CROSSROADS BETWEEN CONTEMPORARY DANCE AND VOCATIONAL EDUCATION: A VIEW ON THE STATE OF KNOWLEDGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i61.6167

Keywords:

State of Knowledge, Contemporary Dance, Professional Education

Abstract

This study aimed to unveil the state of knowledge about Contemporary Dance in Professional and Technological Education (EPT), considering notions such as Contemporary Dance, Professional Education, Body Awareness and Estesiological Body. Initially, we present the theoretical understandings, with Merleau-Ponty's Phenomenology as theoretical reference, to then clarify the methodological paths that constituted the state of knowledge. We emphasize that the chosen source was the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology, involving theses and dissertations, in the period from 2008 to 2022. The search was of the "Advanced" type. Soon after the search, we describe the results obtained and highlight some relationships, discussions and approximations perceived between our research and others that were unveiled by the state of knowledge. Based on this movement, our final considerations point to a scarcity of findings that intertwine Contemporary Dance and Professional Education, strengthening the importance of the post-doctoral research already carried out, of which this article is part, in its contributions to other epistemologies in Professional and Technological Education (EPT).

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Author Biographies

Ana Cláudia Albano Viana, Espaço Cultural Casa da Ribeira

Doutora em Educação, com mestrado em Artes Cênicas, artista da Dança e Gestora Cultural. Realizou Pós-Doutorado no IFRN, pelo PPGEP, com uma pesquisa aplicada que entrelaçou Dança Contemporânea e Educação Profissional, sendo participante do Grupo de Pesquisa Observatório da Diversidade. Desenvolve desde 2010 um trabalho que integra dança, artes visuais, a expressividade das subjetividades e, mais recentemente, a espacialidade como elementos fundantes nos seus estudos, escritos, preparações corporais, oficinas, aulas, processos de criação e espetáculos. 

Avelino Aldo de Lima Neto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN)

Doutor em Ciências da Educação pela Université Paul Valéry - Montpellier III e pela UFRN. Professor de Filosofia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), credenciado aos Programas de Pós-Graduação em Educação Profissional/IFRN e em Educação/UFRN. Atualmente, tem por campo empírico e epistemológico a Educação e por recurso teórico-metodológico os Estudos Discursivos Foucaultianos, a fim de desenvolver e orientar pesquisas sobre vulnerabilidade, sofrimento e reconhecimento de direitos.

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Published

2025-09-12

How to Cite

Albano Viana, A. C., & de Lima Neto, A. A. (2025). CROSSROADS BETWEEN CONTEMPORARY DANCE AND VOCATIONAL EDUCATION: A VIEW ON THE STATE OF KNOWLEDGE. Languages, Education and Society, 29(61), 1–23. https://doi.org/10.26694/rles.v29i61.6167

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