“You must fight!”: the reconstruction of the media discourse by young people in public schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i53.2963

Keywords:

media, pandemic, meritocracy, access to higher education

Abstract

Our purpose is the understanding of what shapes and remodels the mediatic discourse relating to public school students regarding entrance exams. The focus is within the circumstances of the Covid- 19 pandemic in order to evaluate how the media reports thea access of working class youth in courses within a profile of high social selectivity in public universities. The model we use to represent this is Stuart Hall’s (1973;1980) Encoding and Decoding in the Television Discourse. We interviewed 13 students from the Federal District, within our conclusions, also during the pandemic we made reflections considering how the media values individual merits while silencing public policies of access to higher education. We came to the conclusion  that the majority of the youth, when reconstructing the news, preserve the hegemonic and dominant logic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júlia Mello Schnorr, Universidade de Brasília

Doutoranda em Educação (UnB). Mestra em Comunicação Midiática (UFSM). Licenciada e Bacharel em História (UFSM). Professora de História na Secretaria de Educação do Distrito Federal. Email: juliaschnorr@gmail.com.

Carlos Lopes, Universidade de Brasília

Doutor em Sociologia (PUCSP). Mestre em Educação (UCB). Pedagogo (UFPI). Professor Associado da Universidade de Brasília. Email: carloslopes@unb.br

 

References

BOTOSSO, T. Negros na universidade: a cobertura da mídia sobre as políticas públicas de inclusão sócio-racial no Brasil. 2015. 174f. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Escola de Artes, Ciências e Humanidades, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Zouk/Edusp, 2013.

FERREIRA, L.; BARBOSA, A. Lições de quarentena: limites e possibilidades da atuação docente em época de isolamento social. Práxis Educativa, Ponta Grossa, PR, n. 15, p. 1-24. 2020.

FRITOLI, S.; POLATO, A. Enem 2020 em tempos de pandemia: a análise de uma charge em perspectiva dialógica. Revista Humanidades e Inovação, v. 8, n. 37, p. 334-348, 2020.

GATTI, B. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Revista Estudos Avançados, v. 100, n. 34, p. 29-42, 2020.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

HALL, S. Encoding and decoding in the television discourse. Birmingham: Centre for Contemporary Cultural Studies - University of Birmingham, 1973.

HALL, S. Encoding/Decoding. In: : S. Hall; D. Hobson; A. Lowe; P. Willis (Eds.). Culture, Media, Language: working papers in cultural studies. London: Hutchinson, 1980, p. 128-138.

HALL, S. Da diáspora: identidade e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

HARVEY, D. O neoliberalismo: história e definições. São Paulo: Edições Loyola, 2008.

LIMA, V. Um esquecido nos estudos de mídia no Brasil. Jornal de Debates – Observatório da Imprensa, n. 853, 2015.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2009.

MORAES, A.C. et al. Conhecimentos de Sociologia. In: Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2006, p.101-133.

MORAES, A.C. GUIMARÃES, E.F. Metodologia de Ensino de Ciências Sociais: relendo as OCEM-Sociologia. In: Coleção Explorando o Ensino. Brasília: Ministério da Educação, 2010, p.45-62.

NETO, A.; SILVA, F. De “a vida não pode parar” a “você que lute”: discursos oficiais, contradiscursos e a resistência de um cursinho popular na pandemia da Covid-19. Olhar de Professor, n. 23, p.1-6, 2020.

NÓVOA, A.; ALVIM, Y.C. Os professores depois da pandemia. Educação & Sociedade, Dossiê Democracia, escola e mudança digital: desafios da contemporaneidade. Campinas, n. 42, p.1-16, 2021.

SALES, S. As insustentáveis levezas dos discursos da mídia no Brasil: representações sobre ação afirmativa e universidade (2000-2006). In: Anais da Reunião da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, XXXII, 2009, Caxambu, 2009.

SANDEL, M. A tirania do mérito: o que aconteceu com o bem comum? Rio de Janeiro: Record, 2020.

SOUZA, J. Os batalhadores brasileiros. Belo Horizonte: Editoria UFMG, 2012.

SOUZA, J. A elite do atraso: da escravidão à lava jato. Rio de Janeiro: Editora Leya, 2017.

UNESCO. When schools shut: gendered impacts of COVID-19 school closures. Paris, France, 2021.

YOUNG, M. The rise of meritocracy: 1870-2033 – an essay on education and equality. London: Thames and Hudson, 1958.

Published

2023-03-24

How to Cite

Schnorr, J. M., & Lopes, C. . (2023). “You must fight!”: the reconstruction of the media discourse by young people in public schools. Languages, Education and Society, 27(53), 66–95. https://doi.org/10.26694/rles.v27i53.2963

Similar Articles

<< < 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.