ANALYSIS OF THE REFERENCE MATRIX OF NATURE SCIENCES AND THEIR TECHNOLOGIES OF THE ENCCEJA
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4515Keywords:
ENCCEJA, Reference Matrix, CurriculumAbstract
This research aims to observe how the skills and abilities aimed at Natural Sciences and their Technologies mobilize the knowledge of young people and adults who did not have access to schooling at their appropriate age. The object of analysis for this observation will be the Reference Matrix for Natural Sciences and their Technologies (MRCNT) of the National Examination for Certification of Skills for Young People and Adults (ENCCEJA). We understand that the MRCNT defines which contents, skills and knowledge are important for ENNCEJA and for Youth and Adult Education (EJA). Being a public policy, we highlight what the objectives of ENCCEJA are and how its subjects are characterized. As a theoretical framework, we highlight the perspectives of the pre-active and lived curriculum, accompanied by discussions about knowledge based on the notions of knowledge in itself and knowledge to do something. The methodological framework for approaching MRCNT was Laurence Bardin's content analysis. The research results indicate that the knowledge highlighted in the skills and competencies present in the MRCNT are all related to disciplinary knowledge and the nature of science, leaving little space for local knowledge and cultures. We also have as a result that the knowledge present in the Matrix is supposedly objective and universal, adapting to large-scale assessment systems that favor the crystallization of knowledge, the generalization of ways of preparing students and the collection of performance data.
Downloads
References
AIRES, Thaís da Silva. EXAME NACIONAL PARA CERTIFICAÇÃO DE COMPETÊNCIAS DE JOVENS E ADULTOS (ENCCEJA) NO BRASIL: a promoção da avaliação na perspectiva de mercado para jovens e adultos da classe trabalhadora. Monografia (graduação em pedagogia) - Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2019. https://app.uff.br/riuff/handle/1/16037
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BOLCKAU, Mariana Bellot. O EXAME NACIONAL PARA CERTIFICAÇÃO DE COMPETÊNCIAS DE JOVENS E ADULTOS (ENCCEJA): UMA ANÁLISE NO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Monografia (graduação em pedagogia) - Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2022 https://app.uff.br/riuff/handle/1/25214
BRASIL, Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Básica. RESOLUÇÃO CNE/CEB Nº 1, DE 5 DE JULHO DE 2000. 2000 A http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB012000.pdf
BRASIL, Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Básica. Parecer ceb n° 11/2000. 2000 B http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/PCB11_2000.pdf
BRASIL, Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 14° Edição. Disponível em: http://bd.camara.gov.br/bd/bitstream/handle/bdcamara/19339/ldb_14ed.pdf?sequence=55. Acesso em: jul.2017 A.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Portaria 2.270 de 14
de agosto de 2002. https://download.inep.gov.br/educacao_basica/encceja/legistacao/2002/portaria2270.pdf
CARNEIRO, Verônica Lima; MOREIRA, Carlos José de Melo; SOUZA, Michele Borges; TAVARES, Pedro Henrique de Souza. Reforma do estado e políticas educacionais no Brasil: repercussões das avaliações externas sobre o trabalho docente em instituições públicas e privadas. Estudios e Investigaciones. Relec / Año 4 Nº4 / 2013. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6503078
CATELLI Jr., Roberto. Encceja: cenário de disputas na EJA. Rev. bras. Estud. pedagog. (online), Brasília, v. 94, n. 238, p. 721-744, set./dez. 2013. https://www.scielo.br/j/rbeped/a/39krwQFmYWxJkq4FTfPDR5p/abstract/?lang=pt
CATELLI Jr., Roberto Políticas de certificação por meio de exames nacionais para a
educação de jovens e adultos: um estudo comparado entre Brasil, Chile e México. Tese (Doutor em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo, p. 330. 2016.
