EVALUATION POLICIES AND QUALITY INDICATORS: REPERCUSSIONS ON TEACHING WORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4583

Keywords:

SAEB; School management; Quality índices; Teaching work.

Abstract

The study aimed to understand the repercussions of the quality indicators that emerge from the Basic Education Assessment System on the teaching action plan of the 5th year of Public Elementary School in Santa Maria – RS. For this purpose, the qualitative research analyzed data from two municipal schools, which had participated and it had shown the results in the last five editions of SAEB related to Elementary School. In each school, it conducted semi-structured interviews with the 5th grade teacher. From discourses it emerged the next category: Repercussions of Basic Education Assessment System of 5th grade of Elementary School on teaching work; with its subcategories: pandemic landmarks; performativity; curricular reductionism; SAEB; scholar management; and dialogue of scholar management. As theoretical support has been used by authors such as Willmott (1992), Lück (2009), Ball (2005; 2010), among others. This way, from the data analyzes in contact with the theoretical bases, it has been possible to comprehend that control and performativity technologies as part of reality lived by teachers, as well run through pedagogical practices, which are changed and influenced to reach assessment indices.

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Author Biographies

Marília Henn Dutra, Universidade Federal de Santa Maria

Mestra em Educação, UFSM. Professora de Educação Básica no Município de Itaara, RS, Brasil.

Andressa Aita Ivo, Universidade Federal de Pelotas

Graduada em Educação Física, Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) em 2007. Especialista em Gestão Educacional (UFSM) em 2008. Especialista em Educação Física Escolar (UFSM) em 2008. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel) em 2010. Doutora em Educação (UFPel) em 2013, com período Sanduíche na Université Laval, Quebec, Canada, com orientação do Prof. Dr. Clermont Gauthier. Graduada em Educação Física, Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) em 2007. Especialista em Gestão Educacional (UFSM) em 2008. Especialista em Educação Física Escolar (UFSM) em 2008. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel) em 2010. Doutora em Educação (UFPel) em 2013, com período Sanduíche na Université Laval, Quebec, Canada, com orientação do Prof. Dr. Clermont Gauthier. Graduada em Educação Física, Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) em 2007. Especialista em Gestão Educacional (UFSM) em 2008. Especialista em Educação Física Escolar (UFSM) em 2008. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel) em 2010. Doutora em Educação (UFPel) em 2013, com período Sanduíche na Université Laval, Quebec, Canada, com orientação do Prof. Dr. Clermont Gauthier. Professora adjunta da Faculdade de Educação, UFPel, Pelotas, RS, Brasil

Juliana Sales Jacques, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciada em Letras - Língua Portuguesa -, pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) (2011). Mestra (2014) e Doutora em Educação (2017), pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFSM. Professora Adjunta no Departamento de Administração Escolar (ADE) do Centro de Educação (CE) da UFSM, atuando em cursos de formação de professores em disciplinas das áreas de Políticas Públicas Educacionais, Gestão Educacional/Escolar, Currículo e Pesquisa Educacional. É professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/CE/UFSM), pesquisando as temáticas: Políticas públicas educacionais; Gestão escolar; Práticas pedagógicas de Língua Portuguesa na Educação Básica; Práticas pedagógicas mediadas pelas tecnologias educacionais em rede; (Co)Autoria de Recursos Educacionais Abertos (REA). Participa do colegiado e do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do curso de Letras Português e Literaturas a distância/UAB/UFSM.

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Published

2023-12-27

How to Cite

Henn Dutra, M., Aita Ivo, A., & Sales Jacques, J. . (2023). EVALUATION POLICIES AND QUALITY INDICATORS: REPERCUSSIONS ON TEACHING WORK. Languages, Education and Society, 27(55), 1–23. https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4583

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