THE PORTUGUESE LANGUAGE COMPONENT IN THE THREE VERSIONSBNCC FOR THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.3136Keywords:
BNCC; Língua Portuguesa; Currículo; Teorias linguísticasAbstract
This article presents the results of the research developed within the scope of the Graduate Program in Curriculum and Management of the Basic School (PPEB/NEB/UFPA) in the line of Basic Education Curriculum, which had as its object of investigation the curricular requirements for the Portuguese Language in the final years of Elementary School, contained in the three versions of the National Common Curricular Base - BNCC (BRASIL, 2015; 2016; 2017). A comparative analysis, Content through Document Research and Document Analysis, revealed the knowledge selected for the component under study, identifying advances, setbacks and permanence in the documents. The category of study of Language Knowledge in this process comprising four subcategories that are presented in the documents: knowledge about the text, knowledge about the genre, knowledge about and knowledge about the different languages. Evidencing that the knowledge selected for the Portuguese language is intrinsically to the enunciative linguistic theories, linked to the interactionist creation of related language. This compromises a commitment to an education project for language teaching, committed to the ability to use language, to the centrality of the text as a work unit and the materialization of knowledge through speech genres. Finally, a discussion developed in the text of this article will contribute to a permanent formation of the search for the Portuguese language to establish a critical reflection of the BNCC, considering the conceptions of language, language and society permeated in the documents in order to enable teachers to work consciously. and critical in the classroom.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
APPLE, M. W. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, A. F.; TADEU, T. (orgs.). Currículo, cultura e sociedade. 12ª. Edição – 4ª reimpressão, São Paulo: Cortez, 2011, p. 71-106.
APPLE, M. W. Ideologia e currículo; tradução de Vinicius Figueira. – 3ª. Edição – Porto Alegre: Artmed, 2006.
APPLE, M. W. Política cultural e educação; tradução de Maria José do Amaral Ferreira. – 2. ed. – São Paulo: Cortez, 2001.
AZEVEDO, J. M. L. Plano Nacional de Educação e planejamento – A questão da qualidade da educação básica. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 8, n. 15, p. 265 – 280, jul./dez. 2014.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 12ª. ed. Hucitec: São Paulo, 2006. [1929].
BAKHTIN, M. Dialogismo e a construção do sentido. Tradução e organização: Beth Breait./B179 – 2ª ed. rev. – Campinas-SP: Editora da Unicamp, 2016.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Presses Universitaires de France, 1977. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro Capa de Alceu Saldanha Coutinho, edições 70, Lisboa. Livraria Martins Fontes, São Paulo, 1979. 229p.
BRASIL, MEC. Base Nacional Comum Curricular. Brasília/DF, 2015.
BRASIL, MEC. Base Nacional Comum Curricular. Brasília/DF, 2016
BRASIL, MEC. Base Nacional Comum Curricular. Brasília/DF, 2017.
CAMARGO et al (orgs.). Currículo e avaliação: novos territórios de aprendizagem. P. 78-89. In: A escola dos meus sonhos. ANTUNES, Ângela; ABREU, Janaina; PADILHA, Paulo Roberto (Orgs.). Instituto Paulo Freire – EAD Freiriana. São Paulo, 2018.
FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília: Líber Livro, 2018.
GERALDI, J. W. Concepções de Linguagem e Ensino de Português. In: GERALDI, J. W. (Org.). O texto na Sala de Aula. 3ª ed. São Paulo: Ática, 2004, p. 39-46.
GONTIJO, C. M. M. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): comentários críticos. Revista Brasileira de Alfabetização. Vitória/ES, v1, no 2, jun./dez, 2015.
LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública - a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 28ª. edição. Edições Loyola. São Paulo. 2014.
SACRISTÁN, J. Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3ª edição. Porto Alegre: Penso, 2017.