Structural Crisis and Education: BNCC and the construction of competencies for basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4523

Keywords:

BNCC, Structural Crisis of Capital, Competency-based Pedagogy

Abstract

The present work focuses on the BNCC and the construction of competencies in basic education within the context of the Structural Crisis of Capital. The objective is to analyze the guidelines of Competency-based Pedagogy in the BNCC as an expression of the profound crisis unfolding in all social complexes, including education. The basic methodological indications for this research are guided by historical-dialectical materialism, as the classic Marxist method is the path to reconstructing reality through critical thinking and exposition. We propose a theoretical, bibliographic, and documentary exposition through the analysis of the National Common Curricular Base (BNCC). The Structural Crisis of Capital is reflected in the interference of international organizations in defining educational policies and in the commodification of education. Competency-based Pedagogy, present in the BNCC, is a response to this crisis, aligned with fiscal austerity policies and coordinated by international organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lailton Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Degree in Pedagogy, Master in Education and Teaching from the State University of Ceará - UECE. Doctoral student in Education at the Graduate Program in Education - PPGED, at the Federal University of Rio Grande do Norte - UFRN.

Wellyna Jucá, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Degree in Pedagogy and Master in Education and Teaching from the State University of Ceará - UECE. Effective teacher in the Municipal Public Network of Quixadá - CE.

Layslândia Santos, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Bachelor in Pedagogy and Master in Education and Teaching from the State University of Ceará - UECE. Doctoral student in the Graduate Program in Education at UECE. Effective teacher in the Municipal Public System of Quixadá-Ce.

References

AGUIAR, Márcia Angela da S. Relato da resistência à instituição da BNCC pelo conselho nacional de educação mediante pedido de vista e declarações de votos. IN: AGUIAR, Márcia Angela da S. e DOURADO, Luiz Fernandes (orgs). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. – Recife: ANPAE, 2018. Cap. 1, p. 08-22.

AMORIM, Maria Gorete Rodrigues de. Educação para o trabalho no capitalismo: o proJovem como negação da formação humana. São Paulo: Instituto Lukács, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 dez. 1996. Seção 1, p. 179. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf >. Acesso em: 15 Agosto de 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília, DF, 2018. 600p. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wpcontent/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf. > Acesso em: 24 de Agosto de 2022.

BRANCO, Emerson Pereira; BRANCO, Alessandra Batista de Godoi; IWASSE, Lilian Fávaro Algrâncio; ZANATTA, Shalimar Calegar. BNCC: a quem interessa o ensino de competências e habilidades?. Debates em Educação, Maceió, Vol. 11, Nº. 25, p. 155-171, set./dez. 2019.

CHAVES, Emanuela Rútila Monteiro; MENDES SEGUNDO, Maria das Dores; RABELO, Josefa Jackline; JIMENEZ, Maria Susana Vasconcelos. A política de educação para todos (EPT) no contexto da destrutividade do capital. Educação em foco, belo horizonte, v. 21, n. 35, p. 13-31, set./dez. 2018.

CARMO, Maurilene do; GONÇALVES, Ruth Maria de Paula; MENDES SEGUNDO, Maria das Dores. O ideário (anti)pedagógico da educação para todos: desdobramentos sobre a formação do professor e sua prática. In: RABELO, Josefa Jackline; JIMENEZ, Maria Susana Vasconcelos; MENDES SEGUNDO, Maria das Dores (Orgs). O movimento de educação para todos e a crítica marxista. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2015. Cap. 2, p. 106-126.

DUARTE, Newton. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 5ª. ed. rev. e ampl. Campinas, SP: Autores Associados, 2021.

EVANGELISTA, O. Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. In: ARAÚJO, R. M. L.; RODRIGUES, D. S. (Orgs.). A pesquisa em trabalho, educação e políticas educacionais. 1ed. Campinas, SP: Alínea, 2012, v. 1, p. 52-71.

FREITAS, Maria Cleidiane Cavalcante. A reconfiguração da função social do pedagogo no contexto da educação para todos: Um estudo na perspectiva onto-histórica. 2015. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2015.

MAIA, Osterne; JIMENEZ, Susana. A chave do saber: um exame crítico do novo paradigma educacional concebido pela ONU. In: SANTOS, Deribaldo; JIMENEZ, Susana; VIANA, Cleide Maria Quevedo Quixadá; RABELO, Jackline (orgs). Educação pública, formação profissional e crise do capitalismo contemporâneo. Fortaleza: EdUECE, 2013. Cap. 1, p. 113-134.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução de Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2010.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. Tradução de Isa Tavares. 2ª. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

MÉSZÁROS, István. A crise estrutural do capital. Tradução de Francisco Raul Cortejo et, al. 2ª. ed. ver. e ampl. São Paulo: Boitempo, 2011.

MOURA, Dante Henrique; BENACHIO, Elizeu Costacurta. Reforma do ensino médio: subordinação da formação da classe trabalhadora ao mercado de trabalho periférico. Revista Trabalho Necessário. – São Domingos, Niterói - RJ, V. 19, Nº. 39, p. 163-187, 27 maio 2021.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

SANTOS, Deribaldo. Educação e precarização profissionalizante: crítica à integração da escola com o mercado. – São Paulo: Instituto Lukács, 2017.

SANTOS, Deribaldo. Educação profissional: crise e precarização. - Marília: Lutas Anticapital, 2019.

SANTOS, Deribaldo. Arte-educação, estética e formação humana. – Maceió: Coletivo Veredas, 2020.

TONET, Ivo. Educação contra o capital. 3ª. ed. Maceió: Coletivo Veredas, 2016.

TORRIGLIA, P. L. Primeiras aproximações ao ser do reflexo: a vida cotidiana como terreno fundante do processo de conhecimento. Práxis Educativa, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 297–318, 2018. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.14n1.016. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12898. Acesso em: 6 jul. 2023.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A

CULTURA. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para UNESCO da Comissão Internacional sobre educação para o século XXI. UNESCO: Brasília, 2010. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_por. Acesso em: 20 de Agosto de 2021.

ZARIFIAN, Philippe. Objetivo competência: por uma nova lógica São Paulo, SP: Atlas, 2001.

Published

2023-09-18

How to Cite

de Souza Santos, L., Gonçalves Jucá, W., & de Souza Santos, L. (2023). Structural Crisis and Education: BNCC and the construction of competencies for basic education. Languages, Education and Society, 27(55), 1–23. https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4523

Similar Articles

<< < 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.