OUR EVERYDAY BLINDNESS AND THEORY OF PANOPTICS: POLITICS OF MILITARIZATION OF PUBLIC SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4875Keywords:
Militarized schools;, Basic education;, Educational policies;, Democratic management.Abstract
This article is an excerpt from an ongoing doctoral research, which is part of discussions on Educational Public Policies, focusing on the process of transposing Basic Education schools into the civic-military model. The aim is to comprehend the exponential growth in the number of Basic Education schools whose school management has been transferred to the Bahia Military Police (PMBA). In this regard, the overarching objective is to discuss the effects of militarized management on the democratic and participatory dimension of these schools. The research is conducted through a qualitative approach, employing the Delphi Method, and utilizing Foucauldian theory as the analytical framework. The collection of initial data provides indications of the bureaucratic nature of the Military Police institution, leading to difficulties in accessing essential information for in-depth analysis. From this perspective, we consider democratic management not as a ready-made path but as a process that will not unfold spontaneously; it evolves within a dynamic of power relations.
Downloads
References
ANTUNES, M. M. Técnica Delphi: metodologia para pesquisas em educação no Brasil. Rev. educ. PUC-Camp., Campinas, v. 19, n. 1, p. 63-71, jan./abr. 2014.Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/2616. Acesso em: 29 ago.2023.
BALL, S. J.; MAGUIRE, M. BRUAN, A. Como as escolas fazem as políticas. Ponta Grossa: Editora EEPG, 2016.
Bardin, Laurence. Análise de conteúdo. Sã o Paulo: Edições 70, 2011.
BONETI, L. W. Políticas públicas por dentro. Ed. Unijú, 2007. – 96p.
BRASIL [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988: promulgada em 5 de outubro de 1988. Brasília: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 29 ago.2023.
BRASIL. Decreto nº 9.665, de 2 de janeiro de 2019. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2019/Decreto/D9665.htm. Acesso em: 10 ago. 2023.
BRASIL. Decreto nº 10.004, de 5 de setembro de 2019. Disponível em: http://escolacivicomilitar.mec.gov.br/images/pdf/legislacao/decreto_n10004_de_5_de_setembro_de_2019_dou_pecim.pdf. Acesso em:10 ago. 2023.
BRASIL. Decreto nº 10.195, de 30 de dezembro de 2019. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/decreto-n-10.195-de-30-de-dezembro-de-2019-236099560. Acesso em: 10 ago. 2023.
BRASIL. Manual das escolas cívico-militares. Brasília: MEC, 2020.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. tradução de Raquel Ramalhete, Petrópolis, RJ: Vozes, 1987.
FOUCAULT, M. A microfísica do poder. 2a. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1979.
Michel. Microfísica do Poder. Organização, introdução e revisão técnica
de Renato Machado. 26 ed. São Paulo: Graal, 2013.
ITABUNA. Lei. Nº 2.497, de 24 de Janeiro de 2020. Estabelece normas para a cooperação técnica e financeira com a implantação do Projeto de Gestão Compartilhada entre o Munícipio de Itabuna e a Polícia Militar da Bahia com inserção do vetor disciplinar nas Escolas do Município e, dá outras providências. Itabuna: Câmara Municipal, [2020], Bahia. Disponível em: http://www.itabuna.ba.gov.br/diariooficial.html. Acesso em: 10 ago. 2023
GUPTA, U. G., & Clarke, R. E. (1996). Theory and application of the Delphi technique: a bibliography (1975-1994). Technological Forecasting and Social Change, 53, 185-211. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0040162596000947. Acesso em: 23 mai.2023
LIBÂNEO, J. C. Políticas educacionais no Brasil: desfiguramento da escola e do conhecimento escolar. Cadernos de Pesquisa v.46 n.159 p.38-62 jan./mar. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/ZDtgY4GVPJ5rNYZQfWyBPPb/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 abr. 2023
LIKERT, Rensis. A Technique for the Measurement of Attitudes. Archives of Psychology, v. 140, p. 1-55, 1932.
LINSTONE, H. A., & TUROFF, M. (2002). The Delphi method: Techniques and applications. Addison Wesley Newark, NJ: New Jersey Institute of Technology. Disponível em: <https://web.njit.edu/~turoff/pubs/delphibook/index.html>. Acesso em: 10 ago. 2023.
MENDONÇA, E. F. Dossiê: Militarização das escolas públicas no Brasil. Militarização de escolas públicas no DF: a gestão democrática sob ameaça. RBPAE - v. 35, n. 3, p. 594 - 611, set./dez. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/96052n. Acesso em: 10 abr.2022.
PALAZZO, J. et al. Os caminhos da educação básica na perspectiva da gestão democrática. E-Revista Facitec, v. 5, n. 2, 2011. Disponível em: v. 5 n. 02 (2011) | e-Revista Facitec (periodicoscientificos.com.br). Acesso em: 16 nov.2022
POWELL, C. The Delphi technique: myths and realities. Journal of Advanced Nursing, 41(4), 376-382, 2003. Disponível em : https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12581103/. Acesso em: 10 abr.2022.
SARAIVA, A. M. Alves; SOUZA, J. de F. A Formação Docente e as Organizações Internacionais: uma agenda focada na performatividade dos professores e na eficácia escolar. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 1, p. 129-147, jan./abr. 2020. Disponível em: http://www.aesufope.com.br/PDF/saraiva-souza.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022.
THOMAS, J. R.; N., Jack. K. Métodos de pesquisa em educação física, 3.ed. São Paulo: Artmed, 2002.
TRIVIÑOS, A. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.1987