Meaning of play in multilingual contexts: the act of play a scenario of border linguistic plurality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v29i59.4932

Keywords:

play, plurilingualism, immigration, school, border

Abstract

The text is the result of research that sought to identify and establish the relationship between playing and linguistic plurality in a peripheral, border school, which serves elementary school students in the municipality of Foz do Iguaçu. The school as a space for socializing knowledge welcomes subjects with heterogeneous, plurilingual and multicultural behaviors, therefore it is necessary to consider how these subjects are welcomed in their diversity and identify possible inclusive spaces related to the heterogeneity of the public that makes up the border region. Play as one of the aspects related to childhood becomes an inexhaustible source of delving into social and linguistic relations. The methodology adopted is based on qualitative research considering the social and cultural relations related between the external world and the playful activities between the subjects involved, whether considered migrant students or not who do not have Portuguese as their first language. Data were collected through observation of playing activities and forms of communication between subjects. As a result, we observed that, even in a border context, educational institutions still have the practice of including the Portuguese language as the only source of learning and that among children, consideration of plurilingualism does not interfere in relationships and playing practices. We hope that the municipality of Foz de Iguaçu implements the Protocol for welcoming immigrant students into the municipal education network, articulating pedagogical practices in an equitable manner in the face of linguistic differences, contributing to quality learning and encouraging multicultural play relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karina Nazario Moschkowich, Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA

Master's student in the Latin American Integration Program (UNILA). Early childhood education teacher. Pedagogue.

Jorgelina Ivana Tallei, Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA

 

PhD in Education-UFMG. Master of Arts-USP. Graduated in Literature, National University of Rosario in Argentina. He teaches Spanish as an additional language at Unila. Research on languages ​​in contacts, immigration and reception in education.

References

ANDRADE, L. B. P. Educação infantil: discurso, legislação e práticas institucionais [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. Disponível: https://books.scielo.org/id/h8pyf Acesso em: 30 de jul. 2024.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. In:< https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/crianca-e-adolescente/publicacoes/eca-2023.pdf> acesso em: 30 julho 2024

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil / Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. — Brasília: MEC/SEF, 1998. In:<http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume2.pdf> Acesso em: 14.dez.2024

CANÇADO, M. Um estudo sobre a pesquisa etnográfica em sala de aula. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 23, 2012. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639221>. Acesso em: 1 out. 2023

COHN, C. Antropologia da criança. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005.

FONTES, R. Criança. Revista Presença Pedagógica, v.11, n.61, p. 03-05, jan./fev. 2005.

FONTES, R. A escuta pedagógica à criança hospitalizada: discutindo o papel da educação no hospital. Revista brasileira de educação, n. 29, p. 119-138, 2005. In:< http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1413-24782005000200010&script=sci_abstract>Acesso: 30.julh.2023.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra. 2013.

FRIEDMAN, A. Paisagens Infantis: uma incursão pelas naturezas, linguagens e culturas das crianças. Pontifícia Universidade Católica (PUC). Tese de Doutorado. 2011. São Paulo. In:<https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/3284/1/Adriana%20Friedmann.pdf> Acesso em: 14.dez.2024.

FRIEDMAN, A. Linguagens e culturas infantis. São Paulo: Cortez, 2013. Disponível: Linguagens e culturas infantis. Acesso em: 14.dez.2024.

FROTA, A. M. M. C. O desalojamento e a reinstalação do si-mesmo: um percurso fenomenológico para uma compreensão da adolescência, a partir de narrativas. 2001. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.In:<https://repositorio.usp.br/item/001209813> . Acesso em: 13 dez. 2024.

FROTA, A. M. M. C. Diferentes concepções da infância e adolescência: a importância da historicidade para sua construção. Estudos e pesquisas em psicologia, v. 7, n. 1, p. 147-160, 2007.In:<https://www.redalyc.org/pdf/4518/451844613015.pdf> Acesso em: 14.dez.2024.

