Teaching as a basis for learning assessement: a historical-critical analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4309

Keywords:

Keywords: Teaching; Learning assessment; Planning; Historical-Critical Pedagogy.

Abstract

The article is an excerpt from post-doctoral research in Teaching, on the evaluation of learning from a historical-critical perspective, based on Historical-Dialectic Materialism. It aims to analyze teaching as a basis for learning assessment, in the light of the assumptions of Historical-Critical Pedagogy, by affirming historical-critical teaching as a pedagogical device in relation to planning as a way of organizing teaching work. We present a brief characterization of teaching in non-critical pedagogical conceptions and counter-hegemonic pedagogical conceptions, specifically, historical-critical pedagogy, analyzing the relationship of teaching and its articulation with the content taught and the learning assessment, also discussing the necessary action to plan teaching to assess the learning of school contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Georgyanna Andréa Silva Morais, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) Campus Caxias

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora Adjunta do Departamento de Educação da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA), em Caxias-MA.

Julia Malanchen, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE - Campus Foz do Iguaçu/PR

Doutora em Educação Escolar pela UNESP/Araraquara. Professora Associada (UNIOESTE/Campus de Foz do Iguaçu/PR).

References

DUARTE, N. As pedagogias do “aprender a aprender” e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação, nº 18, set/outo/nov/dez, p. 35-40, 2001.

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

DUARTE, N. A importância da concepção de mundo para a educação escolar: porque a Pedagogia Histórico-Crítica não endossa o silêncio de Wittgenstein. Germinal: Marxismo e educação em debate, v. 7, n. 1, 8–25, 2015.

DUARTE, N. A individualidade para si contribuição a uma teoria histórico-crítica da formação do indivíduo. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

DUARTE, N. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.

FÁVARO, N. A. L. G. Contribuições filosóficas e pedagógicas de Bogdan Suchodolski (1903-1992) para a educação da classe trabalhadora. Interfaces da Educação (Paranaíba), v.8, n.22, p.60-90, 2017.

GALVÃO, A, C; LAVOURA, T. N.; MARTINS, L. M. Fundamentos da Didática Histórico-Crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.

HOFFMANN, J. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Mediação, 2006.

HOFFMANN, J. Pontos e contrapontos: do pensar ao agir em avaliação. Porto Alegre: Mediação, 2007.

LAVOURA, T. N.; GALVÃO, A. C. As relações entre conhecimento, método e didática na Pedagogia Histórico-Crítica. In: LOMBARDI, J. C.; COLARES, M. L. I. S.; ORSO, P. J. (Orgs.). Pedagogia histórico-crítica e prática pedagógica transformadora. Uberlândia: Navegando Publicações, 2021, p. 179-200.

LAVOURA, T. N.; MARTINS, L. M. A dialética do ensino e da aprendizagem na atividade pedagógica histórico-crítica. Interface (Botucatu), nº 21, p.531-541, 2017.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem como componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: passado, presente e futuro. São Paulo: Cortez Editora, 2021.

MARSIGLIA, G. A. C; SACCOMANI, M. C. S. Contribuições da periodização histórico-cultural do desenvolvimento para o trabalho pedagógico histórico-crítico. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. (Org.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas, SP: Autores Associados, 2016, p. 343- 368.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

MARTINS, L. M. Fundamentos da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. In: PAGNONCELLI, C. MALANCHEN, J. MATOS, N. S. D. O trabalho pedagógico nas disciplinas escolares: contribuições a partir dos fundamentos da Pedagogia histórico-crítica. Campinas: Armazém do Ipê, 2016, p. 49-94.

MARTINS, L. M. O que ensinar? O patrimônio cultural humano como conteúdo de ensino e a formação da concepção de mundo no aluno. In: Pasqualini, J. C.; Teixeira, L. A.; Agudo, M. de M. Pedagogia histórico–crítica: legado e perspectivas. Uberlândia: Navegando Publicações, 2018, p. 83-98.

ORSO, P. J. PLANEJAMENTO ESCOLAR EM TEMPOS DE PRECARIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO. Revista HISTEDBR On-line, nº 65, p. 265-279, out. 2015.

PASQUALINI, J. C.; LAVOURA, T. N. A transmissão do conhecimento em debate: estaria a Pedagogia Histórico-Crítica reabilitando o ensino tradicional? Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, 2020.

SAVIANI, D. As concepções pedagógicas na história da educação brasileira. Campinas, UNICAMP, Projeto “20 anos do HISTEDBR”, 2005. Disponível em https://www5.unioeste.br/portalunioeste/images/files/PHC/3._Artigo_-_Saviani_-_Asc_concep%C3%A7%C3%B5es_pedag%C3%B3gicas_na_hist%C3%B3ria_da_educa._brasileira.pdf. Acesso em 20/02/2022.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

SAVIANI, D. O conceito dialético de mediação na Pedagogia Histórico-Crítica em intermediação com a Psicologia Histórico-Cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, nº 1, p. 26-43, jun. 2015.

SAVIANI, D. Caracterização geral da Pedagogia Histórico-Crítica como teoria pedagógica dialética da educação. In: LOMBARDI, J. C.; COLARES, M. L. I. S.; ORSO, P. J. (Orgs.). Pedagogia histórico-crítica e prática pedagógica transformadora. Uberlândia: Navegando Publicações, 2021, p. 19-38.

VILLAS BOAS, B. M. F. (Org.). Avaliação formativa: práticas inovadoras. Campinas: Papirus, 2012.

VILLAS BOAS, B. M. F. (Org.). Avaliação: interações com o trabalho pedagógico. Campinas: Papirus, 2017.

Published

2023-09-04

How to Cite

Silva Morais, G. A., & Malanchen, J. (2023). Teaching as a basis for learning assessement: a historical-critical analysis. Languages, Education and Society, 27(55), 1–24. https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4309

Similar Articles

<< < 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.