READING AND MULTIMODALITY IN THE PORTUGUESE LANGUAGE TEXTBOOK: A LOOK UPON ACTIVITIES WITH THE COMIC STRIP GENRE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.3586

Keywords:

Teaching-learning of Portuguese language; Textbook; Reading; Multimodality; Comic strip.

Abstract

This work aims to analyze reading activities with the comic strip genre in the Portuguese language textbook from the perspective of multimodality. To do so, we used the textbook Português: Linguagens from the 8th year of Elementary School as our research object. Specifically, we sought to describe the reading activities with the discursive genre comic strip present in the textbook and understand the activities from the textbook in terms of their ability to develop reading skills for multimodal texts. The methodology used is supported by a qualitative approach, through descriptive and interpretive research. When performing the descriptions and analyses, we noticed that thirty activities use the comic strip genre as a motivating text for the proposition of questions to be answered. From the analysis, we inferred four purposes of these activities: discuss the theme of the chapter; promote the reading of the text based on the content worked in class; work on linguistic-grammatical aspects, multimodality, and world knowledge; and analyze and identify grammatical and formal aspects of language. Therefore, although multimodality is approached in some situations, we did not find activities with the comic strip genre that focused only on multimodality, being treated in few questions, which revealed the need to rethink these activities to promote a reading practice consistent to what is expected for Portuguese language teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucélio Dantas de Aquino, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor do Magistério Superior na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil. E-mail: lucelio.aquino@ufrn.br.

Cláudia Azevedo, Secretaria de Estado da Educação e da Cultura do Rio Grande do Norte

Mestre em Letras pelo Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2021). Professora de Língua Portuguesa da Educação Básica, lotada na Secretaria de Estado da Educação e da Cultura do Rio Grande do Norte (SEEC-RN). Tem interesse nas áreas de Ensino e aprendizagem de Língua Portuguesa, Multiletramentos, Multimodalidade discursiva e Gêneros discursivos.

References

ANTUNES, I. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF, 2018.

BRITO, R. M.; CARVALHO, M. A. F. Níveis de compreensão leitora em um livro didático de Língua Portuguesa: uma análise sobre perguntas de leitura. Linha D'Água, v. 34, n. 3, p. 45-64, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i3p45-64>. Acesso em:

CARVALHO, M. A. F. Elaboração de perguntas de compreensão leitora. In: VI Congresso Nordestino de Espanhol. O nordeste em foco: Língua, Literatura e Ensino de Espanhol, de 26 a 28 de maio de 2016. Campus de Ondina, Universidade Federal da Bahia.

CEREJA, W. R.; MAGALHÃES, T. C. Português: Linguagens. São Paulo: Saraiva, 2015.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. Metodologia científica. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

DIONISIO, A. P. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, A. C.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011, p. 137-152.

DIVAN, L. M. F.; OLIVEIRA, R. P. A pesquisa qualitativa e o paradigma da ciência

pós-moderna: uma reflexão epistemológica e metodológica sobre o fazer científico.

Gragoatá, Niterói, v. 13, n. 25, p. 185-202, 2008. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33149>. Acesso em: 29 de out. de 2022.

FERRAREZI JR., C.; CARVALHO, R. S. De alunos a leitores: o ensino da leitura na educação básica. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

KLEIMAN, A. B.; MORAES, S. E. Leitura e interdisciplinaridade: tecendo redes nos projetos da escola. Campinas: Mercado de Letras, 1999.

KLEIMAN, A. B. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas, SP: Pontes, 2000.

KLEIMAN, A. B. Agenda de pesquisa e ação em Linguística Aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Linguística Aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013. p. 39-58.

KOCH, I. G. V. O texto e a construção dos sentidos. São Paulo: Contexto, 2011.

LINS, M. P. P. Os contos de fada na visão de Mafalda: ou até quando vamos ser os frangos da literatura? In: CARMELINO, A. C. (org.). Humor: eis a questão. São Paulo: Cortez, 2015, p. 155-180.

MINAYO, M. C. S. (org.); DESLANDES, S. F.; CRUZ NETO, O.; GOMES, R. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

RAMOS, P. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2009.

ROJO, R.; BARBOSA, J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

SILVA, F. G. et al. Práticas de leitura e escrita. Natal, RN: UFRN, 2013.

VERGUEIRO, W. C. S. Uso das HQs no ensino. In: RAMA, A.; VERGUEIRO, W. C. S. (orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2016, p. 7-30.

Published

2022-12-27

How to Cite

Dantas de Aquino, L., & Azevedo, C. (2022). READING AND MULTIMODALITY IN THE PORTUGUESE LANGUAGE TEXTBOOK: A LOOK UPON ACTIVITIES WITH THE COMIC STRIP GENRE. Languages, Education and Society, 26(52), 474–497. https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.3586

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.