FROM THE OBEDIENT MODEL TO SENSITIVE AND COLLECTIVE WRITING – EPISTEMOLOGICAL ISSUES AND ACADEMIC WRITING IN CONTEMPORARY TIMES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.5944

Keywords:

Science of observation, Post-abyssal thinking, Applied Linguistics, Obedient text, Sensitive writing

Abstract

This study, which presents itself as an article, is the result of discussions about the epistemological character of academic work, in general, but specifically in language studies – and here directed to Applied Linguistics, in a curricular component on research methodology, and writing, offered at PPGLL-UFAL, in 2022. It aims to problematize the foundations of the science of observation, cartesian-positivist, its epistemological shocks and its new directions, in a post-abyssal sense. However, the main intention is, under such reflections on contemporary scientific production, specifically in the social and human sciences, to question academic writing, in order to provide solutions for the obedient text model. We aim, therefore, to provoke concerns that encourage the authorial voice in the production of academic texts (so demanded by evaluation boards), or, at least, frenzies that lead to an enunciative whisper. The study is relevant in the context of difficulties in scientific writing that are so narrated and told in the universe of undergraduate and postgraduate courses. We discussed with Moita Lopes and Fabrício (2019), Perrotta (2004; 2022), Ribeiro (2021; 2022) and Santos (2001; 2008; 2010), among other studies. Finally, we point to the need and viability of sensitive and collective writing in academic work, in the production of research in Applied Linguistics, under emerging scientific parameters.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fransuelly Raimundo Rêgo, Universidade Federal de Alagoas

Mestra em Linguística, pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Doutoranda em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Maceió, Alagoas, Brasil.

Ismar Inácio dos Santos Filho, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Doutor em Letras-Linguística, pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Docente no curso de Letras-Língua Portuguesa (Campus do Sertão) e no Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura (PPGLL-FALE), na Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Delmiro Gouveia-Maceió, Alagoas, Brasil.   E-mail: ismarinacio@yahoo.com.br.

References

ALBUQUERQUE JR., D. M. de. Uma noite aos arrepios: reflexões em torno da história das sensibilidades. In: PRIORI, C; SILVA, C. G. da; VÁZQUEZ, G. C. H. Perspectivas transculturais e transnacionais de gênero. Porto Alegre: Editora Fi, 2018, p. 49-74.

BAGNO, M. Objeto língua. Parábola Editorial, 2019.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

GERALDI, J. W. Pesquisa em linguagem na contemporaneidade. In: GERALDI, J. W. Ancoragens – estudos bakhtinianos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010, p. 5163.

GHENDI, E; FRANCO, M. A. S; Introdução. In: PIMENTA, S. G.; GHENDI, E; FRANCO, M. A. S. (Orgs.). Pesquisa em Educação: alternativas investigativas com objetos complexos. Editora Loyola. São Paulo, 2006.

MACEDO, L. Galeria de pensadores-Lino de Macedo. Youtube –TIMFaz Ciencia, 2014. 1 video (13’44’’)Disponivel em: https://www.yoube.com/watch?v=qv-tsyjwZgQ&t=827s. Acesso em: 10 de ago. 2023.

MOITA LOPES, L. P.; FABRÍCIO, B. F. Por uma ‘proximidade crítica’ nos estudos em Linguística Aplicada. Calidoscópio, v. 17, n. 4, p. 711, 2019.

MOITA LOPES, L.P (Org.). Por uma linguística Aplicada (in)disciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

PENNYCOOK, A. A linguística Aplicada dos anos 90: em defesa de uma abordagem critica. In: SIGNORINI, I.; CAVALCANTI, M.C. Linguística Aplicada e transdisciplinaridade: questões e perspectivas. Campinas, São Paulo: Mercado das letras, 1998.

PESSOA, F.; GALHOZ, M. A. (Org.). Obra Poética. Introdução e notas de Maria Aliete Galhoz. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2004.

PERROTTA, C. Um texto pra chamar de seu – preliminares sobre a produção do texto acadêmico. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

PERROTTA, C. Um texto pra chamar de seu– preliminares sobre a produção do texto acadêmico. In: Ciclo de Conversas: pesquisa (linguística) e escrita acadêmica em debate, nº I, 2022, Maceió.

RIBEIRO, A. E. Notas de uma orientadora imperfeita: pesquisar, ler e escrever na área de Letras. Trem de Letras, v. 8, n. 3, p. e 021001 29 jan. 2021.

RIBEIRO, A. E. Notas de uma orientadora imperfeita: pesquisar, ler e escrever na área de Letras. In: Ciclo de Conversas: pesquisa (linguística) e escrita acadêmica em debate, nº I, 2022, Maceió.

SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (Orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Editora Cortez, 2010, p. 29-67.

SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Editora Cortez, 2008.

SANTOS, B.S. 2001. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo, Cortez, p. 348.

SANTOS, E. F.; SOUZA, D. S;. Autoria textual na Educação Profissional e Tecnológica. Revista Linguagem, Educação e Sociedade -LES, v. 28, n.57, 2024, eISSN: 2526-8449.

SANTOS FILHO, I. I. dos. “O saber é feito para cortar: Michel Foucault e a historiografia” [Notas para uma linguística aplicada antidisciplinar (crítico-transgressiva). In. FOLMER, I.; BASQUEROTE, A. T. (Orgs.). Educação e Ensino: entre experiências e perspectivas. Santa Maria: Arco Editores, 2023, p. 180-211.

TRIVIÑOS, A. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1987.

ZOZZOLI, R. M. D. Levando o diálogo social para a sala de aula: o enunciado-acontecimento-tema no ensino de língua portuguesa. In: FIGUEIREDO, F. J. Q. de; SIMÕES, D. (Orgs.). Linguística Aplicada, prática de ensino e aprendizagem de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016.

Published

2025-05-23

How to Cite

Raimundo Rêgo, F., & dos Santos Filho, I. I. (2025). FROM THE OBEDIENT MODEL TO SENSITIVE AND COLLECTIVE WRITING – EPISTEMOLOGICAL ISSUES AND ACADEMIC WRITING IN CONTEMPORARY TIMES. Languages, Education and Society, 29(60), 1–23. https://doi.org/10.26694/rles.v29i60.5944

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.