SENSITIVE EDUCATION AND COMPLEX THINKING: A POSSIBLE CONJUGATION FROM EMILIO
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v29i61.6752Keywords:
Rousseau, Emílio, Reconnecting Knowledge, Education, Edgar MorinAbstract
Based on bibliographical research, the main objectives of this article are to relate the educational concepts of Jacques Rousseau and Edgar Morin in the search for similarities and differences. Through his work Émile, or Education, the Enlightenment philosopher and educator Rousseau inaugurates what, from modern times onwards, came to be called childhood. Given that within society, children were considered miniature adults and, therefore, neglected in the specificities of the first years of life, the Genevan's focus on the need to exercise the sensitive, with nature as the first and sublime shaper, were contributions that reverberated in the change of the child's social locus. Thus, Rousseau's naturalist perspective contributes to the development of an educational path that places the student, Émile, at the center of pedagogical action. Therefore, the mediator has great relevance in the teaching-learning movement, since being present in the phenomenon of learning, he/she will guide the student, starting from the unknown, towards knowledge. This is because, assuming that knowledge is internalized in the individual, through experimentation, the connection with the external will strongly lead to the reconnection of knowledge. Furthermore, the consolidation of knowledge will enable the autonomous and fraternal guidance of individuals towards knowing and knowing themselves. In the reflective treatment and empirical practice, it is clear that sensitive education and complex thinking can and should be worked on with the common goal of forming an autonomous person together with the constancy of complex thinking.
Keywords: Rousseau; Emílio; Edgar Morin; reconnecting knowledge; education.
Downloads
References
ALVES, Rejane de Oliveira. A constituição de inéditos-viáveis na formação continuada de professores que ensinam matemática. Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO), Goiânia, GO, 2018. Disponível em: https://sites.pucgoias.edu.br/pos-graduacao/mestrado-doutorado-educacao/wp-content/uploads/sites/61/2018/05/REJANE-DE-OLIVEIRA-ALVES.pdf.
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2° ed. Guanabara. Rio de Janeiro. 1986.
COBBAN, Alfred. Rousseau and the modern state. London: George Allen & Unwin. 1964.
DALBOSCO, C. A.; ROSSETTO, M. da S. John Dewey como leitor de Jean-Jacques Rousseau: o problema da formação das capacidades humanas. Práxis Educativa, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 68–83, 2018.
FRANCISCO, Maria de Fátima Simões. Análise do episódio do prestidigitador no Emílio de Rousseau. Portal de revistas da USP – Cadernos de Ética e Filosofia Política, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido, Notas: Ana Maria Araújo Freire, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREUD, Sigmund. O mal-estar na civilização. Tradução: Paulo César de Souza. – 1ª ed. – São Paulo: Penguin Classics. Companhia das Letras, 2011.
MATURANO LONGAREZI, Andréa; GARRIDO PIMENTA, Selma; VALDÉS PUENTES, Roberto (orgs.). Didática Crítica no Brasil, 1. ed. – São Paulo: Cortez, 2023.
MERCIER, Roger. L’enfant dans la société du XVIIIe. Siècle (Avant l’Émile). Dakar: Publications de la section des langues et litératures, 1961.
Morin, Edgar. Introdução ao Pensamento Complexo. Tradução do francês: Eliane Lisboa - Porto Alegre: Ed. Sulina, 2005
MORIN, Edgar. La Voie: por l´avenir de l´humanité. Paris: Fayard, 2011.
MORIN, Edgar. Meus Filósofos. Traduzido por Edgard de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. – 2ª ed. Porto Alegre, 2014.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya; Revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. – 2ª. ed. – São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.
PAIVA, Wilson Alves de. A formação do homem no Emílio de Rousseau. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.33, n. 2, p. 323-333, 2007.
PAIVA, Wilson Alves de. Natureza e natureza: dois conceitos complementares em Rousseau. Controvérsia. 2007.
PETRAGLIA, I. C. Edgar Morin: a educação e a complexidade do ser e do saber. Vozes, São Paulo, 1995.
PETRAGLIA, Izabel; ARONE, Mariangelica; ESPINOSA MARTINEZ, Ana Cecília. Didática complexa e transdisciplinar: da auto-hetero-ecoformação à formação docente transformadora. Linguagens, Educação e Sociedade - LES, [S. l.], v. 29, n. 60, p. 1–25, 2025.
PLATÃO. A República. Tradução de Enrico Corvisieri. São Paulo: Editora Nova Cultural, 2004. (Coleção Os Pensadores).
REIS, Claudio. Sensibilidade e Sociabilidade em Jean-Jacques Rousseau. KRITERION, Belo Horizonte, 1998.
RIBEIRO, Flávia. Edgar Morin, o pensamento complexo e a educação. Universidade Federal do Espírito Santo, 2011.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou da educação. Tradução: Sergio Millet. 2ª ed. São Paulo: Difel, 1973.
SAVIANI, Dermeval. A Escola Pública Brasileira no longo século XX (1890-2001). Trabalho realizado com apoio do CNPq. III Congresso Brasileiro de História da Educação. Sessão de Comunicação Coordenada: “O século XX brasileiro: da universalização das primeiras letras ao Plano Nacional de Educação (1890-2001)”. 2004.
WOOD, Gordon S. The Creation of the American Republic, 1776-1787. Chapel Hill: University os North Carolina Press. 1969.





