SCHOOL LIBRARY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.3923Keywords:
Biblioteca Escolar, Educação infantil, Revisão sistemática de literaturaAbstract
The aim of this article is to map national and international scientific productions on the School Library in Early Childhood Education produced between 1996 and 2021. In this article, a Systematic Literature Review was carried out in databases: Catalog of theses and dissertation CAPES; BRAPCI; CAPES journal portal; Web of Science; EBSCO; and SCOPUS. Articles, dissertations and theses were selected to compose the textual corpus of this review, totaling 27 publications. Literature indicates the intrinsic value of the School Library for children from an early age. The works found pointed to the potential of the School Library in the development of practices that favor reading and writing skills in Early Childhood Education, considering the concepts of literacy and literacy in early childhood. Another highlight found in the literature refers to the importance of the family for the success of activities carried out by the library, since their participation must be active and conscious in favor of the child's development.
Downloads
References
ABREU, A. C.; BEDIN, J.; SENA, P. M. B. Mediação da leitura e literatura na Educação Infantil para o desenvolvimento integral. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, v. 12, n. 2, p. 89-108, 2021. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/180362 > Acesso em: 22 fev. 2022.
BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som: um manual prático. 2 ed. Tradução de Pedrinho A. Guareschi. Petrópolis: Vozes, 2002.
CAMPELLO, B. D. S.; et al. A coleção da Biblioteca Escolar na perspectiva dos parâmetros curriculares nacionais. Informação & Informação, v. 6, n. 2, p. 71-88, 2001. Disponível em: < https://brapci.inf.br/index.php/res/download/46496> Acesso em: 07 mar. 2022.
DONATO, Helena; DONATO, Mariana. Etapas na condução de uma revisão sistemática. Acta Med. Port., v.32, n. 3, p. 227-235, mar. 2019. Disponível em: <https://www.actamedicaportuguesa.com/revista/index.php/amp/article/view/11923> Acesso em: 01 dez. 2020.
DORNELLES, Priscila De Oliveira. A Creche UFF e sua Flor de Papel Uma análise sobre a produção de conhecimento de uma Biblioteca Escolar Infantil 141 f. Dissertação -(Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
FERRER, M. E.; CALIXTO, R. H. C.; FERREIRA, H. M. C.; MELLO, R. I.; BISSOLATI, N. O projeto “pequenos sócios, grandes leitores” e a atuação dos profissionais bibliotecários no incentivo à leitura para crianças. CRB8 Digital, v. 4, n. 1, 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/9794. Acesso em: 22 fev. 2022.
FLICK, Uwe. Introdução à metodologia da pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.
GALVAO, Taís Freire; PEREIRA, Mauricio Gomes. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, v. 23, n. 1, p. 183-184, mar. 2014. Disponível em <http://scielo.iec.gov.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-49742014000100018&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 01 dez. 2020.
Gonçalves, Diana Vidal. Experiências Do Passado, Discussões Do Presente: A Biblioteca Escolar Infantil Do Instituto De Educação Caetano De Campos (1936-1966). Perspectivas Em Ciência Da Informação. v. 19, p. 195-210, dez. 2014. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/pci/a/HgC4YNDTD49hv4Kj5Lr5CMf/abstract/?lang=pt> Acesso em: 18 jan. 2023.
HASPER, Francislaine. Bebetecas: um espaço de mediação do literário com crianças pequenas. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2017.
HEIDER, K.L. Information Literacy: The Missing Link in Early Childhood Education. Early Childhood Educ. J 36, 513–518, 2009. Disponível em: < https://eric.ed.gov/?id=EJ842292> Acesso em: 18 jan. 2023.
HOMMERDING, N. M. D. S. Letramento infantil na Biblioteca Escolar: desenvolvendo habilidades básicas para futuros leitores competentes. Biblioteca Escolar em Revista, v. 4 n. 2, n. 2, p. 33-52, 2016. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/111294> Acesso em: 22 fev. 2022.
HULTGREN, F.; JOHANSSON, B. Including babies and toddlers: A new model of participation. Children's Geographies, v. 17, n. 4, p. 375-387, 2019. Disponível em: < https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14733285.2018.1527016> Acesso em: 18 jan. 2023.
LANGAN, C. Literacy Starts in the Cradle of Shoalhaven Libraries New South Wales. APLIS, [s. l.], v. 22, n. 1, p. 17–19, 2009. Disponível em <https://search-ebscohostcom.ez74.periodicos.capes.gov.br/login.aspx?direct=true&db=lih&AN=36903005&lang=pt-br&site=ehost-live>. Acesso em: 18 fev. 2022.
