MAPPING THE CONTEXT OF INFLUENCE OF THE COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.4310

Keywords:

Educational Policies;, Curriculum;, BNCC;, Context of Influence.

Abstract

This paper aims to map the context of influence in which the Common National Curriculum Base (BNCC) was built from the complex and controversial nature of educational policies at this juncture. The analysis was based on the theoretical and methodological approach of Stephen Ball and collaborators (Bowe; Ball; Gold, 1992), who analyze educational policy from the tensions and disputes in the process of policy production. The methodology of this study has a qualitative basis and was based on the document analysis tool. We highlight the breadth of networks of multilateral agencies active in the proposal of the BNCC, and the range of national and international organizations that produced speeches and texts as mechanisms of maneuvering in order to conduct the learning process the needs of the market. Thus, we seek to contribute to the ongoing debates / problematizations about the unfolding of the implementation of the BNCC, which establishes a curriculum policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriege Matias Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba

Has a degree in Pedagogy from the Federal University of Paraiba (2018), Master's Degree in Education from the Federal University of Paraiba (2020) and Doctoral Student in Education at the Federal University of Paraiba in the line of Educational Policies. Member of the Currículo e Práticas Educativas research group and of the Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Curriculares. Has experience in Education, with emphasis on Curriculum, working mainly on the following topics: curriculum, educational policies, rural education and teacher training.

Ana Cláudia Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba

Has a degree in Pedagogy (1994), Master's in Education (2003) and PhD in Education from the Federal University of Paraíba (2012). Currently doing post-doctoral training in the Graduate Program in Education at the Federal University of the State of Rio de Janeiro-UNIRIO (2023). She is currently a professor at the Federal University of Paraíba. She has experience in the area of Education with emphasis on Curriculum, working mainly on the following themes: educational policies, curriculum, comprehensive education, high school, rural education, and teacher education. Editor of the Journal Espaço do Currículo. Accredited in the Graduate Program in Education - UFPB, in the line of Educational Policy. Leader of the Study and Research Group on Curriculum Policy; member of the Study and Research Group on Curriculum and Educational Practices; Study and Research Group on Educational Practices in Youth and Adult Education and Research Group on Curricula, Daily Life, Cultures, and Networks of Knowledge - UFES. She is part of the Latin American Network of Epistemological Studies in Educational Policy.

References

ALVES, Julia Mayra Duarte; PIZZI, Laura Cristina Vieira. Análise do discurso em Foucault e o papel dos enunciados: pesquisar subjetividades nas escolas. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v.23, n.1, p. 81-94, 2014.

ANFOPE. Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação. Repúdio ao processo de elaboração, discussão e aprovação da BNCC e a sua implementação. BRASÍLIA (DF), 11 de setembro de 2017.

ANPAE. Associação Nacional de Política e Administração da Educação. Pronunciamento de representante d associação nacional de política e administração da educação, do fórum nacional popular de educação e do fórum distrital de educação na audiência pública do conselho nacional de educação sobre a BNCC. Brasília-DF, Setembro, 2018.

ANPED. Nota da ANPEd sobre a entrega da terceira versão da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) ao Conselho Nacional de Educação (CNE). Diretoria da ANPEd, Abril de 2017.

ANPED. Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação. Especial Conquistas em Risco. Boletim a. 5, n. 20, maio/2017.

APPLE, Michel. Política cultural e educação. São Paulo: Editora Cortez, 2001.

BAGGIO, Kátia Gera. Conexões ultraliberais nas Américas: o think tank norte-americano Atlas Network e suas vinculações com organizações latino-americanas. Anais do XII Encontro Internacional da ANPHLAC. Campo Grande – MS, 2016. Disponível em: <http://anphlac.fflch.usp.br/sites/anphlac.fflch.usp.br/files/Katia%20Gerab%20Baggio%20_Anais%20do%20XII%20Encontro%20Internacional%20da%20ANPHLAC.pdf>. Acesso: 12 jan. 2023.

BALL, Stephen John. Performatividade, privatização e o pós-Estado do Bem-Estar. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, 2004.

BALL, Stephen John. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, p. 539-564, 2005.

BALL, Stephen John. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, vol.15, n.002, 2002, p. 3-23.

BALL, Stephen John. Some reflections on policy theory: a brief response to Hatcher and Troyna. Journal of Education Policy, London, v. 9, n. 2, p. 1- 29. 1994.

BALL, Stephen John. Educação Global S. A.: novas redes de políticas e o imaginário neoliberal. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa: UEPG, 2014.

BALL, Stephen John. Global Education Inc.: new policy networks and the neo-liberal imaginary. London: Routledge; New York: Taylor & Francis Group, 2011.

BALL, Stephen John. La micropolítica de la escuela: hacia uma teoria de la organización escolar. S.A. Barcelona: Centro de Publicaciones del M.E.C. y Ediciones Paidós Ibérica, 1987.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Edições 70. São Paulo, 2011.

BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. Tradução de Denice Barbaro Catani. São Paulo: UNESP, 2004.

BOWE, R.; BALL, S.; GOLD, A. Reforming education & changing schools: case studies in Policy Sociology. London: Routledge, 1992.

BOWE, Richard; BALL, Stephen John; GOLD, Anne. Reforming education & changing schools: case studies in Policy Sociology. London: Routledge, 1992.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 25 abr. de 2023.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei Nº. de 2016. Apelante: Rogério Marinho. Altera a Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Plano Nacional de Educação - PNE, visando que a Base Nacional Comum Curricular – BNCC, mediante proposta do Poder Executivo, seja aprovada pelo Congresso Nacional. 2014.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.

BRASIL. Lei Federal N°9394 de 20 de dezembro. Lei de Diretrizes e Bases da educação Nacional. Brasília, 1996.

CURY, Carlos Roberto Jamil. LDB 1996 Contemporânea: contradições, tensões e compromissos. 1ª edição. São Paulo: Editora Cortez, 2014.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, v. 33, n. 119, p. 379-404, 2014.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2009. ISBN 978-85-0071-8.

LIMA, Iana Gomes de; GANDIN, Luís Armando. Gerencialismo e dispersão de poder na relação Estado-educação: as traduções e os hibridismos do caso brasileiro. RBPAE - v. 33, n. 3, p. 729 - 749, 2017.

LUZ, Rosiany de Sousa; LEITE, Leila Leal; CASTRO, Fabiana Rodrigues de Almeida. O papel do estado na sociedade: breves considerações e perspectivas acerca da intervenção estatal. Anais da VIII Jornada Internacional de Políticas Públicas. Maranhão, 2017. Disponível em: <http://www.joinpp.ufma.br/jornadas/joinpp2017/pdfs/eixo1/opapeldoestadonasociedade.pdf> Acesso: 12 fev. 2023.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação e Sociedade, Campinas, vol.27, n.94, p. 47-69, 2006.

MARTINS, G. A. Estudo de caso: uma reflexão sobre a aplicabilidade em pesquisas no Brasil. Revista de Contabilidade e Organizações, v. 2, n. 2, p. 9-18, jan./abr., 2008.

MÉLO, Silmara Cássia Barbosa. Políticas de formação continuada e de avaliação para alfabetização (2012-2018): trajetórias, redes políticas e repercussões no contexto da prática dos professores em escolas de Campina Grande/PB. 298f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal da Paraíba, Centro de Educação. João Pessoa/PB, 2018.

PICININI, Cláudia Lino. Base Nacional Comum Curricular: disputas ideológicas na Educação nacional. Seminário de Políticas Educacionais, UEMG, Minhas Gerais, 2018. Disponível em: <http://www.colemarx.com.br/disputas-ideologicas-bncc/> Acesso: 04 jan. 2023.

ROCHA, Nathália Fernandes Egito. Base Nacional Comum Curricular e micropolítica: analisando os fios condutores. 190p. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Educação). Universidade Federal da Paraíba, Centro de Educação. João Pessoa/PB, 2016.

SANTOS, L. S.; JUCÁ, W. G.; SANTOS, L. S.Crise estrutural e flexibilização curricular: ABNCC e a construção de competências para a educação. eISSN:2526-8449.Revista Linguagem, Educação e Sociedade -LES, v.27,n.55, 2023.

SENA, Anne Karoline Cantalice; ALBINO, Ângela Cristina Alves; RODRIGUES, Ana Cláudia da Silva. REDES POLÍTICAS QUE INFLUENCIARAM A ELABORAÇÃO DA BNCC PARA O ENSINO MÉDIO: naturalização da filantropia e mercantilização do ensino público. Revista Espaço do Currículo, v. 14, n.1, p. 1-13, 2020.

SENA, Anne Karoline Cantalice; RODRIGUES, Ana Cláudia da Silva. Política Curricular e BNCC: injunções à formação de professores. In: Nilvânia dos Santos Silva; Jalmira Linhares Damasceno. (Org.). EDUCAÇÃO DO CAMPO: ATUAÇÕES PEDAGÓGICAS E AGROECOLÓGICAS. 1ed.João Pessoa: Editora da UFPB, v. 1, p. 66-80, 2018.

TARLAU, Rebecca; MOELLER, Kathryn. O consenso por filantropia: como uma fundação privada estabeleceu a BNCC no Brasil. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 2, p. 553-603, 2020.

Published

2024-05-03

How to Cite

Matias Rodrigues, A., & Rodrigues, A. C. da S. . (2024). MAPPING THE CONTEXT OF INFLUENCE OF THE COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE. Languages, Education and Society, 28(57), 1–23. https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.4310

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.