“She is my friend!”: Interaction and Sociability between Haitian and Brazilian Children in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.5852

Keywords:

Haitian children, Early childhood education, Sociability

Abstract

As child migration is a growing phenomenon today, it is necessary to reflect on the insertion of migrant children in educational institutions as a way to guarantee their rights. The aim of this article is to discuss the interaction and sociability between Brazilian and Haitian children (3 to 6 years) in Early Childhood Education Centers (NEIs). The research, qualitative, made use of techniques of ethnography (notably the participating observation) for the generation of data with Haitian and Brazilian children, Haitian adults, and teachers of two NEIs of the Municipality of Balneário Camboriú (SC). The data were also generated through conversations with children and adults, and through a history book on Haitian migration, by the researcher (with the participation of children as illustrators). The observations were recorded in a field diary and photographic records of school daily life were made. The research was based on the Social Studies of Childhood, which recognize the child as a full-fledged social actor and producer of culture, and the studies of ethno-racial relations, which highlight the inequalities between children belonging to different racial ethnic groups. Unlike other researches, no discriminatory behaviour of racist content was observed among children in the investigated institutions; on the contrary, children's friendships were perceived built in the school every day of a migratory context, where Haitian children stood out for the protagonism and leadership exercised in peer interactions. Some hypotheses about the occurrence of this difference for other researches are raised inside the article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosana da Silva Machado, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Doutoranda pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Professora de Educação Infantil na Prefeitura Municipal de Balneário Camboriú, Balneário Camboriú, Santa Catarina, Brasil. Osvaldo J da Silva, 44, Nova Esperança, Balneário Camboriú – SC- Brasil, CEP: 88336-060. ORCID: http://orcid.org/0000-0003-1208-8719.  E-mail: machadorosana75@mail.com.

Rita de Cássia Marchi, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Doutorado em Sociologia (UFSC/PARIS V - 2007), Pós-Doutorado em Sociologia da Infância (Universidade do Minho -2016), Mestrado em Antropologia Social (UFSC-1994), Graduação em Ciências Sociais (UFSC-1986). Tem experiência na área de Sociologia e Antropologia, com ênfase em Sociologia da Infância, Sociologia da Educação, Sociologia do Trabalho, Antropologia da Criança e Antropologia Urbana, atuando principalmente nos seguintes temas: infância contemporânea, infância pobre, bandos urbanos, trabalho infantil, relações trabalho e escola, educação escolar, crianças "de rua", gênero, economia solidária. 

References

ABRAMOWICZ, Anete; OLIVEIRA, Fabiana de. As relações étnico-raciais e a sociologia da infância no Brasil: alguns aportes. In: BENTO, Maria Aparecida (Org.). Educação infantil: igualdade racial e diversidade. São Paulo: CEERT, 2012.

ALEXANDRE, Ivone Jesus. A presença das crianças migrantes haitianas nas escolas de Sinop/MT: O que elas visibilizam na escola? 2019. 211 f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Centro de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019.

ALEXANDRE, Ivone; ABRAMOWICZ, Anete. Inserção escolar: crianças migrantes do Haiti nas creches e escolas de Sinop MT. Periplos GT CLACSO - Migración Sur-Sur, v. 1, n. 1, p. 184-197, 2017. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/obmigra_periplos/article/view/6562. Acesso em: 17 abr. 2023.

APPOLON, Ilgentche. Oportunidade e ameaça identitária: representações sociais sobre a escola por crianças imigrantes haitianas na cidade de Cuiabá (MT). 2021. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Mato Grosso, 2021.

ARENHART, Deise. Culturas infantis e desigualdades sociais. Petrópolis: Vozes, 2016.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. Disponível em: http://www.uac.ufscar.br/domumentos-1/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 18 maio 2023.

BRASIL. Lei nº 13.445, de 24 de maio de 2017. Institui a Lei de Migração. Brasília: Presidência da República, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13445.htm. Acesso em: 25 abr. 2023.

CARDOSO, Cintia. Branquitude na educação infantil: um estudo sobre a educação das relações étnico-raciais em uma unidade educativa do município de Florianópolis. 2018. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018.

CARVALHO, Eduardo Z. de. Trajetórias de migrantes haitianos e haitianas em Balneário Camboriú/SC: os desafios para a inserção laboral, o associativismo e a integração sociocultural. 2018. 75 f. Dissertação (Mestrado em Planejamento Territorial e Desenvolvimento Socioambiental) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.

CAVALLEIRO, Eliane. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. São Paulo: Contexto, 2000.

COELHO, Marciele Nazaré. Educação e diversidade étnico-cultural: a inserção de crianças negras brasileiras e de crianças angolanas no espaço da escola, Hortolândia – SP. 2005. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

CORSARO, William. The Sociology of Childhood. California: Pine Forge Press, 1997.

CORSARO, William. Entrada no campo, aceitação e natureza da participação nos estudos etnográficos com crianças pequenas. Educação e Sociedade – Revista de Ciência da Educação, Campinas, v. 26, n. 91, p. 503-530, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200008. Acesso em: 18 maio 2018.

CORSARO, William. A Sociologia da infância. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.

COTINGUIBA, Geraldo Castro. Imigração haitiana para o Brasil: a relação entre trabalho e processos migratórios. 2014. 155 f. Dissertação de mestrado (História e Estudos Culturais), Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2014.

DAMATTA, Roberto. Relativizando: uma introdução à antropologia social. Petrópolis: Vozes, 1981.

DELGADO, Ana Cristina Coll; MULLER, Fernanda. Sociologia da Infância: Pesquisa com crianças. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 351-360, 2005.

