SCHOOL EDUCATION IN THE LIGHT OF PIERRE BOURDIEU: AN READING BASED ON THE REALITY OF EJA STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i61.6454

Keywords:

youth and adult education, Pierre Bourdieu, inequalities, school

Abstract

Youth and Adult Education (EJA, in Portuguese) is a teaching method that has among its purposes the intention of creating exponential educational spaces for the inclusion of people who did not have access to school and education at the appropriate age, or who had access, however, were unable to complete Basic Education. Based on Pierre Bourdieu’s precepts, the general objective of this article is to understand the socio-educational aspects of a group of students of Youth and Adult Education. In methodological terms the research is empirical and qualitative, with the case study as its main modality. The corpus was organized by applying the questionnaire instrument to two EJA classes, one in the 7th grade and the other in the 9th grade of a municipal school located in the city of Campina Grande, state of Paraíba. The results found indicate the need for educators to recognize and consider the cultural capital of these students, providing moments of interaction and reflection on the various issues that involve the society. Thus, it is concluded that students in Youth and Adult Education (EJA) are an example of the portrait of the existing inequalities in the educational system that legitimizes the culture of the ruling class.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson Felipe Leite dos Santos, Universidade Estadual do Piauí

Doutorando em Geografia pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT/UNESP). Professor Assistente (Dedicação Exclusiva) do Departamento de Geografia da Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Interesses de pesquisa: Educação Ambiental; Educação de Jovens e Adultos; Educação em Solos; Ensino de Geografia; Estágio Supervisionado; Formação de Professores; Geografia Escolar; Indicadores de Sustentabilidade na Agricultura Familiar (MESMIS) e Pedologia.

Lediam Rodrigues Lopes Ramos Reinaldo, Universidade Estadual da Paraíba

Doutora em Recursos Naturais pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Professora Associada do Departamento de Geografia e do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Interesses de pesquisa: Educação em Solos; Ensino de Geografia e Formação de Professores; Indicadores de Sustentabilidade na Agricultura Familiar (MESMIS) e Pedologia. 

References

ALMEIDA, Verônica Domingues; COSTA, Andrea Barros Daltro de Castro. Educação sensível e de direito: experiências formativas na/com a EJA. Revista Linguagem, Educação e Sociedade - LES, Teresina, v. 26, n. 51, p. 95-121, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2557/3157. Acesso em 04 de agosto de 2025.

ANDRADE, Eliane Ribeiro. Os jovens da EJA e a EJA dos jovens. In: PAIVA, Jane; OLIVEIRA, Inês Barbosa de (orgs.). Educação de jovens e Adultos. Petrópolis: DP et Alii, 2009.

ARAUJO, Jose Carlos Souza. Do quadro negro à lousa virtual: técnicas, tecnologia e tecnicismo. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (org.). Técnicas de ensino: Novos tempos, novas configurações. Campinas: Papirus, 2006. p. 13-48.

ARROYO, Miguel González. Formar educadoras e educadores de jovens e adultos. In: SEMINÁRIO NACIONAL SOBRE FORMAÇÃO DO EDUCADOR DE JOVENS E ADULTOS. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=000110&pid=S0102-4698201100020001400001&lng=en. Acesso em: 10 out. 2020.

BOURDIEU, Pierre. A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 1998.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

BOURDIEU, Pierre. Escritos da Educação. NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (orgs.). 14. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. (Ciências Sociais da Educação).

BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso: 8 set. 2021.

BRASIL. Resolução CNE/CEB n.º 1, de 5 de julho de 2000. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação e Jovens e Adultos. Brasília: DF, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB012000.pdf. Acesso: 5 jan. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Documento Nacional Preparatório a VI Conferência Internacional de Educação de Adultos (VI CONFINTEA). Brasília: MEC; Goiânia: FUNAPE/UFG, 2009.

BRASIL. Resolução n.º 1, de 5 de julho de 2000. Estabelece as diretrizes curriculares nacionais para a educação de jovens e adultos. Brasília: DF, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB012000.pdf. Acesso em: 21 fev. 2022.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Ensinar Geografia para autonomia do pensamento: o desafio para superar dualismos pelo pensamento teórico crítico. Revista da ANPEGE, Paraíba, v. 7, n. 1 (n. especial), p. 193-203, 2011.

DI PIERRO, Maria Clara; JOIA, Orlando; RIBEIRO, Vera Masagão. Visões da educação de jovens e adultos no Brasil. Cadernos Cedes, [S. l.], ano 21, n. 55, nov. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/44R8wkjSwvn8w6dtBbmBqgQ/?lang=pt&format=html. Acesso em: 1 fev. 2022.

