PARTICIPATORY REMOTE TEACHING IN GRADUATION: GAMES AS A THEME TO DISCUSS SCIENCE TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v26i51.2967

Keywords:

Distance education, Higher education, Pedagogical games, Technology and education

Abstract

Since the outbreak of social isolation motivated by the COVID-19 pandemic in 2020, remote teaching has become a requirement for the continuity of educational activities of various levels of education in Brazil. The Information and Communication Technologies (ICT) supported the interaction and teaching-learning process.  In this context, the present study seeks to discuss how to create a remote subject of games for science teaching that allows developing discussions about science and social issues in a participatory manner in graduate school. To this end, this study introduces different factors to improve the use of digital environments in graduate courses as the criteria used for the previous organization of the subject.  As a result, we describe the methods and tools used to teach in this course, delivered between August and October of 2020, and display some students' feedbacks. The study allows us to point out strategies for remote teaching, using games as a technological and cultural phenomenon that enables the discussion of different social issues through science teaching. 

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Author Biographies

Marcelle Pita-Carmo, Instituto de Bioquímica Médica, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda em Ciências (Educação, Difusão e Gestão em Biociências pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestre pelo mesmo programa. Atua como docente da educação básica, na rede municipal de educação de Maricá. Pesquisa na área de acessibilidade e inclusão em museus de ciências.

Jéssica Barreto, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda em Ciências pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Marcelo Vasconcellos, Fundação Oswaldo Cruz

Doutor em Ciências (Comunicação e Informação em Saúde), Programa de Pós-Graduação em Informação e Comunicação em Saúde (PPGICS). Tecnologista em Saúde Pública no Centro de Desenvolvimento Tecnológico em Saúde (CDTS), Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)

Geórgia Atella, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Docente no Instituto de Bioquímica Médica da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

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Published

2022-12-07

How to Cite

Pita-Carmo, M., Barreto, J., Vasconcellos, M., & Atella, G. (2022). PARTICIPATORY REMOTE TEACHING IN GRADUATION: GAMES AS A THEME TO DISCUSS SCIENCE TEACHING. Languages, Education and Society, 26(51), 268–298. https://doi.org/10.26694/rles.v26i51.2967

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