The panorama of closure and nucleation of rural schools in the municipality of Pitanga/PR between 1995 and 2020
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4565Keywords:
Field education, Closing of schools, NucleationAbstract
The article presents the results of a master's degree research in education whose main objective is to analyze the closure and nucleation of rural schools in the municipality of Pitanga, located in the state of Paraná. The research was carried out using a qualitative and documentary approach, with the aim of understanding the historical process of closing rural schools between the years 1995 and 2020. The period of analysis was established after the independence of the last municipality that dismembered from Pitanga. To obtain information about schools closed during this specific period, documentary research was carried out at the Department of Education. As for the methodology, it is a qualitative research, while in relation to the objectives, it can be classified as exploratory, and in terms of technical procedures, it is characterized as bibliographic. In this study, we seek to establish a discussion about the relationship between the closure and nucleation of schools, which has become a consolidated trend in several municipalities in Paraná. The data obtained indicates that the trend of school closures in the municipality of Pitanga is continuous, with more than 80 rural schools having closed in just over two decades. The Education Guidelines and Bases Law – LSB 9.394/96 and the Rural Education Curricular Guidelines (2006) were used as guiding documents. Among the main authors are: Caldart (2012), Hage (2014), Paula (2015) and Vasconcellos (1993).
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
CALDART, R. S. Educação do campo. In: CALDART, R. S. et al. (Org.) Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012, p. 259-267.
COSTA, L. G.; RODRIGUES, A. C. S.; COSTA, L. M. Educação do campo nos últimos 20 anos: conquistas, retrocessos e resistências. Linguagens, Educação E Sociedade, (41), 135-166, 2019.
HAGE S. A. M. Transgredindo o paradigma da (multi) seriação como referência para a construção da Escola Pública do Campo. Educação & Sociedade. Campinas, v. 35, nº. 129, p. 1165-1182, out./dez., 2014.
GONÇALVES, C.; FRAGA, N. C.; CAVATORTA, M. G. Massacre dos Kaingang em Pitanga – PR, um conflito atrelado à ideologia do branqueamento e à expansão do capital sobre os territórios indígenas. Serviço Social em Revista, Londrina, V. 18, p. 81 – 100, 2015.
PARANÁ. Diretrizes Curriculares da Educação do Campo. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação, 2006.
PARANÁ. Escola Pública do Campo do Paraná: O que e como fazer. II Boletim da Articulação Paranaense Por uma Educação do Campo. Paraná, p. 1-12, 2018. Disponível em: <https://sites.unicentro.br/wp/educacaodocampo/files/2019/05/BOLETIM- Articula%c3%a7%c3%a3o-Paranaense-por-Uma-Educa%c3%a7%c3%a3o-do-Campo-edicao2.pdf>. Acesso em: 03 Mai.de 2020.
PAULA, A. M. de. Faces da expropriação e da desterritorialização camponesa em Pitanga – PR. 2015. 313 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Setor de Ciências da Terra, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba/PR, 2015.
PITANGA. História de Pitanga. 2021. Disponível em: https://www.pitanga.pr.gov.br/historia-de-pitanga Acesso em: 16 de agosto de 2021.
VASCONCELLOS, E. A. de. Agrupamento de escolas rurais: alternativa para impasse da educação rural? Cadernos de Pesquisa. n. 86, p. 65- 73, ago. 1993.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.