CHARACTERIZATION OF THE AUTONOMY OF EDUCATIONAL RESEARCHERS BASED ON REPORTS ABOUT THEIR TRAINING PROCESSES AND PROFESSIONAL PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i61.6007

Keywords:

Autonomy, Research in Education, Training of educational researchers.

Abstract

In this article, we present the results of an investigation that had the objective to characterize the autonomy of educational researchers based on the relationships they establish in their training processes and professional practice. The data were obtained from reports presented by these professionals in an online questionnaire. The analyses were based on the qualitative approach and the Content Analysis technique, using a priori categories from an analytical instrument that we developed. Among the results, we characterized the autonomy of educational researchers regarding the presence and absence of interest and liberty in relationships involving the exercise of ethics, skills, and political dispositions, and the development of knowledge itself. In some situations, researchers also developed their research under the exercise of teaching, emphasizing relationships to negotiate resources, meet their interests in choosing the area and research topics, and improve their knowledge. We conclude on the relevance of autonomy for the training and performance of researchers, the practice of values such as responsibility, respect, and dialogue, the capacity of the analysis instrument used, and possible directions for future studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine da Silva Machado, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina (UEL). Bolsista de Pós-doutorado (CNPq), no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina. E-mail: elainemachado.bio@gmail.com.

Sergio de Mello Arruda, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutor em Educação, Universidade de São Paulo (USP). Professor Sênior da Universidade Estadual de Londrina (UEL).  E-mail: sergioarruda@uel.br.

Marinez Meneghello Passos, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutora em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professora sênior da Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil. Professora colaboradora da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Cornélio Procópio, Paraná, Brasil.  E-mails: marinezpassos@uel.br e marinez@uenp.edu.br.

References

BERKENBROCK-ROSITO, M. Formação de Professores Pesquisadores: uma experiência de desenvolvimento da autonomia e da emancipação dos sujeitos. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 23, n. 1, p. 41-64, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/

index.php/edufoco/article/view/26028/14829. Acesso em: 23 jun. 2024.

BOGDAN, R. S.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 12. ed. Porto: Porto, 2003.

CAREGNATO, C. E.; MIORANDO, B. S.; LEITE, D. Domínios de ação de pesquisadores em Educação no Brasil. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 48, n. contínuo, p. 1-19, 2022.

FARTES, V. L. B. A cultura profissional dos grupos de pesquisa nos institutos federais: uma comunidade de práticas? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 154, p. 850-874, 2014.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

MACHADO, E. S.; ARRUDA, S. M.; PASSOS, M. M. Caracterização da autonomia do pesquisador educacional e elaboração de um instrumento de análise a partir do estudo da literatura. Revista Exitus, Santarém, v. 14, n. 1, p. 01-25, 2024. Disponível em: https://

portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/2600/1561. Acesso em: 23 jun. 2024.

MAIA, J. M. E; MEDEIROS, J. Autonomia e trabalho intelectual na pós-graduação em Ciências Sociais. Revista Brasileira de Sociologia, Porto Alegre, v. 9, p. 228-255, 2021.

SAVI NETO, P.; FARE, M. De La; SILVA, D. S. da. Ética, autonomia e pesquisa em educação: questionamentos à regulação brasileira da conduta dos pesquisadores. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25, jan. 2020.

SEVERINO, A. J. Ética e pesquisa: autonomia e heteronomia na prática científica. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 158, p. 776-792. 2015.

Published

2025-09-12

How to Cite

da Silva Machado, E., de Mello Arruda, S., & Meneghello Passos, M. (2025). CHARACTERIZATION OF THE AUTONOMY OF EDUCATIONAL RESEARCHERS BASED ON REPORTS ABOUT THEIR TRAINING PROCESSES AND PROFESSIONAL PRACTICE. Languages, Education and Society, 29(61), 1–27. https://doi.org/10.26694/rles.v29i61.6007

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.