PROMOVER LA PARTICIPACIÓN DE LA FAMILIA EN LA COMPLEJIDAD DE LAS GUARDERÍAS

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v26i51.2875

Palabras clave:

Educación Infantil. Gestión democrática. Calidad social. Integración familiar - guardería.

Resumen

This article is based on academic research investigating quality perceptions in two municipal day care centers located in the eastern region of the city of São Paulo. Mothers, teachers, and pedagogical coordinators were researched through semi-structured interviews of a reflective nature. The materials collected during the interviews were qualitatively analyzed using Content Analysis (CA). The following categories were used: day care as a place for human development; day care as a complex institution; the child as the focus of the pedagogical proposition. The present article focuses on the day care-family relationship, which the study participants understand as one of the aspects that comprise the complexity of this educational institution. The results corroborate discussions in the field of education about the challenges in integrating schools and families, the importance of dialoguing, and how to devise strategies and actions to enable different school players to participate as protagonists in transforming their own real-life situations. Finally, the multiplicity of voices analyzed highlight the social and political role of day care centers in promoting fundamental rights and exercising citizenship since early childhood. The findings also emphasize that quality is not granted a priori, but it depends on multiple factors.

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Biografía del autor/a

Dilma Antunes Silva, Universidade Federal de São Paulo

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Mogi das Cruzes (2009), mestrado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2015) e doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2020). Atualmente é professor da Universidade Federal de São Paulo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, formação de professores, identidade, creche e políticas educacionais. 

Antonio Carlos Caruso Ronca, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP)

Possui graduação em Pedagogia (1970) e Filosofia (1969), Mestrado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1976) e Doutorado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1981). Reitor da PUC-SP de 1993 a 2004. Foi membro da Câmara de Educação Básica e da Câmara de Educação Superior do Conselho Nacional de Educação. Foi Presidente do Conselho Nacional de Educação, Consultor da Unesco e Assessor do Ministério da Educação. Atualmente é Professor Titular do Programa de Estudos de Pós Graduação em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, psicologia educacional, aprendizagem, formação de professores e políticas públicas.   

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Publicado

2022-12-07

Cómo citar

Silva, D. A. ., & Caruso Ronca, A. C. . (2022). PROMOVER LA PARTICIPACIÓN DE LA FAMILIA EN LA COMPLEJIDAD DE LAS GUARDERÍAS. Lenguaje, Educación Y Sociedad , 26(51), 143–171. https://doi.org/10.26694/rles.v26i51.2875

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