SEXUALITY AND HOMOPHOBIA IN SCHOOL: DISCURSIVE PATHS OF HIGH SCHOOL TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i61.6491

Keywords:

Sexual Diversity, Homophobia, Teacher Training, Sexual Education

Abstract

This study investigates teachers’ perceptions and practices regarding sexual diversity and homophobia in two full-time public high schools. The objective is to understand how these teachers address issues related to sexuality, gender, and homophobia in the school environment, as well as to verify their pedagogical practices and institutional positions. The qualitative research, conducted with 27 teachers, used a semi-structured questionnaire and thematic analysis. A methodological limitation is highlighted: the exclusive use of online questionnaires for a sensitive topic that would require greater proximity and depth of narratives. The results, organized into four thematic paths, revealed a lack of specific training in sexual education, heterogeneous understandings of sexual orientation and gender identity, and significant challenges in welcoming LGBTQIA+ students. Paradoxically, despite the lack of training, teachers believe in the school's role in reducing homophobia. The findings reveal important intersections between gender, sexuality, and markers such as race and social class, indicating the need for structural transformation in Brazilian education, including effective educational policies and implementation of sexual education from the early years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Ferreira dos Santos, Universidade Federal de Jataí

Master’s degree in Education from the Federal University of Goiás (UFG), scholarship holder from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES-2021). Substitute professor in the Physical Education programs at the Federal University of Jataí (UFJ). His research interests include sexualities, homophobia, inclusive education, and autism spectrum disorders (ASD).
Email: santos.gustavo@ufj.edu.br

Vivianne Oliveira Gomes, Universidade Federal de Jataí

Ph.D. in Physical Activity and Sport Sciences (2012) from the University of Castilla-La Mancha (UCLM - Spain), and Postdoctoral Researcher in Psychology at the University of Beira Interior (UBI - Portugal). Associate Professor in the Physical Education programs at the Federal University of Jataí (UFJ) and the Graduate Program in Education at UFJ (PPGE-UFJ). Research topics: Body Image; Human Development from the Perspective of Socio-Historical Psychology; Gender Relations; Body, Sexualities, and Education; Subjectivity Production, Gender, and Educational Spaces (school pedagogy and cultural pedagogy); Social Policies, Education, and Gender.

References

BENTO, B. A reinvenção do corpo: sexualidade e gênero na experiência transexual. Rio de Janeiro: Garamond, 2006.

BORRILLO, D. Homofobia: história e crítica de um preconceito. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

PRANDI-GONÇALVES, M. B. R.; SISCATI, C. C.; FERNANDES, L. B. B. Diversidade de gênero: a desconstrução de barreiras sócios comportamentais em busca do enfrentamento do bullying no contexto escolar. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, v. 25, n. 49, 2022. https://doi.org/10.26694/rles.v25i49.2778

BRASIL. Conselho Nacional de Combate à Discriminação. Brasil sem homofobia: Programa de combate à violência e à discriminação contra GLTB e promoção da cidadania homossexual. Brasília: Ministério da Saúde, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução Nº 2, de 1º de julho de 2015. Brasília, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=136731-rcp002-15-1&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 15 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 3 jan. 2021.

BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de

Renato Aguiar. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CASSAL, L. C. B.; GONZÁLEZ, A. M. G.; BICALHO, P. P. G. Psicologia e o dispositivo da sexualidade: biopolítica, identidades e processos de criminalização. Psico, Porto Alegre, v. 42, n. 4, p. 465-473, out./dez. 2012. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/revistapsico/article/view/8600. Acesso em: 13 fev. 2021.

CÉSAR, M. R. A.; DUARTE, A. M. Governamento e pânico moral: corpo, gênero e diversidade sexual em tempos sombrios. Educar em Revista, Curitiba, n. 66, p. 141-155, out./dez. 2017. https://doi.org/10.1590/0104-4060.54713

CID, A. M. E. F.; SOUSA, L. E. E. M.; DUARTE, E. B. Aprendendo a desaprender: a (des)construção do discurso de gênero com jovens de uma escola pública de ensino médio. Revista Sociais e Humanas, Santa Maria, v. 33, n. 3, p. 1-20, 2020. https://doi.org/10.5902/2317175836317

DIAS, A. S.; SILVA, S. M. P. Pedagogia da não-violência de gênero na escola: uma perspectiva pós-crítica do currículo? Horizontes, Itatiba, v. 42, n. 1, e023098, 2024. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1795

FOUCAULT, M. História da sexualidade I: a vontade de saber. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

JUNQUEIRA, R. D. Currículo heteronormativo e cotidiano escolar homofóbico. Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 2, n. 2, p. 175-194, 2010. https://doi.org/10.15687/rec.v2i2.4281

LOURO, G. L. Sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

LOURO, G. L. Teoria queer: uma política pós-identitária para a educação. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 541-553, 2001. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2001000200012

LOURO, G. L. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

LOURO, G. L. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2016. p. 07-34.

