Teaching the History of the Military Dictatorship and the Historical Convergence of Students through the Use of Cartoons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i59.6201

Keywords:

history education, learning with cartoons, historical convergence

Abstract

 In 2024, it will be 60 years since the Civil-Military Coup of 1964 in Brazil, and both society and academia are showing interest in reflecting on this historical period. Various academic actions seek to discuss its multiple dimensions, including the importance of History Education. In this context, our research focused on the use of historical cartoons to teach about the dictatorship. The research followed the History III Supervised Internship classes during 2022.2, under the supervision of Professor Roberta Duarte da Silva, at the Municipal School Silvio Romero Vieira, in Jaboatão dos Guararapes, Pernambuco, Brazil. A pair of students chose to explore the 1964 Coup using historical cartoons, utilizing cartoons depicting economic and political aspects of the period, enabling learning through historical convergence.

Downloads

Author Biographies

Arnaldo Szlachta, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em História pela Universidade Estadual de Maringá, Professor da Universidade Federal de Pernambuco, docente na Licenciatura em História, no Programa de Pós-Graduação em História e no Programa de Pós-graduação em Educação. É coordenador do Laboratório de Aprendizagem e Ensino de História - LAEH UFPE, Líder do GEPEDHI - Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática da História do CNPq 

Wilian Junior Bonete, Universidade Federal de Pelotas

Doutor em História pela Universidade Federal de Mato Grosso, Professor da Universidade Federal de Pelotas, docente na Licenciatura em História e no Programa de Pós-Graduação em História  

References

ALBERTI, Verena. O professor de história e o ensino de questões sensíveis e controversas. In: Anais eletrônicos – Colóquio Nacional História Cultural e Sensibilidades, Caicó, RN, 2014. Disponível em: http://cnhc.ufrn.br/wpcontent/uploads/2019/11Anais_com_Resumos_IX_CNHCS_2019-1.pdf.

BONETE, Wilian Junior; Szlachta Junior, Arnaldo Martin. Didática da História e consciência histórica: princípios para a pesquisa e a aprendizagem histórica. In: KETTLE, Wesley Oliveira (org.) História Ensinada: múltiplas abordagens. Maceió, AL: Editora Olyver, 2021, p.101-118.

BONETE, Wilian Junior; MANKE, Lisiane Sias. Sobre os sentidos e os efeitos do passado no presente: a presença da temática nazista em uma conversa no episódio 545 do programa Flow Podcast. Revista Aedos, v. 15, n. 34, 2023.

BORRIES. Bodo Von. Lidando com histórias difíceis. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora (et.al). Jovens e Consciência histórica. Bodo Von Borries. Curitiba, W.A. Editores, 2016, p.32-54

BORRIES, Bodo von. Competência do pensamento histórico, domínio de um panorama histórico ou conhecimento do cânone histórico? 1. Educar em Revista, p. 171-196, 2016.

Breton, Hervé. Modos narrativos e modos de existência de saberes experienciais. Linguagens, Educação e Sociedade, v. 28, n. 57, p. 1-16, 2024.

CORDEIRO, Janaina Martins. A ditadura em tempos de milagre: comemorações, orgulho e consentimento. Rio de Janeiro: FGV, 2015.

LÉVESQUE, Stéphane. Thinking historically: Educating students for the twenty-first century. University of Toronto Press, 2008.

LÉVESQUE, Stéphane. What it means to think historically. In: CLARK, Penney (org.). New possibilities for the past: Shaping history education in Canada. Vancouver: UBC Press, 2011, p.115-138

MATOS, Júlia; SENNA, Adriana Kivanski de. Mestrado profissional de história e a formação docente para a pesquisa. Revista Latino-Americana de História. v. 2, º. 6. p. 210 – 222, agosto/2013 – Edição Especial PPGH Unisinos. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/rla/index.php/rla/article/view/190/144 Acesso em: 13 mai de 2024.

MÉVEL, Yannick; TUTIAUX-GUILLON, Nicole. Didactique et enseignement de l'histoire-géographie au collège et au lycée. Editions Publibook, 2013.

OLIVEIRA, Thiago Augusto Divardim de. Pressupostos da pesquisa e da formação continuada de historiadores docentes: uma contribuição da Educação Histórica. Roteiro, v. 45, 2020.

PALTI, Elías J. ¿ Qué significa “enseñar a pensar históricamente”?. Clío & Asociados, 2000.

KÖRBER, Andreas. Historical consciousness, historical competencies–and beyond? Some conceptual development within German history didactics. in: pedocs Opens Accesss Erziehungswissenschaften, 56p. 2015. Disponível em: https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=10811 Acesso em: 08 mai de 2024.

SADDI, Rafael. O Estado de Suspensão na aprendizagem histórica: a força estética do conhecimento histórico na instauração de um momento sublime de consciência histórica. Revista História Hoje, v. 5, n. 9, p. 113-130, 2016.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; Miralles, Pedro. As pessoas tentam, mas a história difícil não é facilmente descartada: o lugar dos temas controversos no ensino de história. Revista Antíteses, Londrina, v. 11, n. 22, p. 484-493, jul./dez, 2018.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Jörn Rüsen e sua contribuição para a didática da história. Intelligere, v. 3, n. 2, p. 60-76, 2017.

SZLACHTA JUNIOR, Arnaldo Martin; BONETE, Wilian Junior; MARTÍN, Nilson Javier Ibagón. Apresentação: Didática da História e o ensino de História: questões contemporâneas, CLIO: Revista de Pesquisa Histórica, vol. 39, p. 1-7, Jul-Dez, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/revistaclio/article/view/252774/40467. Acesso em: 19/05/2024.

VILAR, Pierre. Pensar históricamente (1987). In: VILAR, Pierre (Org.). Memoria, historia e historiadores. Granada; Valencia: EUG; PUV, 2004. p. 67–122. Disponível em: https://is.gd/o72g7m. Acesso em: 29 abril 2024.

Published

2025-01-03

How to Cite

Szlachta, A., & Bonete, W. J. (2025). Teaching the History of the Military Dictatorship and the Historical Convergence of Students through the Use of Cartoons. Languages, Education and Society, 29(59), 1–21. https://doi.org/10.26694/rles.v29i59.6201

Similar Articles

<< < 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.