TEACHING AND LEARNING IN A KNOWLEDGE SOCIETY: REASSESSING SOME PIAGETIAN DIDACTIC-PEDAGOGICAL PRINCIPLES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.4646

Keywords:

Didactic principles, Pedagogical principles, Continuing training of teachers, Knowledge society, Education

Abstract

The aim of this article is to discuss some of Piaget's didactic and pedagogical principles, such as Construction, Adaptation and Equilibration, which guide educational action in the greater context of the Keywords: Didactic principles; Pedagogical principles; Continuing teacher education; Knowledge society; Education knowledge society. This choice is justified because we intend to help educators and learners in their active teaching and learning processes, as well as helping them to better understand their teaching and learning methods. Methodologically, we opted for a literature review and the study of some documents in the field. Among the main results, we present a set of didactic and pedagogical principles and their categories to help teachers appropriate an active method of teaching and learning, such as the constructivist method and with the active role of learners in this process. In this way, it was possible to discuss the use of some Piagetian principles and categories to train students/teachers in distance learning, linking them to a powerful theoretical framework in order to make explicit the objectives and discussion of the categories of interaction, assimilation and accommodation, problematizing them in a knowledge society. 

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Author Biographies

Miguel Alfredo Orth, Universidade Federal de Pelotas - RS

Licenciado em Estudos Sociais - Habilitação em História pelo Centro Universitário La Salle (1994), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997) e doutorado em Educação também pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003). Coordena o Grupo de Pesquisa - Formação e Prática de Professores e as Tecnologias da Informação e da Comunicação (FORPRATIC), além de participar do grupo de pesquisa - Formação de Professores para o MERCOSUL/CONE SUL. Atualmente é professor adjunto 04 do Departamento de Fundamentos da Faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Pelotas (UFPel) e membro efetivo do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da FaE. E-mail: miorth2@yahoo.com.br

Claudia Escalante Medeiros Medeiros, Universidade Federal de Pelotas

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Católica de Pelotas (1997) e em Pedagogia pela FABRAS (2020). Especialista em Educação- Aspectos Legais e Metodológicos (2001) pela Universidade da Região da Campanha, Especialista em Ciência e Tecnologia (2010). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (2014) pela Universidade Federal de Pelotas. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (2019). Pós-doutoranda no Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências na Universidade Federal da Fronteira Sul. Exerce atividades docentes na Rede Estadual, atuando na área das Ciências da Natureza e Matemática-Ensino Fundamental e Médio no Colégio Estadual General Hipólito Ribeiro em Pinheiro Machado/RS. Desenvolvendo pesquisas nos seguintes temas: ensino e aprendizagem de Ciências, Epistemologia da Ciência, Ensino de Química, Currículo com abordagem em Ciência, Tecnologia e Sociedade; Pesquisa como princípio Pedagógico, Formação de Professores, Políticas Nacionais da Educação Básica; Educação a Distância, Formação Inicial e Continuada de Professores e Tecnologias da Informação e Comunicação.

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Published

2024-05-03

How to Cite

Orth, M. A., & Medeiros, C. E. M. (2024). TEACHING AND LEARNING IN A KNOWLEDGE SOCIETY: REASSESSING SOME PIAGETIAN DIDACTIC-PEDAGOGICAL PRINCIPLES. Languages, Education and Society, 28(57), 1–30. https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.4646

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