Hooks, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática para liberdade. São Paulo. Martins Fontes, 2017.

LOCKE, John. Pensamientos sobre la educación. Madrid: Akal, S.A., 1986 [1693] Traducido del inglés por La Lectura y Rafael Lasaleta.

LÜCK, H. Perspectivas da gestão escolar e implicações quanto à formação de seus gestores. Em aberto, v. 17, n. 72, 2000.in:< https://site.mppr.mp.br/sites/hotsites/arquivos_restritos/files/migrados/File/gestao_democratica/kit5/perspectivas_da_gestao_escolar_e_implicacoes.pdf> acesso em: 15.julh.2023

MACHADO, R. da S.; MARCHI, R. de C. “Ela é minha amiga!”: interação e sociabilidade entre crianças haitianas e brasileiras na educação infantil. Revista Linguagens, Educação e Sociedade - LES,v. 28, n.58, 2024.

PINTO, M. As Crianças Contextos E Identidades. Universidade do Minho. Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC). Minho, Portugal. 1997. Disponível: <https://hdl.handle.net/1822/40377> Acesso em: 15.jul.2023.

PREFEITURA MUNICIPAL DE FOZ DO IGUAÇU (PMFI). Protocolo de acolhimento de estudantes imigrantes na rede municipal de ensino. Secretaria Municipal de Educação; Grupo de Pesquisa Linguagem, Política e Cidadania, da Universidade Federal da Integração Latino Americana (UNILA). – Foz do Iguaçu : Secretaria Municipal de Educação da cidade de Foz de Iguaçu-SEED, 2020. Disponível em:<https://dspace.unila.edu.br/server/api/core/bitstreams/ddea790a-baf3-4459-bf7e-dc990d38582c/content>. Acesso em: 14.dez.2024.

PREFEITURA MUNICIPAL DE FOZ DO IGUAÇU. Secretaria Municipal de Educação. Censo Escolar: Disponível em: http://cdn.novo.qedu.org.br/escola/41076931-vinicius-de-moraes-e-m-ef/aprendizado. Acesso em: 23.jul.de 2023.

SANTOS, M. F. Cultura imaterial e processos simbólicos. Revista Revista do Museu de Arqueologia e etnologia, n. 14, p. 139-151, 2004.in: < https://www.revistas.usp.br/revmae/article/view/89663> Acesso em: 30.julh.2023.

SILVA, M. A. Breve história da tríplice fronteira: como a maior hidrelétrica binacional e a segunda maior cidade do Paraguai foram decisivas para a formação da fronteira mais importante da América do Sul. Foz do Iguaçu, PR. Instituto 100 Fronteiras, 2022

SOUSA, F. A.; ALBUQUERQUE, J. L. C. Nação e integração nas escolas de fronteira: a mobilidade docente e a aprendizagem das línguas nacionais entre o Brasil e a Argentina. Etnográfica. Revista do Centro em Rede de Investigação em Antropologia, v. 23, n. 3, p. 627-648, 2019. In:<https://journals.openedition.org/etnografica/7313> Acesso em: 14.dez.2024.

STURZA, E. Espaço de enunciação fronteiriço e processos identitários. Pro-Posições. 2010. p. 83–96. Disponível em:< https://doi.org/10.1590/S0103-73072010000300006>. Acesso em 28. jul. 2023.

TALLEI, J. Transbordando as fronteiras: lenguajes desde el entrelugar, resistencia y pluralidad en los Brasiles . Manaus: EDUA, 2020.

TURNER, V. Floresta de Símbolos: Aspectos do Ritual Ndembu. Niterói, EdUFF, 2005.

Published

2025-01-03

How to Cite

Nazario Moschkowich, K. ., & Tallei, J. I. (2025). Meaning of play in multilingual contexts: the act of play a scenario of border linguistic plurality. Languages, Education and Society, 29(59), 1–21. https://doi.org/10.26694/rles.v29i59.4932

Similar Articles

<< < 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.