SCHOOL INFRASTRUCTURE: THE EDUCATIONAL POLICY OF STRATEGY 7.18 OF THE PME OF ARMAÇÃO DOS BÚZIOS-RJ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i61.6204

Keywords:

Educational policies, School infrastructure, Physical Education

Abstract

It is proposed to evaluate whether there have been advances in the infrastructure of municipal public schools in the final years of elementary school in Armação dos Búzios-RJ, since the advent of strategy 7.18 of the Municipal Education Plan 2015-2025 as an educational public policy. Methodological triangulation was conducted between the results found, the 2023 School Census (infrastructure) and the 2023 Basic Education Development Index (Ideb). This article was developed within the scope of the Physical Education curricular component. The technique used for data treatment was content analysis. Data were collected through semi-structured interviews. Data were treated through content analysis. It is inferred from the results that strategy 7.18 of the Municipal Education Plan 2015-2025 of Armação dos Búzios-RJ was not complied with, as recommended by the legislation. In summary, the analysis of the data from the five schools investigated proves the absence, paralysis, non-effectiveness and impoverishment of the school infrastructure of science laboratory, sports court, spaces for cultural and artistic practices and accessibility for people with disabilities during the classes of the Physical Education curricular component, therefore, failures in the delivery by the Municipal Executive Branch. Therefore, it is assessed that, until the period analyzed (november 2019), there were no advances in this important public educational policy in school infrastructure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rubem Barboza Ferreira Neto, Municipal Department of Education of Armação dos Búzios (SEMED-Búzios-RJ); Municipal Secretariat of Macaé-RJ

PhD in Education. University of Santiago de Compostela (USC).
Professor at the Municipal Department of Education of Armação dos Búzios (SEMED-Búzios-RJ) and at the Municipal Department of Macaé-RJ.
Member of the International Research Group on Education Policies, Practices and Management (GIPPPGE) at the University of Pernambuco (UPE), Guaranhuns, Pernambuco-PE, Brazil.
rubem.barboza@rai.usc.es

 

References

ALTHUSSER, L. Ideologia e Aparelhos Ideológicos do Estado. Lisboa: Editorial Presença/Martins Fontes, 1980.

ALVES, M. T.; XAVIER, F. P. Indicadores multidimensionais para avaliação da infraestrutura escolar: o ensino fundamental. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, SP, v. 48, n. 169, p. 708-746, jul./set. 2018.

AMORIM, F. C. L. de; LEITE, M. J. dos S. A. A influência do Banco Mundial na educação brasileira: A definição de um ajuste injusto. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 28-41, 2019.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BORGES, A. Governança e Política Educacional: a agenda recente no Banco Mundial. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 18, n. 52, p. 125-138, 2003.

BRAGA, D. S.; LOPES, T. C. D. A educação sob a lógica do capital: Constituição e consolidação das políticas educacionais em países periféricos do capitalismo mundial. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 17-27, 2019.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Presidência da República: Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, 2014.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Supremo Tribunal Federal, Secretaria de Documentação, 2018.

BRASIL. Decreto nº 6.094, de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a implantação do plano de metas Compromisso Todos Pela Educação. Diário Oficial da União, Brasília, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Básica 2019: notas estatísticas. Brasília: INEP, 2020a.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo Técnico do Estado do Ceará: Censo da Educação Básica 2019. Brasília: INEP, 2020b.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo Técnico do Estado do Rio de Janeiro. Censo da Educação Básica 2019. Brasília: INEP, 2020c.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Brasília: INEP, 2024.

DA FONSECA NETO, J. C.; SOL, G. V.; BRITO, R. O. Local references of educational quality: A comparative study with Sobral/CE and Oeiras/PI trajectories. Education Policy Analysis Archives, [S. l.], v. 29, p. 93, 2021.

DE PAULA, A. S. do N.; ALBUQUERQUE, E. S.; FILHO, J. O. V.; LIMA, K. R. R.; SOUSA, J. L. P. de; MOURA, J. B. F.; SILVA, A. A. V. da. O ensino da educação física e a sua infraestrutura em questão: correlação com a prática pedagógica dos professores das escolas da rede municipal de Sobral/CE. Motrivivência. [S. l.], n. 39, p. 57-65, 2012.

DUARTE, M. R., GOMES, C. A.; GOTELIB, L. G. Condições de infraestrutura das escolas brasileiras: Uma escola pobre para os pobres? Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, [S. l.], v. 27, n. 70, 2019.

DURKHEIM, É. Educação e Sociologia. Petrópolis: Vozes, 2011.

FALCIANO, B. T., SANTOS, E. C.; NUNES, M. F. Infraestrutura escolar: um critério de comparação de qualidade na educação infantil. Estudos em Avaliação Educacional. v. 27, n. 66, p. 880-906, 2016.

FERREIRA NETO, R. B. The school infrastructure at the heart of the physical education classes: The scrapping of public education systems. Education Policy Analysis Archives, [S. l.], v. 28, p. 182, 2020.

