EDUCATIONAL PROCESSES IN TIMES OF PANDEMIC AND ITS DEVELOPMENTS: REFLECTIONS ON THE POTENTIAL OF RESEARCH-TRANSFORMATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4775

Keywords:

Teacher Education, Socio-historical Psychology, Trans-Formation Research, Pandemic

Abstract

This article intends to discuss the perspective of Trans-Formation Research, which has been developed by a research group belonging to the Graduate Program in Education: Psychology of Education, the Teaching Activity and Subjectivity Group (GADS). This modality brings in its historical significance a call to revolutionary action, stressing the critical and transformative action that can be excited in the reality researched. This article deals with an analytical excerpt about the training meetings held with an average of fifteen teachers from public schools in the city of São Paulo, who proposed to discuss the challenges of the teaching-learning processes during the pandemic. The objective of this research was to apprehend the subjective dimension of educational processes in times of pandemic and their developments. The intention to develop research and formations, decisively in this critical Marxist perspective that we deal with here, can be perceived in the scientific praxis movement of this research modality - which has as its cornerstone criticism, the need to apprehend social reality beyond its appearance, which considers the historical movement of reality, which maintains the theoretical-methodological coherence in the dialectical conception of the interrelations theory-practice-method-technique-synthesis. All this rigorously and explicitly assumed from the choice of the object, the objective, the procedures and forms of analysis and interpretation. In this path guided by the dialectic research-form-transform, based on the contributions of Karl Marx, Lev Vigotski and Paulo Freire, we reflect in this article on the potential of teacher education development conducted under the modality of Trans-Formation Research, showing the relevance of research processes in the creation of important mediations in critical consciousness formation, unveiling alienation conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana de Oliveira Rocha Magalhães, Universidade de Taubaté

Pós-doutoranda (bolsista Projeto CAPES Edital Nº12/2021 -Pandemia da COVID-19 e seus impactos na educação básica no Brasil: diagnóstico e proposições interventivas na escola) e Doutora pelo Programa de Pós-graduação em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora no Mestrado Profissional em Educação na Universidade de Taubaté (UNITAU), Taubaté, São Paulo, Brasil.

Wanda, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Mestre e Doutora pelo Programa de Psicologia Social da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora titular no Programa de Pós-graduação em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, Brasil. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Atividade Docente e Subjetividade  PUC-SP e do Projeto  CAPES (2022-2026) – Edital Nº12/2021 -Pandemia da Covid-19 e seus impactos na educação básica no Brasil: diagnóstico e proposições interventivas na escola,  membro da equipe de Psicologia Sócio- Histórica PUC-SP.

References

BOCK, Ana. M. B.; FURTADO, Odair. Dimensão subjetiva: uma categoria potente em vários campos da Psicologia. In: BOCK, Ana. M. B.; GONÇALVES, Maria da Graça M.; ROSA, Elisa Z. (Orgs.) Dimensão subjetiva: uma proposta para uma leitura crítica em psicologia. São Paulo, Cortez, 2020.

BOCK, Ana. M. B.; AGUIAR, Wanda. M. J. A dimensão subjetiva: um recurso teórico para a Psicologia da Educação. In: AGUIAR, W. M. J; BOCK, A. M. B.(Orgs.) A dimensão subjetiva do processo educacional. São Paulo, Cortez, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, PAZ E TERRA, 1996/2000.

FREIRE, Paulo. Educação: o sonho possível. In: BRANDÃO, Carlos. R. (Org.) O Educador vida e morte. Rio de Janeiro, Graal, 1988.

LUXEMBURGO, Rosa. Reforma, revisionismo e oportunismo. Rio de Janeiro, Laemmert, 1970.

MAGALHÃES, Luciana O. R.; AGUIAR, Wanda M. J. Desafios impostos pela pandemia à saúde docente. In: BUSSOLOTTI, Juliana M.; CALIL, Ana Maria G. C.; SOUZA, Carmem Lúcia C. (Orgs.). Práticas educativas na pandemia: relato de experiências de alunos-professores do MPE. Taubaté, EdUnitau, 2021.

MAGALHÃES, Luciana de O. R. A Dimensão Subjetiva dos processos de inclusão escolar no movimento da Pesquisa-Trans-Formação. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação). São Paulo, PUCSP, 2021.

MARX, Karl. O dezoito de Brumário de Luís Bonaparte. São Paulo, Boitempo, 1848-1852/ 2011.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo, Livraria Editora Ciências Humanas, 1845/1979.

MELO, André; BRAGA, Lisandro; VIANA, Nildo. Trabalho e Mais-Violência: Do desequilíbrio psíquico às doenças psicossomáticas. Crítica Desapiedada. 11/fev./2021. Disponível em: < https://criticadesapiedada.com.br/2021/02/11/trabalho-e-maisviolencia-do-desequilibrio-psiquico-as-doencas-psicossomaticas > Acesso em 08/10/2021.

MÉSZÁROS, István. Poder da ideologia. São Paulo, Boitempo, 2010.

NÓVOA, Antonio. Formação de professores e profissão docente. In. NÓVOA, A. (Org.) Os professores e a sua formação. Portugal, Publicações Dom Quixote, 1995.

VIGOTSKI, Lev S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo, Martins Fontes, 1934/2001.

VIGOTSKI, Lev S. Problemas de método. In: A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo, Martins Fontes, 1929/2010. cap. 5.

WEBER, L. N. D. et al. (2015). O estresse no trabalho do professor. Imagens da Educação, v. 5, n. 3, pp. 40-52.

Published

2024-01-15

How to Cite

de Oliveira Rocha Magalhães, L., & Wanda. (2024). EDUCATIONAL PROCESSES IN TIMES OF PANDEMIC AND ITS DEVELOPMENTS: REFLECTIONS ON THE POTENTIAL OF RESEARCH-TRANSFORMATION. Languages, Education and Society, 28(56), 1–19. https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4775

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.