YOUNG PEOPLE IN SOCIAL EDUCATION MEASURE IN PARNAÍBA/PI: LIFE SPEELINGS AND BODIES AT WAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.4564

Keywords:

Biography Minor, Youth, Socio-educational Measure, Necropolitics, Sociopoetics

Abstract

The construction of the socially dangerous youngster, in Brazil, is built upon prejudiced and stigmatized determinisms. This role is projected on the marginalized poor black population, historical and cultural subjects predestined to die young. In 2019, out of a 45.503 homicide register, 34.466, amounting of over three thirds overall, were comitted against a black person. In more than a half of the general number (23.327), young people were the victims. The data demonstrates a reality that has been built and intensified in Brazil from the times of colonial society to the present day. It unconvers the Racial Democracy Myth enforced in Brazil, and the inconclusive abolitionism that inflict conditions of misery and criminalization on the black population. The biography of a body that is predestined for death, the necrography, is written through the incorporation of stigmatizing labels on young black people in Brazil and all over the world, authorizing their deaths. But even with such an imposition, the objective of the following research is to investigate which youth is produced by the experiences of young people interned in Sedida, an open social education enforcement environment located in Parnaíba-PI, and discover their life graphs, defined as Minor Biography, which seek to depict how they inhabit their territories, draw escape lines and produce life. For data production, the Sociopoetic field was valued as an ethos, considering it's promotion of the decolonizing experience as a principle. In the data production workshop, becomings-creatures-lives were invented, that expose the Faction-War-Problem-Business, an important contour in the production of youth subjectivity in Parnaíba-PI. In addition to this denunciation, the data revealed lines of flight for the production and expansion of life through the art of radical maneuvers on motorcycles, love, friendship and relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Shara Jane Holanda Costa Adad, Universidade Federal do Piauí

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora Associada a Universidade Federal do Piauí (UFPI), atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação/UFPI, na Linha de Pesquisa Educação, Diversidades/Diferença e Inclusão. Coordena o Núcleo de Estudos e Pesquisas em "Educação, Gênero e Cidadania" - NEPEGECI e o Observatório das Juventudes e Violências na Escola - OBJUVE. 

Francisca Maria Véras Linhares, Universidade Federal do Delta do Parnaíba

Mestre em Psicologia, no Programa de Pós graduação em Psicologia da Universidade Federal do Delta do Parnaíba (UFDPar) e  Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Parnaíba, Piauí, Brasil.  E-mail: tchescaveras@gmail.com.

References

ADAD, S. J. H. C. et al. Tudo que não inventamos é falso: dispositivos artísticos para pesquisar, ensinar e aprender com a sociopoética. Fortaleza: Eduece, 2014.

BRASIL. (2013). Lei nº 12.852 de 5 de agosto de 2013. Brasília. DF: SINAJUVE, 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12852.htm. Acesso em: 26 nov. 2022.

BRASIL. (2010). Altera a denominação do Capítulo VII do Título VIII da Constituição Federal e modifica o seu art. 227. Brasília. DF: Emenda constitucional, 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc65.htm. Acesso em: 26 nov. 2022.

CASTRO, E. G. D., & MACEDO, S. C. Estatuto da Criança e Adolescente e Estatuto da Juventude: interfaces, complementaridade, desafios e diferenças. Revista Direito e Práxis, Rio de Janeiro, RJ, n. 2, 2019. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.scielo.br/j/rdp/a/KJQwwTJWTWgskWqmSRPDpwy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 ago. 2021.

COIMBRA, C. M.; NASCIMENTO, M. D. Ser jovem, ser pobre é ser perigoso. Revista de Estudios sobre juventud, Coimbra, PT, 2005. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://app.uff.br/slab/uploads/texto23.pdf. Acesso em: 16 abr. 2021.

COSTA, A. P. M. Juvenicídio: a expressão da Necropolítica na morte de jovens no Brasil. Revista Direito e Práxis, Rio de Janeiro, RJ, n. 04, p.2359-2392, 2021. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.scielo.br/j/rdp/a/Wg85rjtWsXwQkZyS49cXqnL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 16 jul 2023.