FERREIRA NETO, R. B. Entre o sonho e a realidade: o "status quo" da Educação Física escolar brasileira. 2022. 667 f. Tese (Doutorado em Educação) - Escola de Doutoramento Internacional da USC (EDIUS), Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, 2022.

FERREIRA NETO, R. B. Estudo de casos múltiplos: a gênese dos projetos de infraestrutura escolar na Educação Física. SALA 8: Revista Internacional em Políticas, Currículo, Práticas e Gestão da Educação, [S. l.], v. 1, n. 6, 2024.

FREIRE, P. Educação e Mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

GARCIA, P. S.; PREARO, L. S; ROMERO, M. C.; BASSI, M. S. A infraestrutura das escolas de ensino fundamental da Região do Grande ABC Paulista. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, SP, v. 9, n. 3, p. 614-631, 2014.

GARCIA, P. S.; PREARO, L. C.; ROMEIRO, M. C. Educação Básica: Base Nacional Comum e infraestrutura escolar. Dialogia, [S. l.], n. 24, p. 83–98, 2016.

GIBBS, G. Análise de dados qualitativos. São Paulo: Ed. Artmed; Bookman, 2009.

ÍNDICE BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. (IBGE CIDADES). Armação dos Búzios. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rj/armacao-dos-buzios/panorama. Acesso em: 28 jul. 2024.

ÍNDICE DE DESENVOLVIMENTO HUMANO MUNICIPAL (IDHM). Perfil. Armação dos Búzios, RJ. Disponível em: http://idhm.org.br/perfil/municipio/330023. Acesso em: 28 jul. 2024.

ÍNDICE FIRJAN DE DESENVOLVIMENTO MUNICIPAL. (IFDM). Pesquisa no IFDM do Município de Armação dos Búzios-RJ: Edição 2018 - Ano-base 2016, 2018. Disponível em: https://firjan.com.br/ifdm/. Acesso em: 14 fev. 2019.

JUNIOR, R. J. Políticas Públicas de Educação Física, Esporte e Lazer: tensões e desafios de um projeto contra-hegemônico no Distrito Federal, 1995-1998. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 24, n. 3, p. 39-52, 2003.

MASCARENHAS, F. Educação Física Escolar: renovações, modismo, interesses, globalização...e o pulso ainda pulsa. Pensar a Prática, v. 1, n. 1, p. 48-58, 1998.

PORTAL QEDU. Armação dos Búzios. Censo Escolar 2023, INEP. Disponível em: https://qedu.org.br/municipio/3300233-armacao-dos-buzios/ . Acesso em 12 set. 2024.

PREFEITURA MUNICIPAL DE ARMAÇÃO DOS BÚZIOS. Lei n. 1.114, 25 de junho de 2015. Plano Municipal de Educação. Boletim Oficial do Município de Armação dos Búzios-RJ, 2015.

SÁ, J. dos S.; WERLE, F. O. C. Infraestrutura escolar e espaço físico em educação: o estado da arte. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 164, p. 386-413, 2017.

SANTOS, C. E. M. dos; CAPELLINI, V. L. M. F. Inclusão escolar e infraestrutura física de escolas de ensino fundamental. Cadernos De Pesquisa, v. 51, p. e07167, 2021.

SILVA, C. A. R.; GALUCH, M. T. B. Política educacional brasileira no contexto da internacionalização do capital, da ressignificação de conceitos e da educação democrática. Linguagens, Educação e Sociedade, [S. l.], n. 40, p. 115–137, 2018.

SILVA, C. R.; GOBBI, B. C.; SIMÃO, A. A. O uso da análise de conteúdo como uma ferramenta para a pesquisa qualitativa: descrição e aplicação do método. Organizações Rurais & Agroindustriais, Universidade Federal de Lavras, v. 7, n. 1, p. 70-81, 2005.

SOARES NETO, J. J.; JESUS, G. R. de; KARINO, C. A.; ANDRADE, D. F. de. Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Estudos em Avaliação Educacional, v. 24, n. 54, p. 78-99, 2013.

UNESCO. Quinta Conferência de Ministros e Altos Funcionários Encarregados da Educação Física e do Esporte (MINEPS V). 2013. Declaração de Berlim. UNESCO, 2013.

UNESCO. Diretrizes em educação física de qualidade (EFQ): Para gestores de políticas. 2015. UNESCO, 2015.

UNESCO. Qualidade da infraestrutura das escolas públicas do ensino fundamental no Brasil. 2019. UNESCO, 2019.

YIN, R. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2025-09-12

How to Cite

Ferreira Neto, R. B. (2025). SCHOOL INFRASTRUCTURE: THE EDUCATIONAL POLICY OF STRATEGY 7.18 OF THE PME OF ARMAÇÃO DOS BÚZIOS-RJ. Languages, Education and Society, 29(61), 1–30. https://doi.org/10.26694/rles.v29i61.6204

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.