CATELLI Jr., Roberto Los exámenes nacionales de certificación para jóvenes y adultos en el contexto de las políticas públicas de educación en Brasil, Chile y México. Revista Interamericana de Educación de Adultos Año 39, n° 1, enero - junio 2017. https://www.redalyc.org/journal/4575/457555511004/html/
COUTINHO, Helen Ferreira Carvalho. Concepções de qualidade na educação de jovens e adultos: Impasses e desafios da Política Educacional Brasileira. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juíz de Fora. Juíz de Fora, p. 165. 2016. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8466
GATTO, Carmen Isabel. O processo de definição das diretrizes operacionais para a Educação de Jovens e Adultos: participação democrática das agências do campo recontextualizador oficial. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, p. 265. 2008. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/16924
HADDAD, Sérgio; DI PIERRO, Maria Clara. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação. Nº 14. Mai/Jun/Jul/Ago 2000. https://www.scielo.br/j/rbedu/a/YK8DJk85m4BrKJqzHTGm8zD/?format=pdf&lang=pt
INEP, MATRIZES DE REFERÊNCIAS. 21 de dezembro de 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/pisa/matrizes-de-referencia. Acesso em: nove de novembro de 2021a.
INEP, CIÊNICAS DA NATUREZA E SUAS TECNOLOGIAS – ENSINO MÉDIO. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/encceja/matriz_competencia/Mat_Cien_Nat_EM.pdf. Acesso em: dez de novembro de 2021b.
MACEDO, E. Currículo: Política, cultura e poder. Currículo sem fronteiras. V. 6, n.2, p.98-113, Dez 2006.
MACEDO, Elizabeth. Base nacional curricular comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em Educação em Revista, Belo Horizonte , v. 32,n. 2,p. 45-68, June 2016. https://www.scielo.br/j/edur/a/vDGdwyYrj9qbkcgk39vxcyF/abstract/?lang=pt
MELLO, Paulo Eduardo Dias de; Material didático para educação de jovens e adultos: história, formas e conteúdos. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo, p. 254. 2010. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-26012011-142038/publico/PAULO_EDUARDO_DIAS_DE_MELLO.pdf
MORALES, Cinthia Junger de Souza; O processo de ensino e aprendizagem no ensino de ciências. Rev. ARETÉ | Manaus | v.7 | n.14 | p.01-15; jul-dez; 2014 http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/handle/riuea/2965
MOREIRA, A. F., SILVA, T. T. (orgs.) Currículo, Cultura e Sociedade. São Paulo: Cortez,
PINHÃO, Francine Lopes. O “MURO TRANSPARENTE”: o ensino de ciências e as demandas de formação para a cidadania nos anos iniciais do ensino fundamental. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Saúde . Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde, NUTES, Universidade Federal do Rio de Janeiro. 2014. https://buscaintegrada.ufrj.br/Record/aleph-UFR01-000828664
RIBACIONKA, Márcia. Uma proposta de WebQuest para a introdução ao letramento estatístico dos alunos da E.J.A. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, p. 218. 2010. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10828
RUMMERT, Sônia Maria, A educação de jovens e adultos trabalhadores brasileiros no século XXI. O "novo" que reitera antiga destituição de direitos. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 2, pp. 3550, jan / abr 2007. http://ole.uff.br/wp-content/uploads/sites/296/2017/12/a-educacao-de-jovens-adultos-brasileiros-sec-xxi.pdf
SANTOS, Pedro de Souza. A história da África e cultura africana e afro-brasileira em livros didáticos de educação de jovens e adultos. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo. São Paulo, p. 276. 2018. https://repositorio.usp.br/item/002921022
SANTOS, Maria Irilene Alves dos. Desempenho em matemática de jovens e adultos do ensino fundamental no encceja. Research, Society and Development, v.8 n.7. 2019 https://www.redalyc.org/journal/5606/560662198047/html/
SCHNEIDER, Marilda Pasqual. Políticas de avaliação em larga escala e a contrução de um currículo nacional para a educação básica. EccoS, Revista Científica. São Paulo, n. 30, Jan/abr. 2013. https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/3537
SERRAO, Luis Felipe Soares. Exames para certificação de conclusão de escolaridade: os casos do ENCCEJA e do ENEM. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo. São Paulo. 201 p. 2014. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-01122014-103636/publico/LUIS_FELIPE_SOARES_SERRAO_rev.pdf
STRELHOW, Thyles Bocarte. Breve história sobre a educação de jovens e adultos no Brasil. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.38, p. 49-59, jun.2010. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639689
TERRASÊCA, Manuela. Autoavaliação, Avaliação Externa… Afinal para que serve a Avaliação das Escolas?. Caderno Cedes, Campinas, v. 36, n. 99, p. 155-174,
maioago., 2016. https://www.scielo.br/j/ccedes/a/JyG8tjmmGqZZwPHFDC5s4pr/?format=pdf&lang=pt