DUARTE, José B. Estudos de Casos em Educação: Investigação em profundidade com recursos reduzidos e outro modo de generalização. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 11, p. 113-132, 2008. Disponível em: http://maratavarespsictics.pbworks.com/w/file/fetch/74450999/Estudos%20de%20caso%20em%20educa%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 64. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017.

INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2015. Brasília: INEP, 2016.

LAHIRE, Bernard. Patrimônios individuais de disposições. Para uma sociologia à escala individual. Sociologia, Problemas e Práticas, Portugal, n. 49, p. 11-44, 2005. Disponível em: http://www.mom.arq.ufmg.br/mom/18_ref_capes/arquivos/arquivo_152.pdf. Acesso em: 2 fev. 2022.

LEITE, Sandra Fernandes. O direito à educação básica para jovens e adultos da modalidade EJA no Brasil: um resgate histórico e legal. 1. ed. Campinas: CRV, 2013.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

MÓNICO, Lisete et al. A observação participante enquanto metodologia de investigação qualitativa. In: CIAIQ 2017, Atas – Investigação Qualitativa em Ciências Sociais, [online], v. 3, 2017. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2017/article/view/1447. Acesso em: 1 fev. 2022.

NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins; NOGUEIRA, Maria Alice. A Sociologia da Educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXIII, n. 78, abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/wVTm9chcTXY5y7mFRqRJX7m/?lang=pt&format=html. Acesso em: 3 jan. 2022.

NOGUEIRA, Maria Alice. Convertidos e oblatos - um exame da relação classes médias/Escola na obra de Pierre Bourdieu. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 27, p. 109-129, 2007.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Reflexões acerca da organização curricular e das práticas pedagógicas na EJA. Educar, Curitiba, n. 29, p. 83-100, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/hFjkmDxbZLwGBdLx8R4XhgS/abstract/?lang=pt. Acesso em: 31 jan. 2022.

PAIVA, Jane. Histórico da EJA no Brasil: descontinuidades e políticas públicas insuficientes. In: EJA: Formação técnica integrada do ensino médio. Boletim 16, p. 24-35, set. 2006. Rio de Janeiro: MEC/SEED/TV Escola/Salto para o Futuro, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf2/boletim_salto16.pdf. Acesso em: 30 set. 2021.

PEREIRA, Cláudia Firmino; LISBOA, Eliana Shirley do Nascimento; TEIXEIRA, Célia Regina. Identidade do alunado da EJA: de onde vim para onde me encaminho – minhas raízes. In: Sequências didáticas na educação de Jovens e Adultos. TEIXEIRA, Célia Regina (org.). João Pessoa: Editora UFPB, 2019. p. 29-39. Disponível em: http://www.editora.ufpb.br/sistema/press5/index.php/UFPB/catalog/book/235. Acesso em: 20 set. 2021.

PINTO, Álvaro Vieira. Sete lições sobre educação de adultos. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

SANTOS, Juliana Silva dos; PEREIRA, Marcos Villela; AMORIM, Antonio. Os sujeitos estudantes da EJA: um olhar para as diversidades. Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, Salvador, v. 1, n. 1, p. 122-135, jan.-jun. 2018. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/14598/2/Os_sujeitos_estudantes_da_EJA_um_olhar_para_as_diversidades.pdf. Acesso em: 2 fev. 2022.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 24. ed. São Paulo: Cortez, 1991.

SILVA, Maria Cristina Mesquita; PAIVA, Airton Rodrigues Gonçalves de; BRITO, Renato de Oliveira. A formação docente para atuação na Educação de Jovens e Adultos: caminhos pelo direito de aprender. Revista Linguagem, Educação e Sociedade - LES, Teresina, v. 25, n. 49, p. 1-20, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2772/2589. Acesso em 03 de agosto de 2025.

SOLANO, Cleonice Helfeld. et al. Educação de Jovens e adultos no contexto de redefinição estatal brasileira. In: IV Colóquio Internacional Educação, Cidadania e Exclusão, 06., 2015. Anais... IV CEDUCE, Rio de Janeiro, 2015. p. 1-11. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/ceduce/2015/TRABALHO_EV047_MD1_SA9_ID1643_28052015120053.pdf. Acesso em 03 de agosto de 2025.

Published

2025-09-12

How to Cite

Leite dos Santos, A. F., & Rodrigues Lopes Ramos Reinaldo, L. (2025). SCHOOL EDUCATION IN THE LIGHT OF PIERRE BOURDIEU: AN READING BASED ON THE REALITY OF EJA STUDENTS. Languages, Education and Society, 29(61), 1–24. https://doi.org/10.26694/rles.v29i61.6454

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.