Evaluation of graduates: A qualitative and bibliometric systematic review of national and international literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.4556

Keywords:

Higher education assessment, Graduate perception, Literature review

Abstract

Graduate assessment is considered an important source of information as it can support evaluations of educational and institutional contexts of HEIs, not only to measure their effectiveness but, especially, to construct and direct active practices for improving students' academic journey. This article aimed to analyze publications from 2010 onwards on graduate and postgraduate assessment in order to identify the aspects assessed, research instruments, and the most commonly used methodologies, providing an overview of national and international scientific production. As a methodological strategy, the protocol developed by Cronin, Ryan, and Coughlan (2008) was used, which includes five stages. Thus, it was possible to create a bibliographic portfolio consisting of 22 articles. The results demonstrated that despite the importance of evaluating graduates' perception of the programs conducted, there is a limited number of studies on the topic, suggesting a need for further research and expansion into other areas of knowledge, given that the majority of graduate surveys are conducted in the healthcare field. Additionally, it was possible to map the dimensions addressed in the literature regarding graduate assessment and provide suggestions for future research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sheyla Vanzella dos santos, Universidade de Brasília

Graduated in Business Administration from Universidade Potiguar (2011). Postgraduate in Financial Administration from UNI-RN. Master in Public Management from the University of Brasilia. Acts as administrator of the University of Brasilia in the area of ​​Planning. He has experience in the field of Administration. (Text provided by the author)

Maria Júlia Pantoja, Universidade de Brasília

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de Brasília (1988), mestrado em Psicologia pela Universidade de Brasília (1998) e doutorado em Psicologia Organizacional e do Trabalho pela Universidade de Brasília (2004). Professora do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública da Universidade de Brasília. Tem experiência na área de Políticas Públicas na área de Treinamento, Desenvolvimento e Educação - TD&E, com publicações e pesquisas em avaliação da efetividade de programas de Treinamento e Desenvolvimento. 

References

ALMEIDA, T. L.; PINTO, S. S.; PICCOLI, H. C. Auto-avaliação na fundação Universidade Federal do Rio Grande: metodologia de avaliação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 12, n. 3, p. 515-530, 2007.

BLECICH, A. A.; ZANINOVIC, V. Insight into students’ perception of teaching: case of economic higher education institution. Management: journal of contemporary, v. 24, n. 1, p. 137–152, 2019. DOI https://doi.org/10.30924/mjcmi.24.1.9

BUUNAAISIE, C. et al. Employability and career experiences of international graduates of MSc Public Health: a mixed methods study. Public health, v. 160, p. 62–69, 2018. DOI: 10.1016/j.puhe.2018.03.032

CALDAS, M. P. Análise bibliométrica da produção científica brasileira de RH na década de 1990: um mapeamento a partir das Citações dos Artigos Publicados no ENANPAD. FGV EAESP, 2005. Disponível em: https://pesquisa-eaesp.fgv.br/publicacoes/gvp/analise-bibliometrica-da-producao-cientifica-brasileira-de-rh-na-decada-de-1990-um Acesso em: 23 mar. 2024.

CÂMARA, A. M. C. S.; SANTOS, L. L. C. P. Um estudo com egressos do curso de fisioterapia da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG): 1982-2005. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 1 suppl 1, p. 5–17, 2012.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Avaliação do sistema nacional de Pós-graduação. [2024]. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/avaliacao. Acesso em: 10 jul. 2024.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Coordenação de aperfeiçoamento de pessoal de nível superior. Proposta de revisão da Ficha utilizada para a Avaliação dos Programas de Pós-Graduação. [2019]. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/novo_portal/documentos/DAV/avaliacao/06032019_Relatorio_Final_Ficha_Avaliacao.pdf. Acesso em: 3 jan. 2020

COSTA, R. C. F.; COSTA, H. G. Identificação de lacunas nos graus de importância associados a critérios de percepção da qualidade em instituição de ensino superior. In: Encontro Nacional De Engenharia De Produção – ENEGEP, 23., 2003, Ouro Preto – MG.

COTTA, T. C. Metodologias de avaliação de programas e projetos sociais: análise de resultados e de impacto. Revista do Serviço Público, [S. l.], v. 49, n. 2, p. p. 103-124, 2014. DOI: 10.21874/rsp.v49i2.368. Disponível em: https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/368. Acesso em: 23 jul. 2024.

CRISTOFARI, A. L. K.; IRALA, V. B. “Eu gosto dos feedbacks, eu me sinto bem”: percepções discentes sobre experiências de avaliação dialógica no ensino superior. Linguagens, Educação e Sociedade, v. 27, n. 55, p. 1–23, 2023. DOI: https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.3656

CRONIN, P.; RYAN, F.; COUGHLAN, M. Undertaking a literature review: a step-by-step approach. British journal of nursing, v. 17, n. 1, p. 38-43, 2008.

CUNHA, L. A. C. R. A pós-graduação no Brasil: função técnica e função social. Revista de Administração de Empresas, v. 14, n. 5, p. 66-70, 1974.

GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da Informação, v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019. DOI: https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73

HIGA, E. F. R. et al. Percepção do egresso de enfermagem sobre a contribuição do curso para o exercício do cuidado. Texto & Contexto Enfermagem, v. 22, n. 1, p. 97-105, 2013.

HORTALE, V. A.; MOREIRA, C. O. F. Auto-avaliação nos programas de pós-graduação na área da saúde coletiva: características e limitações. Ciência & Saúde Coletiva, v. 13, p. 223-233, 2008.

HORTALE, V. A. et al. Professional paths of alumni from doctorate programs in health and biological sciences. Revista de saúde pública, v. 48, p. 1-9, 2014.

