The autobiographical method and its formative dimension in research on literacy in multigrade classes
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.5338Keywords:
Literacy, Multiseries Classes, Field Schools, Autobiographical methodAbstract
The object of study of this research is: the autobiographical method as a training element in the literacy process in multigrade classes. Part of the following problem question: How are your literacy routines characterized by children in a multigrade class at a rural school? Its objective is to: characterize literacy routines in multigrade classes in rural schools. The research is based on the conception of literacy in multigrade classes as an educational modality marked by singularities inherent to the identity and culture of rural people. Regarding multigrade classes, he understands that they are contexts that offer the first stage of elementary education (1st to 5th year), in a single learning space, to serve students who are in different grades or school years. Regarding methodological aspects, this is a study guided by the principles of the autobiographical method, consolidated through narrative research, according to the propositions of Dominicé (1988) and Ferraroti (2010). The production of narratives occurred through narrative interviews based on the assumptions of Schultze (1992). Participants in the research were (03) three literacy teachers who work in a school with multi-grade classes, in a rural school, in the municipal education network in the city of Caxias/MA (locus of the investigation). The autobiographical method in this study considers the dimension of recognizing the subjectivity of literacy teachers and their contributions to the educational process of children living in the countryside over time.
Downloads
References
ARROYO, M. G. A Educação Básica e o movimento social do campo. In: ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (Org.). Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2004. p. 65-86.
ATTA, Dilza. Educação, cultura e humanização nas escolas do campo. Brasília, Expressão Popular, 2003.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012. Disponível em: http://doi.org/10.7476/97885751114698. Acesso em: 12 set. 2020.
BRASIL. Secretaria de Educação Continuada. Alfabetização e Diversidade. Programa Escola ativa. Orientações Pedagógicas para Formação de Educadores e Educadoras. – Brasília: SECAD/ MEC, 2009.
CALDART, Roseli S. Movimento Sem Terra: Lições de Pedagogia. Currículo sem Fronteiras. v. 3, n.1, p.50-59, jan./jun.2011. Disponível em: < www.curriculosemfronteiras.org> . Acesso em: 17 de Julho de 2020.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Tradução de Anne-Marie Milon Oliveira Revisão técnica de Fernando Scheibe. Revista Brasileira de Educação v. 17 n. 51 set.-dez. 2012
DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde. Depart. de Recursos Humanos da Saúde/Centro de Formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988. p. 51-61.
FERRAROTI. F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, António; FINGER, M. (Orgs). O método (auto) biográfico e a formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Trad. de Kátia de Mello e Silva. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. – São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1988.
FREIRE, Paulo. A importância de ler. In: FREIRE, Paulo. A importância de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Cortez, 1989.
HAGE, Salomão Mufarrej. Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Coleção Caminhos da Educação do campo. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
JOLIBERT, Josette et al. Além dos Muros da Escola: a escrita como ponte entre alunos e comunidade. Porto Alegre: Artmed, 2006. Tradução: Ana Maria Neto Machado.
JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista Narrativa. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Tradução: Pedrinho Guareschi. Petrópolis: Vozes, 2000, p.90.
KLEIMAN, Ângela. Leitura e interdisciplinaridade: tecendo redes nos projetos da escola / Ângela B. Kleiman, Silva E. Moraes. – Campinas, SP: Mercado de Letras, 1999. (Coleção Ideias Sobre Linguagem).
RODRIGUES, Caroline Leite. Educação no meio rural: um estudo sobre salas multisseriadas. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/FAEC-8MAHYM Acesso em: 17 de out. 2021.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, n.03, 2000. 128p.
SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Trabalho apresentado na 26ª Reunião Anual da ANPED, Minas Gerais, 2004.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, n.04, 2012.
SOUZA, E. C. de. Modos de narração e discursos da memória: biografização, experiências e formação. In: PASSEGGI, M. da C.; SOUZA, E. C. de. (Auto)Biografia: formação, territórios e saberes. Natal: EDUFRN; São Paulo: (Coleção Pesquisa (Auto)Biográfica - Educação), Paulus, 2008. p. 85-101.
SOUZA, Elizeu Clementino de. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Revista Educação UFSM, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 85-104, jan./abr. 2014.
SOUZA, E. C. et al. Ruralidades, ritos de passagem e acompanhamento escolar – Salvador: EDUFBA, 2018. p. 88.
SOUZA, E. C. et al. Ruralidades, práticas pedagógicas e narrativas docentes - Salvador: EDUFBA, 2018. p. 205.
SCHÜTZE, F. Pesquisa biográfica e entrevista narrativa. In: WELLER, W.; PFAFF, N. (Org.). Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1992. p. 210-222.
TOLEDO, Maria Cristina Moiana de. A Escola do Campo e a Pesquisa do Campo. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2005.





