PIZZI, L. C. V. (Org.). Trabalho docente: tensões e perspectivas. Maceió: EDUFAL, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.