MARACCI, J. G.; PRADO, M. A. M. Ofensivas antigênero e a depuração dos direitos humanos como política de estado no Brasil. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 22, n. 4, p. 1372-1392, 2022. https://doi.org/10.12957/epp.2022.71643

MARCON, A. N.; PRUDÊNCIO, L. E. V.; GESSER, M. Políticas públicas relacionadas à diversidade sexual na escola. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 20, n. 2, p. 291-302, maio/ago. 2016. https://doi.org/10.1590/2175-353920150202968

MATTOS, A. R. Discursos ultraconservadores e o truque da "ideologia de gênero": gênero e sexualidades em disputa na educação. Psicologia Política, São Paulo, v. 18, n. 43, p. 573-586, 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2018000300009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 20 jan. 2020.

MINAYO, M. C. S. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 31. ed. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 9-31.

MISKOLCI, R.; CAMPANA, M. “Ideologia de gênero”: notas para a genealogia de um pânico moral contemporâneo. Sociedade e Estado, Brasília, v. 32, n. 3, p. 725–748, set. 2017. https://doi.org/10.1590/s0102-69922017.3203008

OLIVEIRA, D. A.; FERRARI, A. Vigilância da sexualidade e heteronormatividade no currículo escolar. Revista Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, v. 25, n. 46, p. 38-61, set./dez. 2020. https://doi.org/10.26694/les.v0i46.10373

REIS, T (org.). Manual de Comunicação LGBTI+. 2. ed. Curitiba: Aliança Nacional LGBTI/GayLatino, 2018. Disponível em: https://www.grupodignidade.org.br/wp-content/uploads/2018/05/manual-comunicacao-LGBTI.pdf. Acesso em: 15 nov. 2020.

ROCHA, K. A.; BRABO, T. S. A. M. Entre silêncios, sussurros e censuras: gênero e diversidade sexual nas políticas educacionais. In: SILVA, M. E. F.; BRABO, T. S. A. M. (org.). Direitos humanos, diversidade, gênero e sexualidade: reflexões, diagnósticos e intervenções na pesquisa em educação. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020. p. 259-280.

SÁNCHEZ, F. L. Homossexualidade e família: novas estruturas. Porto Alegre: Artmed, 2009.

SEFFNER, F. Cultura escolar e questões em gênero e sexualidade: o delicado equilíbrio entre cumprir, transgredir e resistir. Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 28, p. 75-90, 2020. https://doi.org/10.22420/rde.v14i28.1095

SCOTT, J. Gênero, uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso em: 22 abr. 2020.

SILVA, Z. P.; CARVALHO, M. I. Professoras lésbicas: em que raios de silêncio podemos encontrá-las? Revista Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, v. 27, n. 54, 2023. https://doi.org/10.26694/rles.v27i54.2904

SILVA, L. A.; OLIVEIRA, M. B. Currículo, sexualidade e ação docente: desdobramentos discursivos e os sentidos produzidos no contexto escolar. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 13, n. esp., p. 820-833, 2020. https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54710

SILVA JUNIOR, J. A.; SILVA, L. R. N. Imagens do cotidiano escolar: gênero e sexualidades nos desenhos de estudantes de uma escola pública. Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 28, p. 177-192, 2020. https://doi.org/10.22420/rde.v14i28.1104

SOUZA, L. K. Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a Análise Temática. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 71, n. 2, p. 51-67, 2019.

Published

2025-09-12

How to Cite

Ferreira dos Santos, G., & Oliveira Gomes, V. (2025). SEXUALITY AND HOMOPHOBIA IN SCHOOL: DISCURSIVE PATHS OF HIGH SCHOOL TEACHERS . Languages, Education and Society, 29(61), 1–29. https://doi.org/10.26694/rles.v29i61.6491

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.