Dossier presentation: Which curriculum is the BNCC?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.3728

Keywords:

Curriculum, speech, BNCC

Abstract

This dossier constitutes a convergence of works focused on the discussion of the National Common Curricular Base - BNCC, understanding it as a set of devices that seeks, through strong prescription, to materialize a homogenizing project for Brazilian education. Among the privileged focuses here is the opportunity to think about articulations that support the BNCC, its relations with other policies, such as teacher training, production of didactic materials, evaluation, as well as the participation of capital agents, which are are based on the premise of homogeneity as a means for equity and economic development. In this sense, the dossier invites invitations to broad conversations about contributions that are attentive to political articulations associated with agendas committed to the dissemination of ethical and moral values, of a certain standard of subject, of labor dedicated to meeting the demands of the world of work. Among the works, we also highlight those that understand that movements in favor of increasing curricular control are not configured as social equity actions and, even less, as democratic political decisions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Phelipe Florez Rodrigues, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutor em Educação – ProPED/UERJ. Professor adjunto da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.  E-mail: phelipe.rodrigues@uerj.br

Hugo Heleno Costa Camilo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutor em Educação – ProPED/UERJ. Professor Adjunto da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense da Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ, Duque de Caxias, RJ, Brasil. E-mail: hugo.costa@uerj.br

References

COSTA, Hugo Heleno Camilo. 'Seríamos a política que criticamos?': a interlocução do povo da Geografia na produção da BNCC. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 10, p. 125-152, 2020.

COSTA, Hugo Heleno Camilo; LOPES, Alice Ribeiro Casimiro . O conhecimento como resposta curricular. Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. 1-23, 2022.

DERRIDA, J. Limited Inc. Trad. Constança Marcondes Cesar. Campinas: Papirus, 1991b.

LACLAU, E. Emancipação e Diferença. Rio de Janeiro: Eduerj, 2011.

LOPES, Alice Casimiro. Por um currículo sem fundamentos. Linhas Críticas (UnB), v. 21, p. 445-466, 2015.

LOPES, Alice C. ; CUNHA, E. V. R. ; COSTA, HUGO. H. C. . Da recontextualização à tradução: investigando políticas de currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 13, p. 392-410, 2013.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth Fernandes de . Teorias de Currículo. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2011. v. 1. 279p.

MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Comum para Currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem?. Educação e sociedade, v. 36, p. 891-908, 2015.

Published

2022-12-27

How to Cite

Florez Rodrigues, P., & Heleno Costa Camilo, H. . (2022). Dossier presentation: Which curriculum is the BNCC?. Languages, Education and Society, 26(52), 7–17. https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.3728

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.