Challenges for building a fair school: an analysis based on teacher planning
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.2995Keywords:
Fair school, Teacher training, School planningAbstract
The article aims to reflect on the challenges for building a fair and equitable school from reflections on planning in the school context. It seeks to contribute to research on teacher training, on the social function of the school and to deconstruct the conception of planning as a bureaucratic instrument. In this sense, it is important to emphasize that in order to build a fair school it is necessary to contemplate the needs and singularities of the students, as well as observe the educational reality and the intra-school inequalities to compose practices that guarantee the right to learn. The research was based on the following question: Is it possible, through planning, to contribute to the construction of a fair school? To this end, we used as methodology. The methodology used was bibliographic research through a literature review and educational-action research. Some suggestions and possibilities of actions and formative processes with teachers from the early years of elementary school are presented. As a result, it was verified that the complexity of factors internal and external to the school interfere in the relationships that permeate the educational spaces and times. It is advocated the need to establish a dialogical relationship and to consider the heterogeneity of students to compose plans that seek to minimize intra-school inequalities and ensure the right to learning.
Downloads
References
ARROYO, M. G. Indagações sobre currículo: educandos e educadores: seus direitos e o currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação básica, 2007.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal e Ministério de Ciência e Tecnologia, Centro de Estudos Estratégicos, 2002. (Caio Tácito – Organizador, v. 7).
BOURDIEU, P.; CHAMPAGNE, P. “Les exclus de l´intérieur”, Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 91/92, p. 71-75, 1972.
CHARLOT, B. Relação com o saber e com a escola entre estudantes de periferia. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 97, p. 47-63, 1996. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/803. Acesso em: 20 set. 2021.
CHARLOT, B. Da relação com o saber às práticas educativas. Cortez Editora, 2013, 287p.
DAYRELL, J. A Escola como Espaço Sócio-Cultural. In: DAYRELL, J. (org.): Múltiplos Olhares: Sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1996. Disponível em: https://ensinosociologia.milharal.org/files/2010/09/Dayrell-1996-Escola-espa%C3%A7o-socio-cultural.pdf. Acesso em 21 set. 2021.
DUBET, F. O que é uma escola justa? Cad. Pesqui., São Paulo, v. 34, n. 123, p. 539-555, dez. 2004. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br//index.php/cp/article/view/4635. Acesso em 01 out. 2021.
FITOUSSI, J. P.; ROSANVALLON, P. A Nova Era das Desigualdades. Oeiras, Portugal: Celta Editora, 1997.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila
FORQUIN, J. C. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
FRANCO, M. A. S. Pesquisa-Ação Pedagógica: práticas de empoderamento e de participação. ETD - Educação Temática Digital, 18(2), 511–530. 2016. Disponivel em: https://doi.org/10.20396/etd.v18i2.8637507. Acesso em 10 ago. 2022.
FUSARI, J. C. O planejamento do trabalho pedagógico: algumas indagações e tentativas de respostas. Série Ideias, v. 8, p. 44-53, 1990.
HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2016
LAKATOS, E. M; MARCONI, M. de A. Fundamentos metodologia científica. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2001.
LEAL, R. B. Planejamento de ensino: peculiaridades significativas. Revista Iberoamericana de Educación, Buenos Aires, v. 37, n. 3, p. 1-7, 2005. Disponível em: https://rieoei.org/historico/deloslectores/1106Barros.pdf. Acesso em 01 out. 2021.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 13 ed. São Paulo: Cortez, 1994.
MORIN, E. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: Unesco, 2011.
NÓVOA, A. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.
OLIVEIRA, R. P. de; ARAUJO, G. C. de. Qualidade do ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 28, p. 5-23, abr. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782005000100002&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 21 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782005000100002
PADILHA, P. R. Planejamento Dialógico: Como construir o projeto político pedagógico da escola. São Paulo: Ed. Cortez, 2001.
RUSSO, M. H. Planejamento e burocracia na prática escolar: sentidos que assumem na escola pública. RBPAE, v. 32, n. 1, p. 193-210, jan./abr. 2016.
SACRISTÁN, J. G. Âmbitos do plano. In: SACRISTÁN, J. G.; GÓMEZ, A. I. P. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 11. ed. São Paulo: Autores Associados, 1993. 319p.
SCARINCI, A. L.; PACCA, J. L. A. O planejamento do ensino em um programa de desenvolvimento profissional docente. Educação em Revista, Belo Horizonte , v. 31, n. 2, p. 253-279, jun. 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982015000200253&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 21 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698120707
SEVERINO, A. Educação e transdisciplinaridade: a necessidade de uma nova escuta poética. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.
THOMAZI, Á. R. G.; ASINELLI, T. T. Prática docente: considerações sobre o planejamento das atividades pedagógicas. Educar em Revista, Curitiba, n. 35, p. 181-195, 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602009000300014&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 21 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602009000300014.
VASCONCELLOS, C. dos S. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico. 10 ed. São Paulo: Libertad, v. 1, 2002.
VIÑAO FRAGO, A. Del espacio escolar y la escuela como lugar: propuestas y cuestiones. In: História de la Educación. Madrid, v. 12-13, p. 17-74, 19.