GAUTHIER, J. Z. Sociopoética: encontro entre arte, ciência e democracia na pesquisa em ciências humanas e sociais, enfermagem e educação. Ed. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, 1999.

GAUTHIER, J. Z. O oco do vento: metodologia de pesquisa sociopoética e estudos transculturais. Curitiba: CRV, 2012.

GAUTHIER, J. Z.; ADAD, S. J. H. C. A sociopoética como abordagem de pesquisa e ensino decolonial, contracolonial e libertadora. Educazion e Aperta: Rivista di Pedagogia Critica, Nº 7, 2020. DÓI: 10.5281/zenodo.3995860 Disponível em: http://educazioneaperta.it/archives/2861 Acesso em: 10 abr.2024.

GOMES, D. D. O. Medida Socioeducativa em Meio Fechado: Obstáculos Entre Direitos Sociais Conquistados e Objetivos do Estado Neoliberal. In: JORNADA NACIONAL DE POLÍTICAS PÚBLICAS, 2015, São Luis. Anais da VII, São Luis: UFMA, 2015. Acesso em: 26 nov. 2022. Disponível em: http://www.joinpp.ufma.br/jornadas/joinpp2015/pdfs/eixo3/medida-socioeducativa-em-meio-fechado-obstaculos-entre-direitos-sociais-conquistados-e-objetivos-do-estado-neoliberal.pdf. Acesso em: 15 ago. 2021.

HOOKS, B. Vivendo de amor. Portal Geledés, 2010. Disponível em https://www.geledes.org.br/vivendo-de-amor/.

MARASCHIN, C., & RANIERE, É. Socioeducação e identidade: onde se utiliza Foucault e Varela para pensar o Sinase. Revista Katálysi, Rio Grande do Sul, RS, n. 1, p. 95-103, 2011. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.scielo.br/j/rk/a/QLTFy9SLW9F9SMP965FTxCC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 jan. 2024.

MORIN, E. A inteligência da complexidade. 2. ed. Rio de Janeiro: Fundação Peirópolis, 2000.

MIRANDA, H. O menorismo nosso de cada dia. Empório do Direito, Pernambuco, PE, 2019. Disponível em: https://emporiododireito.com.br/leitura/o-menorismo-nosso-de-cada-dia. Acesso em: 3 jul. 2023.

MORIN, E. A inteligência da complexidade. Fundação Peirópolis, Rio de Janeiro, 2000.

PETIT, S. H. Sociopoética: Potencializando a Dimensão Poiética da Pesquisa. Eduece, Fortaleza, CE, 2014.

SCHMITT, A. A.; NASCIMENTO, D. M. DO; SCHWEITZER, L. Grupo com adolescentes em cumprimento de Medida Socioeducativa de Liberdade Assistida: relato da experiência em um Centro de Referência Especializado em Assistência Social. Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del Rei, MG, 2016. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ppp/v11n2/10.pdf. Acesso em: 7 ago. 2021.

SILVA, M.V. Kafka, deleuze e a literatura menor em a metamorfose e no processo. 2016. 100 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu, Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2016.

VERAS, D. C. A. Juvenude Negra: do estereótipo ao extermínio. 2019. Tese (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Estadual do Piauí - UESPI, Parnaíba, PI, 2019.

SILVA, DE SOUSA, K.; ADAD, S. J. H. Tarô do aprender em movimento: confetos produzidos por jovens skatistas do litoral do Piauí. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/1223. Acesso em: 3 set. 2023.

Published

2024-05-03

How to Cite

Adad, S. J. H. C. ., & Véras Linhares, F. M. (2024). YOUNG PEOPLE IN SOCIAL EDUCATION MEASURE IN PARNAÍBA/PI: LIFE SPEELINGS AND BODIES AT WAR. Languages, Education and Society, 28(57), 1–23. https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.4564

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.