FERREIRA, Manuela. Do “Avesso” do brincar ou... As relações entre pares, as rotinas da cultura infantil e a construção das ordens sociais instituintes das crianças do jardim de infância. In: SARMENTO, Manuel J.; CERISARA, Ana B. (Orgs.). Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: ASA, 2004. p. 9-34.

FERREIRA, Manuela. “Ela é a nossa prisioneira!”: questões teóricas, epistemológicas e ético-metodológicas a propósito dos processos de obtenção da permissão das crianças pequenas numa pesquisa etnográfica. Reflexão e Ação, v. 18, n. 2, p. 151-182, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.17058/rea.v18i2.1524. Acesso em: 22 fev. 2024.

GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n. 1, p. 167-182, jan./jun. 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022003000100012. Acesso em: 12 jul. 2024.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HANDERSON, Joseph. Diáspora: as dinâmicas da mobilidade haitiana no Brasil, no Suriname e na Guiana Francesa. 2015. 430 f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

MACHADO, Rosana da Silva. Um encontro intercultural em contexto migratório: a inserção de crianças haitianas na Educação Infantil de Balneário Camboriú. 2020. 162 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, 2020.

MARCHI, Rita C. O “ofício de aluno” e o “ofício de criança”: articulações entre a sociologia da educação e a sociologia da infância. Revista Portuguesa de Educação, Universidade do Minho, v. 23, n. 1, p. 183-202, 2010. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/13983. Acesso em: 10 maio 2023.

MARCHI, Rita C. A criança como ator social - críticas, réplicas e desafios teóricos e empíricos. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 2, p. 617-637, 2017. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/9453/5703. Acesso em: 29 jun. 2023.

MARCHI, Rita C.; SANTOS, Maristela. P. “- Isso é uma caneta de pintá?” – Socialização e ajustes secundários em contexto de educação infantil. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 16, n. 42, p. 349-369, 2019. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/download/4065/47965973. Acesso em: 10 abr. 2023.

MULLER, Fernanda. Socialização na escola: transições, aprendizagem e amizade na visão das crianças. Educar em Revista, Curitiba, n. 32, p. 123-141, 2008.

MUNANGA, Kabengele. Racismo, o crime perfeito [vídeo on-line]. TVE Bahia, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=l_f6c86WFjs. Acesso em: 7 jul. 2020.

NOGUEIRA, Maria. A. Relação família-escola: novo objeto na sociologia da educação. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 8, n. 14-15, ago. 1998. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-863X1998000100008. Acesso em: 22 fev. 2024.

REIS, Graça; REIS, Marcia; TEIXEIRA, Erica; SILVA, Amanda. Virando de ponta-cabeça: branquitude, (trans)formação docente e outros mundos possíveis. Linguagens, Educação e Sociedade, v. 28, n. 57, p. 1–23, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/5389. Acesso em: 31 ago. 2024.

SANTIAGO, Flávio. “O meu cabelo é assim... igualzinho o da bruxa, todo armado”: hierarquização e racialização das crianças pequenininhas negras na educação infantil. 2014. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Imaginário e culturas da infância. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 12, n. 21, 2003.

SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz (Coord.). Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Edições Asa, 2004. p. 9-34. Disponível em: https://hdl.handle.net/1822/79714. Acesso em: 20 maio 2024.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Sociologia da infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVEA, Maria Cecília S. (Org.). Estudos da infância: educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 17-39. Disponível em: https://hdl.handle.net/1822/66608. Acesso em: 20 maio 2024.

SARMENTO, Manuel Jacinto; FERNANDES, Natália; TOMÁS, Catarina Almeida. Políticas públicas e participação infantil. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 25, p. 183-206, 2007. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC25/ManuelJacintoSarmento.pdf. Acesso em: 15 set. 2020.

SEGUY, Franck. Racismo e desumanização no Haiti. Educere et Educare, v. 10, n. 20, 2015. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/12594. Acesso em: 9 jul. 2023.

SILVA, Juliana P. da; BARBOSA, Silvia N. F.; KRAMER, Sônia. Questões teórico-metodológicas da pesquisa com crianças. Perspectiva, v. 23, n. 1, p. 41-64, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.5007/%x. Acesso em: 18 maio 2018.

SIROTA, Régine. Emergência de uma sociologia da infância: evolução do objeto e do olhar. Cadernos de Pesquisa, n. 112, mar. 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000100001. Acesso em: 20 abr. 2024.

TANURRI, Maria R. Petrus. Refugiados congoleses no Rio de Janeiro e dinâmicas de “integração local”: das ações institucionais e políticas públicas aos recursos relacionais das redes sociais. 2010. Tese (Doutorado em Planejamento Urbano e regional) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

TEODORO, Cristina. Prefácio. In: GOMES, Nilma Lino; ARAÚJO, Marlene de. Infâncias Negras: vivências e lutas por uma vida justa. Petrópolis: Vozes, 2023. p. 7-14.

TREVISAN, Gabriela. Amor e afetos entre crianças: a construção social de sentimentos na interação de pares. In: DORNELLES, Leni Vieira (Org.). Produzindo pedagogias interculturais na infância. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 41-70.

Published

2024-09-03

How to Cite

da Silva Machado, R., & de Cássia Marchi, R. (2024). “She is my friend!”: Interaction and Sociability between Haitian and Brazilian Children in Early Childhood Education . Languages, Education and Society, 28(58), 1–29. https://doi.org/10.26694/rles.v28i58.5852

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.