OF NIETZSCHE'S LAUGHTER AND HOW A FORMATIVE EXPERIENCE GUIDED BY DOUBT IS POSSIBLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4797

Keywords:

Laughter, Formation , Doubt, Experience, Nietzsche

Abstract

In this article, we propose to understand the laughter that inhabits the work of the German philosopher Friedrich Nietzsche, more specifically, in Zarathustra and The Gay Science, as a catalyst for a formative experience, considering its potential to cast doubt on certainties, truths and normativities, making space for the future, for the new, for the unknown. We propose to treat this laughter as a force capable of breaking processes that tend to solidify us ontologically, in the name of a formation that elevates our capacity to create and transform the reality of which we are part. A laugh that moves the tragic, and that can make us take flight, in the name of an existence that is ultimately creative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lúcia Hardt, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

She has a degree in History from Unisinos, a Master's and Doctorate in Education from the Federal University of Rio Grande do Sul. She is currently a full professor at the Federal University of Santa Catarina (UFSC). She has experience in the area of Education, with an emphasis on Teacher Training, working mainly in the area of Philosophy and Theories of Education. She develops research especially based on Nietzsche. She is leader of the GRAFIA research group in which she coordinates a subgroup: Bio-Grafia / Nietzsche. She is part of the Hermeneutics of Culture, World and Education group as vice leader. Member of the SUR PAIDEIA Group, which brings together researchers from Brazil, Uruguay, Argentina and Chile. She completed a postdoctoral internship at the University of Stuttgart / Germany in 2019. Research productivity scholarship-PQ-2

Stefania Peixer Lorenzini, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Graduada no curso de Ciências Sociais pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política, da Universidade Federal de Santa Catarina. Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de Filosofia da Educação. Atualmente é Professora Substituta pelo MEN - UFSC.

References

ALBERTI, Verena. O Riso e o Risível: na história do pensamento. São Paulo: Jorge Zahar Editor, 2002.

FOUCAULT, Michel. A Coragem da Verdade. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia das Ciências e História dos Sistemas de Pensamentos. (Ditos & Escritos; II). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

MACHADO, Roberto. A alegria e o trágico. In: DIAS, Rosa; VANDERLEI, Sabina; BARROS, Tiago (orgs). Leituras de Zaratustra. Rio de Janeiro: Mauad X – FAPERJ, 2011.

MEDEIROS, Maria Gessi-Leila; LAURENTINO, Maria da Cruz Soares da Cunha. Os Corpos (In) Disciplinados nas “Escolas de Vidro” Versus Corpos em Devir e Propostas de Cultura de Paz. Linguagens, Educação e Sociedade – Teresina, ano 18, n. 28, jan./jun. 2013.

MARTON, Scarlett. O Eterno Retorno do Mesmo, a Concepção Básica de Zaratustra. Cadernos Nietzsche, Guarulhos/Porto Seguro, v.37, n.2, p. 11-46, julho/setembro, 2016.

NIETZSCHE, Friedrich. Assim Falou Zaratustra. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

NIETZSCHE, Friedrich. A Gaia Ciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

NIETZSCHE, Friedrich. Crepúsculo dos Ídolos ou Como se filosofa com o martelo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

NIETZSCHE, Friedrich. Obras Incompletas/Friedrich Nietzsche. LEBRUN, Gérard (org). São Paulo: Editora 34, 2014.

NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre História. Rio de Janeiro: PUC-Rio; São Paulo: Ed. Loyola, 2005.

NIETZSCHE, Friedrich. O Nascimento da Tragédia. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

Published

2024-01-17

How to Cite

Hardt, L., & Lorenzini, S. P. . (2024). OF NIETZSCHE’S LAUGHTER AND HOW A FORMATIVE EXPERIENCE GUIDED BY DOUBT IS POSSIBLE. Languages, Education and Society, 28(56), 1–26. https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4797

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.