Challenges for building a fair school: an analysis based on teacher planning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.2995

Keywords:

Fair school, Teacher training, School planning

Abstract

The article aims to reflect on the challenges for building a fair and equitable school from reflections on planning in the school context. It seeks to contribute to research on teacher training, on the social function of the school and to deconstruct the conception of planning as a bureaucratic instrument. In this sense, it is important to emphasize that in order to build a fair school it is necessary to contemplate the needs and singularities of the students, as well as observe the educational reality and the intra-school inequalities to compose practices that guarantee the right to learn. The research was based on the following question: Is it possible, through planning, to contribute to the construction of a fair school? To this end, we used as methodology. The methodology used was bibliographic research through a literature review and educational-action research. Some suggestions and possibilities of actions and formative processes with teachers from the early years of elementary school are presented. As a result, it was verified that the complexity of factors internal and external to the school interfere in the relationships that permeate the educational spaces and times. It is advocated the need to establish a dialogical relationship and to consider the heterogeneity of students to compose plans that seek to minimize intra-school inequalities and ensure the right to learning.

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Author Biographies

Léia de Cássia Fernandes Hegeto, Universidade Federal do Paraná

Professora Adjunta A do Setor de Educação, Departamento de Planejamento e Administração Escolar (DEPLAE), da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Linha de Pesquisa "Cultura, Escola e processos formativos em educação". Tem doutorado em Educação realizado no programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR) na linha de Cultura Escola e Ensino. Possui mestrado em Educação (UEM) e graduação em Pedagogia (UEM, 2001). É coordenadora do Projeto de Extensão "Planejamento na Organização do trabalho Pedagógico" (UFPR). É coordenadora do Projeto de Pesquisa "Leituras para professores: análise de manuais pedagógicos publicados a partir de 2010". Atua como Membro de Departamento no CEALI (Centro de Articulação nas Licenciaturas da UFPR). Atua nos Grupos de Pesquisa: 1) Observatório de culturas e processos políticos-pedagógicos (OCUPP), 2) Formação Docente, currículo e práticas: processos culturais contemporâneos (GPFOR). Atua no Grupo de Estudos de Currículo (GDEC - UFPR). Tem experiência como professora no Ensino Superior na área de Educação atuando com as seguintes temáticas: Formação de Professores, Organização do Trabalho Pedagógico, Prática Pedagógica, Manuais pedagógicos, Leituras para professores, Gestão Escolar, Planejamento escolar e de ensino.

Roberlayne de Oliveira Borges Roballo, Universidade Federal do Paraná

Professora Associada II do Setor de Educação da UFPR. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Linha de pesquisa História e Historiografia da Educação. Foi coordenadora do Curso de Pedagogia da Universidade Federal do Paraná (2019-2020). Foi Secretária de Educação do Município de Curitiba (Gestão 2013-2016) e Coordenadora do Fórum Municipal de Educação (gestão 2013-2016). Doutora em Educação, pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), linha de pesquisa História e Historiografia da Educação (2012). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2007). Integrante dos seguintes grupos de Pesquisa: Grupo de Pesquisa História Intelectual e Educação (GPHIE) e Núcleo de Estudos e Pesquisa História, Educação e Modernidade (NEPHEM). Coordenadora do Projeto de Extensão Nenhum(a) a menos na Escola. Coordenadora do Projeto de Pesquisa História dos livros, dos livros escolares e manuais escolares produzidos para subsidiar os processos de formação de professores no Estado do Paraná: 1900-1980

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Published

2023-06-02

How to Cite

Fernandes Hegeto, L. de C., & de Oliveira Borges Roballo, R. . (2023). Challenges for building a fair school: an analysis based on teacher planning. Languages, Education and Society, 27(54), 56–78. https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.2995

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