Bachelardian epistemological obstacles: Contributions to the continuous education of teachers
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.3957Keywords:
Constructivism, Learning with meaning, Scientific knowledgeAbstract
This article aims to promote discussions about the epistemological obstacles, reflecting on the training of teachers that are available in an integrated technical education, particularly those with technical education background. However, issues related to epistemological obstacles are normally not addressed with emphasis in the technical area. Faced with this reality, we wish to expand the discussions on Bachelardian epistemological obstacles in the field of teacher training, with a view to assumptions of constructivism applied from the didactic organization of the teacher. In this sense, our intention was to seek to answer whether teachers understand the difficulty of overcoming Bachelardian epistemological obstacles on the part of students as a point of continuous improvement of their didactic-pedagogical practice. We are guided by authors who bring, in their essence, the concepts known by Gaston Bachelard, as well as his own work. We tried to answer the question of this manuscript, through our perspective on the Teacher-Knowledge dynamics, regarding the need to study the obstacles, with a view to the improvement of a didactic-pedagogical action. In our final argument, the overcoming of epistemological obstacles by the students is linked to the teacher's work methodology. We emphasize that the recognition of obstacles in the teaching and learning process allows the teacher to create an encouraged school environment, particularly in high school, to work on the knowledge taught, focusing on learning efficiency, following constructivist prescriptions from both Vygotsky and Bachelard.
Downloads
References
BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. 5. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. Tradução de Estela dos Santos Abreu.
BACHELARD, Gaston. Epistemologia. 2. ed. Rio de Janeiro-RJ: Zahar Editores, 1974. 196 p. Tradução de Nathanael C. Caixeiro.
BROUSSEAU, G. Fundamentos e métodos da didática matemática. In: Didática das Matemáticas. BRUN, Jean (Org.). Lisboa: Instituto Piaget, 1999. (p. 35 – 85).
BROUSSEAU, G. Os diferentes papéis do professor. In: PARRA, Cecília; SAIZ, Irma, (Orgs.). Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artmed, 2001.
CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: Del saber sabio al saber enseñado. 3. ed. São Paulo-SP: AIQUE, 1998. p. 11-55.
COSTA, C. L. F. O pensamento científico em Bachelard. In: VI Colóquio Internacional – Educação e Contemporaneidade, São Cristóvão-SE. Anais, 2012. v. 1, p. 1-13.
DOMINGUINI, L.; SILVA, I. B. da. Obstáculos à construção do espírito científico: reflexões sobre o livro didático. In: V Congresso Internacional de Filosofia e Educação. Caxias do Sul-Rs. Anais do V - CINFE, 2010. v. 1, p. 1-15.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
GOMES, H. J. P.; OLIVEIRA, O. B. de. Obstáculos epistemológicos no ensino de ciências: um estudo sobre suas influências nas concepções de átomos. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro - RJ, v. 12, n. 1, p. 96-109, nov. 2007.
HESSEN, J. Teoria do conhecimento. São Paulo-SP: Martins Fontes, 2000. 116 p. Traduzido por: João Vergílio Gallerani Cuter.
JAPIASSU, H. Introdução do conhecimento epistemológico. 7. ed. Rio de Janeiro-RJ: Francisco Alves, 1992. 199 p.
JÓFILI, Z. Piaget, Vygotsky, Freire e a construção do conhecimento na escola. Educação: Teorias e Práticas, Rio Claro-SP, v. 2, n. 2, p. 191-208, dez. 2002.
KIKUCHI, L. M.; TREVIZAN, W. A. Obstáculos Epistemológicos na Aprendizagem de Grandezas e Medidas na Escola Básica. In: XIV Encontro Brasileiro de estudantes em Pós-Graduação em Educação Matemática - EBRAPEM, 2010, Campo Grande-MS. Anais. v. 1, p. 1-20.
LEMOS, E. dos S. A aprendizagem significativa: estratégias facilitadoras e avaliação. Aprendizagem Significativa em Revista, Porto Alegre- RS, v. 1, n. 1, p. 25-35, 2011.
LECOURT, D. Para uma crítica da epistemologia. Lisboa: Assírio e Alvim., 2 ed., 1980.
MELZER, E. E. M. Do saber sábio ao saber a ensinar: a transposição didática dos modelos atômicos nos livros de química (1931 - 2012). 2012. 555 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática, Ciências Exatas, Universidade Federal do Paraná - UFPR, Curitiba-PR, 2012.
MACHADO, N. A. Do concreto ao abstrato: construindo conceitos basilares em física. 2017. 128 f. Dissertação (Mestrado) Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática., Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica-RJ, 2017.
MOTA, E. A. D.; PRADO, G. do V. T.; PINA, T. A. Buscando possíveis sentidos de saber e conhecimento na docência. Cadernos de Educação, Pelotas-RS, v. 30, n. 1, p. 109-134, 2008.
MORIN, E. O método I: a natureza da natureza. Porto Alegre-RS. Sulina, 2003. 447 p.
PAULETTI, F.; ROSA, M. P. A.; FENNER, R. dos S. O Sujeito Epistêmico e a Aprendizagem. Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, Marília-SP, v. 6, n. 1, p. 1-23, 2014.
PINHO ALVES, J. de. Regras da transposição didática aplicada ao laboratório didático. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 17. n. 2, p. 174-188, ago. 2000.
POLIDORO, L. de F.; STIGAR, R. A Transposição Didática: a passagem do saber científico para o saber escolar. Ciberteologia: Revista de Teologia & Cultura, São Paulo-SP, v. 1, n. 27, p. 1-7, 2010.
VIANA, M. J. B. A relação com o saber, como aprender e com a escola: uma abordagem em termos de processos epistêmicos. Paidéia, Ribeirão Preto-SP, v. 24, n. 12, p. 175-183, 2003.
VYGOTSKY, L. A Formação Social da Mente: O Desenvolvimento dos Processos Psicológicos Superiores. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes,1988.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre-RS: Artmed, 1998. 224 p. Tradução de Ernani F da F. Rosa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





