POSITIVISM, PHENOMENOLOGY AND MARXISM: CONTRIBUTIONS TO RESEARCH ON CONTINUOUS EDUCATION OF TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.4214Keywords:
Continuing training, Educational Research, Positivism, Phenomenology, MarxismAbstract
Discussions about the epistemological perspective adopted by researchers in the field of educational research have become a recurring theme given the complexity found in the knowledge construction process, as well as in the researcher's choice and positioning in relation to his or her object of study. The objective of this article is to understand positivism, phenomenology and Marxism as philosophical currents, indicating their contributions, weaknesses and limits in research, placing the continuing education of teachers as an object of study. The research that gave rise to this article has a qualitative approach, of a bibliographical nature, with a critical-reflexive perspective. The results indicate the existence of potentialities and subsidies that allow qualifying the investigations and support the debate on the theme presented, thus corroborating with the production of knowledge, from different intersections, interlocutions and interfaces of each philosophical current.
Downloads
References
ALTMICKS, A. H. Principais paradigmas da pesquisa em educação realizada no Brasil. Revista Contrapontos – eletrônica, vol. 14, n. 2, mai./ago. 2014.
AMADO, J. Manual de investigação qualitativa. 2 ed. Imprensa da Universidade de Coimbra. 2014.
BICUDO, M. A. Possibilidades pedagógicas. In: Maria Aparecida Viggiani Bicudo. (Org.). Filosofia da Educação Matemática: fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas. 1ª ed. São Paulo: Editora UNESP, 2010.
BORGES, M. C.; DALBERIO, O. Aspectos metodológicos e filosóficos que orientam as pesquisas em educação. Revista Iberoamericana de Educación, v. 5, n. 43, p.1-10, jul. 2007.
BUCHOLZ, L. G; FERREIRA, V. F. S. Positivismo, fenomenologia e materialismo histórico dialético: uma síntese das três correntes metodológicas. 2º Congresso Internacional de Educação, 2019, p. 1-10.
CASTRO, M. H. G. de. A Reforma do Ensino Médio. Brasília, DF: MEC, 2016.
CAVALCANTI, A. de S. Olhares epistemológicos e a pesquisa educacional na formação de professores de ciências. Educ. Pesqui. v.40, n. 4, 2014.
COMTE, A. Curso de filosofia positiva. São Paulo: Abril Cultural, 1978. Coleção: Os Pensadores.
GADELHA, R. M. A. F. Educação no Brasil: desafios e crise institucional. Pesquisa & Debate. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Economia Política, v. 28, n. 1 (51), 2017.
FRIGOTTO, G. A. O enfoque da dialética materialista histórica da pesquisa educacional In: FAZENDA, Ivani (org.) Metodologia da pesquisa educacional. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
GAMBOA, S. S. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. 2. ed. Chapecó/SC: Argos, 2012.
HUSSERL, E. A filosofia como ciência de rigor. Revista de Estudos Universitários - REU, Sorocaba, SP, v. 1, n. 1, 2021.
LYOTARD Jean-François. A fenomenologia. Rio de Janeiro (RJ): Edições 70; 1999.
MARTINS, M. F. Pesquisa em educação e transformações sociais. Argumentos Pró-Educação, Pouso Alegre, v. 1, nº 2, p. 173 – 192, mai. - ago., 2016
MARX, K. O Capital - Livro I – crítica da economia política: O processo de produção do capital. Tradução Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013.
MARX, K. O capital: crítica da economia política. 8. ed. Tradução de Reginaldo Santana. São Paulo: Difel. 1982.
MARX, K. O método da economia política. In: FERNANDES, Florestan (Orgs.). Marx e Engels: história. 3. ed. São Paulo: Ática, 1989.
NOVELLI, P. G. A., PIRES, M.F.C. A dialética na sala de aula. Botucatu: UNESP, 1996
OLIVEIRA, C. G. de. A matriz positivista da educação brasileira: Uma análise das portas de entrada no período Republicano. Diálogos Acadêmicos - Revista Eletrônica da Faculdade Semar/Unicastelo. 2017.
OUTHWAITE, W.; BOTTOMORE, T. (Orgs). Dicionário do Pensamento Social do Século XX. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1996.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Autores Associados, 1994.
SILVA, C. C.; MEDINA, P.; PINTO, I. M. A fenomenologia e suas contribuições para a pesquisa em educação. InterMeio: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação-UFMS, v. 18, n. 36, 2012.
SILVA, J. M. de O.; LOPES, R. L. M.; DINIZ, N. M. F. Fenomenologia. Reflexão. Rev. Bras. Enferm. 61 (2). Abril 2008.
SILVINO, A. M. D. Epistemologia positivista: qual a sua influência hoje? Psicol. cienc. prof. 27 (2). Jun 2007.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.





