Inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the classroom and the Individualized Educational Plan (PEI)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.4334

Keywords:

Autism Spectrum Disorder (ASD), Inclusive school planning, Pedagogical Practice

Abstract

The inclusion of students with autism in regular classes still presents many challenges. The individualized educational plan (IEP) is a guiding tool that can be very useful in the inclusion process. Considering this importance, the general objective of this work was to reflect on the possibilities of the PEI in relation to the training processes of students with ASD in regular education and, as specific objectives, to understand the function of the PEI and verify how it can be operationalized in the context of the classroom. To answer these objectives, a bibliographical research was carried out on the topic. The studies analyzed indicate that the concept of PEI is still recent in the Brazilian panorama and, although it is supported by public educational policies, it is still little used in schools. And, when it is used, in addition to being called in different ways, its structure is also not standardized. Furthermore, it was found that there is often a lack of information to develop an effective plan. In this sense, the need to expand studies with a view to minimally standardizing and operationalizing it is evident, given that there are divergences regarding the implementation and monitoring of aspects related to the school life of students with ASD.

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Author Biographies

Viviane Cristina de Mattos Battistello, Universidade Feevale

Doutora em Diversidade Cultural e Inclusão Social (FEEVALE/2023) e Mestrado em Letras (FEEVALE/2019). Graduada em Letras-Português / Inglês (FEEVALE/2005) e em Pedagogia (UNINTER / 2016). Especialista em Processo de Aquisição e Desenvolvimento da Linguagem (FEEVALE/2009) Especialista em Educação Especial e Educação Inclusiva (UNINTER/2016) e Especialista em Transtorno do Espectro do Autismo: Inclusão Escolar e Social (UNINTER / 2019). Atua como psicopedagoga e pesquisadora voluntária (FEEVALE).  Tem experiência nas áreas de: Mediação de leitura, Aquisição da Leitura e da Escrita, Literacia, Letramento Emergente, Literacia Familiar, Tecnologia Assistiva, Distúrbios de Aprendizagem e Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) e Tecnologias Educacionais; 

Elise Ribas Lisboa, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Psicóloga clínica formada pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, com mestrado em educação - estudos interdisciplinares pela Montana State University - Billings e doutorado em psicologia escolar e do desenvolvimento humano pela Universidade de São Paulo - USP. Atua na área clínica com avaliações psicológicas, psicoterapia e orientação à pais e profissionais.

Rosemari Lorenz Martins, UNIVERSIDADE FEEVALE

Graduada em Letras - Português/Alemão (1993) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos) e em Pedagogia (2021) pelo Centro Universitário Ítalo-Brasileiro; Especialista em Linguística do Texto (1996) pela Unisinos e em Psicopedagogia Clínica e Institucional (2021) e em Neuropsicopedagogia clínica e institucional pela Faculdade Metropolitana do Estado de São Paulo; Mestre em Ciências da Comunicação  pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos e Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2013). Atualmente é coordenadora e professora do Programa em Diversidade Cultural e Inclusão Social e professora do curso de Letras da Universidade Feevale. Atua como pesquisadora nos grupos de pesquisa Linguagens e Manifestações Culturais e Informática na Educação. 

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Published

2024-05-06

How to Cite

Battistello, V. C. de M., Lisboa, E. R., & Martins, R. L. (2024). Inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the classroom and the Individualized Educational Plan (PEI) . Languages, Education and Society, 28(57), 1–23. https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.4334

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