NEOLIBERALISM IN THE NATIONAL LITERACY POLICY: A DECREE NO. 9.765/2019 ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4803

Keywords:

PNA, Educational Policies, Neoliberalism, Early Childhood Education, Literacy

Abstract

In this article, the terms and concepts that highlight the neoliberal perspective of the National Literacy Policy (PNA) were analyzed through documentary research that used the principles of content analysis as an analytical tool. The primary sources of this study consisted of Decree No. 9.765, of April 11, 2019, and the PNA’s Notebook, and the secondary sources, in studies referring to the influence of neoliberalism on Brazilian educational policies. In addition to observing conceptions that, aligned with capitalist interests, are under strong influence from the neoliberal perspective, the research results show that the PNA takes a sectarian stance by disregarding the history of the literacy process in Brazil and the knowledge built through democratic discussions for education and teacher training. Awareness about this issue equips researchers and professionals in the areas of Early Childhood Education and Literacy in the face of representative forms that legitimize the ideologies of neoliberalism and produce ways of thinking and acting in education.

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Author Biographies

Estela Souza de Castro, Universidade do Rio Grande - FURG

Pedagoga pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). É membra do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e letramento – GEALI (FURG). Rio Grande, Rio Grande do Sul, Brasil.  E-mail: estelasouzacastros@gmail.com.

Gabriela Medeiros Nogueira, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (PPGE/UFPel). Realizou Pós-doutorado na University of Illinois at Urbana-Champaign – UIUC, em 2016 e na University of Canterbury – UC na Nova Zelândia, em 2019. Professora no Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande – FURG e no Programa de Pós-graduação em Educação da FURG. Coordena o Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e letramento – GEALI.

Carmen Regina Gonçalves Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora e Mestre em Educação (UFPel), especialista em Ciências Sociais na Educação (URCAMP), Psicopedagogia Institucional, Clínica e Ludopedagogia (FAD), Orientação Educacional e Supervisão Escolar (FAD), graduada em Letras (FURG) e Pedagogia (UNINTER). É membra do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e letramento – GEALI (FURG).

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. Acesso em: 05 abr. 2022.

Published

2023-12-27

How to Cite

Souza de Castro, E., Medeiros Nogueira, G. ., & Gonçalves Ferreira, C. R. (2023). NEOLIBERALISM IN THE NATIONAL LITERACY POLICY: A DECREE NO. 9.765/2019 ANALYSIS. Languages, Education and Society, 27(55), 1–24. https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4803

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