The place of diversity in BNCC for languages and their technologies in high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4164

Keywords:

Language, Diversity, Resume, BNCC

Abstract

This work aims to investigate the place of diversity in the Common National Curriculum Base for Languages and their Technologies in secondary education from the Dialogical Analysis of Discourses, emphasizing the presence and use of such a theme in the general competences for basic education, in the commitment to comprehensive education and specific skills for languages and their technologies. Regarding the theoretical basis, it is anchored in the assumptions of Dialogic Discourse Analysis (DDA) to define issues such as: language/language, discourse and theme; in conceptions about diversity, taking into account voices from different areas of knowledge; and in the cultural notion of curriculum, aimed at critical pedagogy, to problematize the epistemological perspective of the Common National Curriculum Base (BNCC). The research methodology has a qualitative approach and a documentary approach, aiming at the development of reflections on the BNCC in a socio-historical perspective, taking into account the sociological method derived from the ADD. As a result, it was seen that the place of diversity in the BNCC is still small in view of the multiple possibilities to scrutinize the concept of diversity in Brazilian education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvio Nunes da Silva Júnior, Universidade de Pernambuco

Doutor em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística e Literatura da Universidade Federal de Alagoas (PPGLL/UFAL). Realizou estágio pós-doutoral na Universidade do Estado da Bahia (UNEB) e na Universidade de Pernambuco (UPE). Professor efetivo da Secretaria de Estado da Educação de Alagoas (SEDUC/AL). Pesquisador do Grupo de Estudos Discurso, Ensino e Aprendizagem de Línguas e Literaturas (GEDEALL/UFAL) e do Grupo de Estudo das Narrativas Alagoanas (GENA/UNEAL).

References

ABRAMOWICZ, A.; RODRIGUES, T. C.; CRUZ, A. C. J. Alguns apontamentos: a quem interessa a Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil? Debates em Educação, v. 8, n 16, jul./dez., 2016.

ABRAMOWICZ, A.; RODRIGUES, T. C.; CRUZ, A. C. J. A diferença e a diversidade na educação. Contemporânea – Revista de Sociologia da UFSCar, São Carlos, Departamento de Pós-Graduação em Sociologia da UFSCar, n. 2, p. 85-97, jul/dez., 2011.

ALVES, E. F. G. Concepções de diversidade na Base Nacional Comum Curricular: anos iniciais do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação), Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, 2019.

BAKHTIN, M. Gêneros do Discurso. Tradução por Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, M. M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução do russo por Aurora F. Bernadini, José P. Júnior, Augusto G. Júnior et al. 4. ed. São Paulo: Ed. Unesp/Hucitec, 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

CURY, C. R. J. A educação básica como direito. Cadernos de Pesquisa, v. 38, n. 134, p. 293-303, maio/ago., 2008.

DE CERTEAU, M. A invenção do cotidiano. 8. ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 2014.

EVANGELISTA, O. Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. In: ARAÚJO, R. M. L.; RODRIGUES, D. S. (Org.). A pesquisa em trabalho, educação e políticas educacionais. Campinas, SP: Alínea, 2012. p. 52-71.

GOMES, N. L. Educação e Diversidade Étnico cultural. In: RAMOS, M. N.; ADÃO, J. M.; BARROS, G. M. N. (Orgs.). Diversidade na Educação: Reflexões e experiências. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2003. p. 67-76.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução por Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. São Paulo: Contexto, 2016.

MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. Indagações sobre o Currículo: currículo, conhecimento e cultura. MEC/SEB, Brasília, 2007.

NONATO, S. Processos de legitimação da linguagem oral no ensino de língua portuguesa: panorama histórico e desafios atuais. Cad. Cedes, Campinas, v. 38, n. 105, p. 222-239, maio/ago., 2018.

PERRENOUD, P.; MAGNE, B. C. Construir: as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

PESHKIN, A. The nature of interpretation in qualitative research. Educational Researcher, v. 29, n. 9, p. 5-10, 2000.

REES, D. K. Considerações sobre a pesquisa qualitativa. Signótica, v. 20, n. 2, 253-274, 2009.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

SILVA JÚNIOR, S. N. As tecnologias digitais e o livro didático de língua portuguesa: o

desvelar de táticas dentro de uma perspectiva dialógica de linguagem. Monografia (Especialização em Linguagens e Educação a Distância), Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, 2019.

SILVA JÚNIOR, S. N.; SANTANA, W. K. F. Abordagem dialógica no ensino de língua

portuguesa: táticas para se desviar do método formal. Humanidades & Inovação, v. 7, p. 284-293, 2020.

SOBRAL, A. U. O conceito de ato ético de Bakhtin e a responsabilidade moral do sujeito. Bioethikós (Centro Universitário São Camilo), v. 3, n. 1, p. 121-126, 2009.

UNESCO. Declaração Universal sobre a Diversidade Cultural. 2001. Disponível em:

www.unesco.org.br. Acessado em 23. Mar. 2021.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, Notas e Glossário Sheila Grillo; Ekaterina V. Américo. Ensaio introdutório Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.

ZOZZOLI, R. M. D. Diálogo social: cruzamentos discursivos a partir de um enunciado-acontecimento-tema. In: RODRIGUES, R. H.; ACOSTA-PEREIRA, R. (Orgs). Estudos dialógicos da linguagem e pesquisas em Linguística Aplicada. São Carlos, SP: Pedro João Editores, 2016. p. 109-128.

ZOZZOLI, R. M. D. A noção de compreensão responsiva ativa no ensino e na aprendizagem. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 7, p. 253-269, 2012.

Published

2023-09-04

How to Cite

Silva Júnior, S. N. da. (2023). The place of diversity in BNCC for languages and their technologies in high school. Languages, Education and Society, 27(55), 1 - 30. https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4164