LINO, Lis De Gusmão. Biblioteca Escolar: organização, atividades e interações na Educação Infantil.133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019
MCKENZIE, P. J.; STOOKE, R. K. Making a Difference. Children & Libraries: The Journal of the Association for Library Service to Children, [s. l.], v. 10, n. 2, p. 47–52, 2012. Disponível em: <https://search-ebscohost-com.ez74.periodicos.capes.gov.br/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=79201335&lang=pt-br&site=ehost-live> Acesso em: 18 fev. 2022.
MORAES, L. A criança, o livro e a biblioteca: o estudo de usuário na Educação Infantil. CRB8 Digital, v. 4, n. 1, 2011. Disponível em: <http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/9666>. Acesso em: 22 fev. 2022.
MOREIRA, Marina. Biblioteca Escolar infantil: um estudo das políticas federais às práticas locais em municípios do sudoeste do Paraná. 201 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, 2020.
MOTOYAMA, J. F. M.; SOUZA, R. J. Bebeteca: espaço e ações para formar o leitor. Brazilian Journal of Information Science, v. 10 No 3, n. 3, 2016. Disponível em: < https://www.brapci.inf.br/_repositorio/2016/12/pdf_189232efa5_0000022090.pdf > Acesso em: 22 fev. 2022.
MOTOYAMA, Juliane Francischeti Martins. Bebeteca: Engatinhando entre Livros. 245 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Presidente Prudente, 2020.
MOTOYAMA, J. F. M.; SOUZA, R. J. Biblioteca Escolar x sala de leitura: uma análise reflexiva da realidade de Presidente Prudente – SP. Revista Bibliomar, v. 19, n. 2, p. 238-264, 2020. Disponível em: <http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/150374> Acesso em: 22 fev. 2022.
NASCIMENTO, L. K. S.; CARVALHO, L. M. Ação cultural na Biblioteca Escolar visconde de Sabugosa do NEI-UFRN: práticas de incentivo à leitura e desenvolvimento sociocultural. Revista Informação na Sociedade Contemporânea, v. 1 n. 3, n. 3, p. 1-19, 2017. Disponível em: <http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/66155>. Acesso em: 22 fev. 2022.
PETERSON, S.; JANG, E.; JUPITER, C.; DUNLOP, M. Preschool Early Literacy Programs in Ontario Public Libraries. Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research, v. 7, n. 2, 2012. Disponível em: <https://journal.lib.uoguelph.ca/index.php/perj/article/view/1961>. Acesso em: 18 fev. 2022.
PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro; FERREZ, Helena Dodd. Tesauro Brasileiro de Ciência da Informação. Rio de Janeiro; Brasília: Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict), 2014.
RALLI, Jessica; PAYNE, Rachel. Let’s Play at the Library: Creating Innovative Play Experiences for Babies and Toddlers. Library Trends. v. 65, n.1, p. 41-63, 2016. Disponível em:< https://muse.jhu.edu/article/629584> Acesso em: 18 jan. 2023.
RAMOS, Ana Margarida. Learning to read before you walk: Portuguese libraries for babies and toddlers. IFLA Journal, 38(1), 78–85, 2012. Disponível em: <https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0340035211435396?journalCode=iflb> Acesso em: 18 jan. 2023.
RANKIN, Carolynn. Library Services for the Early Years: Policy, Practice, and the Politics of the Age. Library Trends 65.1, p. 5-18. 2016. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/161952948.pdf> Acesso em: 18 jan. 2022.
SENHORINI, M.; BORTOLIN, S. Bebeteca: uma maternidade de leitores. Informação & Informação, v. 13, n. 1, p. 123-139, 2008. Disponível em: < https://brapci.inf.br/index.php/res/download/45170> Acesso em: 22 fev. 2022.
SILVA, Rachel Polycarpo da. Biblioteca para quem não sabe ler?: a quebra de paradigma sobre leitura, leitores, usuários de bibliotecas e o papel do bibliotecário escolar na Educação Infantil. 190 f. Dissertação (Mestrado em Ciência Da Informação) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2014.
THERRIEN, Silvia Maria Nóbrega; THERRIEN, Jackes. Trabalhos Científicos e o Estado da Questão: reflexões teórico-metodológicas. Revista Estudos em Avaliação Educacional, v. 15, n. 30, jul. - dez./2004. Disponível em: <https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2148> Acesso em: 10 fev. 2022.
VAAGAN, R.; ENGER, G. Developing the multicultural school library: Vahl Primary School, Oslo. New Library World, V.105, N. 9/10, p. 337-344, 2004. Disponível em: < https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/03074800410557295/full/html >. Acesso em: 18 jan. 2022.
XU, J.; WANG, P.; STURM, B. W.; WU, Y. How preschool children think about libraries: Evidence from six children’s libraries in China. Journal of Librarianship and Information Science. V. 52, n.2, p. 428–440, 2018. Disponível em: < https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0961000618818887> Acesso em: 18 jan. 2023.