Relationship between teaching promoting human development and the conception of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.3663

Keywords:

The theory of developmental teaching, study activities, pedagogical work, didactic

Abstract

Due to the differences between materiality that produces the Theory of Developmental Teaching and the objective conditions in which teaching occurs in Brazil, it is necessary to ensure, in the training of teachers in the Brazilian context, the understanding of what is the essence of this theory and not the reproduction of the proposed didactic actions. In this sense, this article aims to discuss what is core in Davidov's didactic proposition, in order to understand the theoretical-methodological principles on which his didactic proposition is based.  The text is the result of an explicative research, qualitative approach and specialized bibliography. The results indicate that the nuclear in his theory is the conception of knowledge based on materialist dialectic logic. In this conception, the concepts are thus perceived as mediating tools that permit the intelligibility of objective reality to humans.  This understanding revolutionizes the way of understanding the teaching content, the role of the agent in learning and the form of exposition/appropriation of concepts, giving rise to a didactics compatible with this conception of knowledge. The analysis reveals the principles which foreground the six activities of study proposed by Davidov. There is thus the possibility of not merely reproducing these activities in basic education or in teaching formation, but in adding others that, based on the same principles, would be adequate to conditions which are effective towards the positing of pedagogical work in other formation contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Sandreana Salvador da Silva Lizzi, Instituto Federal do Paraná - Campus Pitanga

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá, Professora no Instituto Federal do Paraná - IFPR – Campus Pitanga, Pitanga, Paraná. E-mail:  sandreanajp@hotmail.com 

 

Marta Sueli de Faria Sforni, Universidade Estadual de Maringá

Pós-doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil.

References

CARDOSO, E. A. M., SILVA, L. A., & DOS SANTOS, A. R. . (2018). Formação, currículo e prática pedagógica: desafios na contemporaneidade. Linguagens, Educação e Sociedade, p. 03-22. https://doi.org/10.26694/les.v1i1.7653. Disponível em https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/1139 Acesso em: 10 mai. 2023.

DAVÍDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

DAVIDOV, V. V.; MÁRKOVA, A. La concepcion de la actividad de estudio de los escolares. In: Davidov, V.; Shuare, M. (Org.).La psicología evolutiva y pedagogía en la URSS: antología. Moscou: Progreso, 1987, p. 316- 337.

ELKONIN,D.B.Desarrollopsíquicodelosescolares.In:Smirnov,A.A.,Leontiev,A.N.,Rubinshtein,S.L.&Tieplov,B.M.(Org.)Psicología.México:Grijalbo, 1978, p. 523-559.

KOPNIN, P.V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Tradução de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1978.

LEONTIEV, A.N. Las necessidades y los motivos de la actividad. Em A. Smirnov, A. N. Leontiev, A. N., S. L. Rubinstein, & B. M. Tieplov, B. M. (Org.). Psicologia. México: Grijalbo, 1969, p.341-354.

LIZZI, M. S. S. da S. O conceito teórico como instrumento mediador do pensamento: contribuições da Teoria Histórico-Cultural para a organização do ensino. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2020.

NÚNEZ, I. B. Vigotski, Leontiev, Galperin: formação de conceitos e princípios didáticos. Brasília: Líber Livros, 2009.

REPKIN, V.V. Ensino Desenvolvente e Atividade de Estudo. Ensino Em Re-Vista, v.21, n.1, p.85-99, jan./jun. 2014. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/25054 Acesso em: 28 jul. 2021.

RÍBNIKOV, K. Historia de las matemáticas. Moscú: Mir, 1987.

SERCONEK, G.C. Teoria do Ensino Desenvolvimental e aprendizagem:um experimento com conceitos de área e de perímetro. Tese de Doutorado em Educação. Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2018.

SFORNI, M. S. F. Interação entre Didática e Teoria Histórico-Cultural. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, nº 2, p. 375-397, abr./jun. 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edreal/a/Fx3RsNJtkq8QVxzXWCvYg6p/abstract/?lang=pt> Acesso em 21 mai. 2021.

SFORNI, M. S. F. Pesquisas sobre modos de organização do ensino: necessidades, metodologia e resultados. In: SFORNI, M. S. F., SERCONEK, G. C; BELIERI, C. M. Aprendizagem conceitual e organização do ensino: experimentos didáticos na educação básica. Curitiba: Editora CRV, 2019, p. 19-39.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas – tomo II. Madrid: Machado Libros, 2014.

Published

2023-06-02

How to Cite

Lizzi, M. S. S. da S. ., & Sforni, M. S. de F. (2023). Relationship between teaching promoting human development and the conception of knowledge. Languages, Education and Society, 27(54), 349–367. https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.3663

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.