HUYBERS, T. Exploring the use of best-worst scaling to elicit course experience questionnaire responses. Assessment & Evaluation in higher education, v. 42, n. 8, p. 1306-1318, 2017.

JEANNOT, E.; STOLL, B.; CHASTONAY, P. Alumni evaluation of a community-oriented Master of Public Health program. Journal of community health, v. 38, n. 2, p. 357-359, 2013.

JUNGE, Benjamin et al. Promoting undergraduate interest, preparedness, and professional pursuit in the sciences: An outcomes evaluation of the SURE program at Emory University. CBE—Life Sciences Education, v. 9, n. 2, p. 119-132, 2010.

KEMSLEY, M. et al. Analysis of Graduates’ Perceptions of an Accelerated Bachelor of Science Program in Nursing. Journal of Professional Nursing, v. 27, n. 1, p. 50–58, 2011.

KLING, Juliana M. et al. Evaluation of sex-and gender-based medicine training in post-graduate medical education: a cross-sectional survey study. Biology of sex Differences, v. 7, p. 47-52, 2016.

KOLOMITRO, K. et al. The design and evaluation of a Master of Science program in anatomical sciences at Queen's University Canada. Anatomical sciences education, v. 11, n. 6, p. 613-622, 2018.

LAMFRI, N. Z.; ARAUJO, S. M. Los estudios de posgrado en contextos de evaluación. Aproximaciones comparadas entre Argentina, Brasil y Paraguay. Revista Lusófona de Educação, n. 41 2018. DOI: https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle41.14

LINDE, K.; WILLICH, S. N. How objective are systematic reviews? Differences between reviews on complementary medicine. Journal of the royal society of medicine, v. 96, n. 1, p. 17-22, 2003.

MACIEL, E. L. N. et al. Avaliação dos egressos do curso de especialização em Saúde da

Família no Espírito Santo, Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 15, p. 2021-2028, 2010.

MEHRALIZADEH, S.; DEHDASHTI, A.; KASHANI, M. M. Evaluation of an undergraduate occupational health program in Iran based on alumni perceptions: a structural equation model. Journal of educational evaluation for health professions, v. 14, 2017.

NEPOMUCENO, L. D. O.; COSTA, H. G. Mapeamento de percepções na avaliação dos impactos do mestrado profissional no perfil do seu egresso. Production, v. 22, n. 4, p. 865-873, 2012.

NEPOMUCENO, L. D. O.; COSTA, H. G.; SHIMODA, E. Impacto do mestrado profissional no desempenho dos seus egressos: intercomparação entre as percepções de discentes, docentes, coordenadores e empresa. Gestão & Produção, v. 17, n. 4, p. 817-828, 2010.

NEVES, R. B.; COSTA, H. G. Avaliação de programas de pós-graduação: proposta baseada na integração ELECTRE TRI, SWOT e sistema CAPES. Sistemas & Gestão, v. 1, n. 3, p. 276-298, 2006.

ORTIGOZA, S. A. G.; POLTRONIÉRI, L. C.; MACHADO, L. M. C. Philadelpho. A atuação profissional dos egressos como importante dimensão no processo de avaliação de programas de pós-graduação. Sociedade & Natureza, v. 24, n. 2, p. 243-254, 2012.

PAPADOPOULOS, T.; ARMATAS, C. Evaluation of an ICT skills program: Enhancing graduate capabilities and employability. International Journal of Electronic Commerce Studies, v. 4, n. 1, p. 93-102, 2013.

PLUGGE, Emma; COLE, Donald. Oxford graduates' perceptions of a global health master's degree: a case study. Human Resources for Health, v. 9, p. 1-8, 2011.

PÍCOLI, Renata Palópoli et al. Competências propostas no currículo de medicina: percepção do egresso. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 41, n. 4, p. 525-532, 2017.

RAMOS, F. R. S. et al. Formação de mestres em enfermagem na Universidade Federal de Santa Catarina: contribuições sob a ótica de egressos. Revista brasileira de enfermagem, v. 63, n. 3, p. 359-365, 2010.

SAMPAIO, M. I. C. Qualidade de artigos incluídos em revisão sistemática: comparação entre latino-americanos e de outras regiões. 2013. 223 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

SILVA NETA, M. L.; MONTEIRO, R. R. M.; SANTOS, M. T. S. C. Caminhos avaliativos na educação básica: dimensões formativas e práticas. Linguagens, Educação e Sociedade, n. 45, p. 165–185, 2020. DOI: 10.26694/les.v0i45.11137.

SOBELSON, Robyn K. et al. Early Evaluation findings from a federally funded training program: the public health associate program. Journal of Public Health Management and Practice, v. 23, n. 5, p. 439-446, 2017.

SOUZA, N. V. D. et al. O egresso de enfermagem da FENF/UERJ no mundo do trabalho. Revista Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 45, n. 1, p. 250-257, mar. 2011.

SOUZA, N. V. D. et al. Formação em enfermagem e mundo do trabalho: Percepções de egressos de enfermagem. Aquichan, v. 17, n. 2, p. 204–216, 2017.

VARGAS, M. DE L. F.; PEIXOTO, M. DO C. L. A formação em Pedagogia na Faculdade de Educação da UFMG: um olhar a partir das percepções de professores e egressos. Educar em Revista, v. 35, n. 76, p. 279–304, 2019.

ZAHRAN, Zainab. Master's level education in Jordan: A qualitative study of key motivational factors and perceived impact on practice. Nurse Education Today, v. 33, n. 9, p. 1051-1056, 2013.

Published

2024-09-03

How to Cite

Vanzella dos santos, S., & Pantoja, M. J. (2024). Evaluation of graduates: A qualitative and bibliometric systematic review of national and international literature. Languages, Education and Society, 28(58), 1–30. https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.4556

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.