Rural youth and education in territory of uncertainties: Notes for education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.3131

Keywords:

education, rural youth, territory

Abstract

This article addresses some issues related to the education of young rural residents, problematizing the territory in which they are inserted and the challenges posed by the context in which they live. The study was carried out in the southeastern region of the state of Goiás, a territory marked by the advance of agribusiness, the exploitation of miners, but also by the resistance of peasants who survive on what they produce in family farming. The research, of a qualitative nature, was developed with high school and higher education students and points out as a central issue the need for a meeting between school and territory, between school and families and between school and rural youth. The young people interviewed pointed that, under the conditions, how difficult it is to access school, to be in school, to feel good at school and to build a schooling project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Zenaide Alves, Universidade Federal de Catalão

Doutora em Educação (UFMG). Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Catalão (UFCAT). Catalão, Goiás, Brasil.

References

ARROYO, Miguel. Outros sujeitos. Outras pedagogias. Petrópolis: Vozes, 2012.

BOURDIEU, Pierre. A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 1998.

ALVES, Maria Zenaide. Crescendo longe demais das capitais: um olhar sobre a juventude de um município rural mineiro. In: LEÃO, Geraldo; ANTUNES-ROCHA, Isabel. Juventudes do campo. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

ALVES, Maria Zenaide; DAYRELL, Juarez. Ser alguém na vida: um estudo sobre jovens do meio rural e seus projetos de vida. Educ. Pesqui. São Paulo, v. 41, n. 2, p. 375-390, jun. 2015.

ALVES, Maria Zenaide; DAYRELL, Juarez. Juventude rural e escolarização: entre sonhos e frustrações. Rev. Bras. Estud. Pedagógicos, v. 97, n. 247, p. 602-618, 2016.

BRITTO, Néli S.; SILVA, Thaís G. R. Educação do Campo: formação em ciências da natureza e o estudo da realidade. Educação & Realidade, v. 40, n. 3, p. 763-784, 2015.

CARNEIRO, Maria José. Ruralidade: novas identidades em construção. Estudos Sociedade e Agricultura, v. 11, p. 53-75, 1998.

DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Rev. Bras. Educ., n.24, p.40-52, 2003.

DAYRELL, Juarez. Por uma pedagogia das juventudes: experiências educativas do observatório da juventude da UFMG. Belo Horizonte: Maza, 2016

FREIRE, Paulo Freire. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1984.

FREIRE, Paulo; FOUNDEZ, Antônio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

INOCÊNCIO, Marli Erlan. O PRODECER e a territorialização do capital em Goiás: o projeto de colonização Paineiras. 2002. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Estudos Sócio-Ambientais, Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2002.

MARTINS, José de Sousa. Introdução crítica à sociologia rural. São Paulo: Hucitec, 1981.

MARTINS, José de Sousa. A sociedade vista do abismo. São Paulo: Hucitec, 2002.

MATOS, Patrícia Francisca. As tramas do agronegócio nas “terras” do Sudeste Goiano. 2011. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geografia, Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, 2011.

MOLINA, Mônica Castanha. Expansão das licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista, n. 55, p. 145-166, 2015.NOSELLA, Paolo. Origens da Pedagogia da Alternância no Brasil. Vitória: EDUFES, 2012.

OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel; LACERDA, Miriam Pires Corrêa de. Culturas Juvenis e Pertencimento Urbano: Mapeando os Fluxos Juvenis na Cidade. Rev. FSA, v. 15, n. 2, p. 110-124, 2018.

SANTOS, Milton. O retorno do território. OSAL: Observatorio Social de América Latina, Año 6, n. 16, 2005.

SPÓSITO, M. P. (Coord.). Estado da Arte sobre juventude na pós-graduação brasileira: educação, ciências sociais e serviço social (1999-2006). São Paulo: Argumentum, 2003.

VEIGA, José Eli da. Cidades imaginárias. O Brasil é menos urbano do que se calcula. Campinas: Autores Associados, 2002.

WEISHEIMER, Nilson. Estudos sobre os jovens rurais do Brasil: mapeando o debate acadêmico. Brasília: Nead/MDA, 2004.

VELHO, Gilberto. Projeto e metamorfose. Antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.

VIANA, Maria José. Práticas socializadoras em famílias populares e a longevidade escolar dos filhos. Educação em Revista, v. 28, n. 01, p. 421-440, 2012.

Published

2023-06-02

How to Cite

Alves, M. Z. (2023). Rural youth and education in territory of uncertainties: Notes for education . Languages, Education and Society, 27(54), 37–55. https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.3131

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.