MEMORIES OF SCIENCE FAIRS: INTERVIEWS WITH PARTICIPANTS OF STUDENT SCIENCE FAIRS IN THE 1960S AND 1970S IN SÃO PAULO

Authors

  • Danilo Castro Magalhães Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT) http://orcid.org/0000-0001-7432-9392
  • Luisa Massarani Casa de Oswaldo Cruz / Fundação Oswaldo Cruz Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT) https://orcid.org/0000-0002-5710-7242
  • Jessica Norberto Rocha Fundação Centro de Ciências e de Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (Fundação Cecierj) Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT) https://orcid.org/0000-0002-9754-3874

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v26i51.2880

Keywords:

Fair; Science Education; History of Education; Science Communication.

Abstract

Science fairs have been considered important non-formal spaces for science education. In this study, we aimed to understand the view that exhibitors at the first science fairs in Brazil, in São Paulo, in the 1960s and 1970s, have about the science fairs in which they participated and the meaning that such fairs had in their trajectories. We conducted 15 interviews with 12 men and 3 women who were between 10 and 18 years old. Respondents point out that science fairs were positive experiences, with opportunities for practical activities and prominence on the part of students. Respondents associated experimentation as a fundamental part of the scientific method and mentioned the motivating role that science teachers played in their teaching and participation in fairs. Among the six respondents who followed careers in scientific research, five recognize their participation in the fair as a decisive driver of their vocations. 

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Author Biographies

Danilo Castro Magalhães, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT)

Pesquisador do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT). Mestre em Antropologia Social, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Graduado em Ciências Sociais também pela UFRJ.

Luisa Massarani, Casa de Oswaldo Cruz / Fundação Oswaldo Cruz Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT)

Coordenadora do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT) e do Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da Casa de Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz. Doutora em Educação, Gestão e Difusão em Biociências pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Jessica Norberto Rocha, Fundação Centro de Ciências e de Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (Fundação Cecierj) Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT)

Divulgadora científica da Fundação Centro de Ciências e de Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (Fundação Cecierj) e Jovem Cientista do Nosso Estado da Faperj. Coordenadora do grupo de pesquisa Museus e Centros de Ciências Acessíveis (MCCAC), pesquisadora do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT). Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP).  

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Published

2022-12-07

How to Cite

Magalhães, D. C. ., Massarani, L. ., & Rocha, J. N. . (2022). MEMORIES OF SCIENCE FAIRS: INTERVIEWS WITH PARTICIPANTS OF STUDENT SCIENCE FAIRS IN THE 1960S AND 1970S IN SÃO PAULO. Languages, Education and Society, 26(51), 234–267. https://doi.org/10.26694/rles.v26i51.2880

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