Queer-body, gender and cinema: Deformative effects on the school curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4229

Keywords:

Gender and sexuality, Cinema, Educational Politics, Curriculum, Teacher Deformation

Abstract

The scribbles of this writing echo possibilities of concepts that could still be. We compose landscapes and horizons, suspend questionings and movements that follow the "order" of the unpicking of truths, also latent in the school curriculum in face of gender issues - truths that still mark their roots in heterocisnormativity. Perhaps, writing is the solvent that, between the gaps, runs over the notions of teacher training, and it is in this conceptual dissolving that one seeks to think of teacher training as "deformation", which initially starts from the recognition of the bodies participating in this process as subjects.  It is anchored, thus, on the following problematic: what are the ways of thinking about teacher deformation as an educational policy crossed by cinema and by issues of gender and sexuality? To do so, it presents approaches in friction with gender and sexuality studies, cinema, teacher deformation, and education, movements that weave with the intended theme some scribbles in a possible horizon. Thus, in the face of the suspension of these movements, it is possible to weave dialogues that capillarize beyond the cinematographic narrative, reverberating in the re/existence of queer-bodies in the school environment, enhancing the dazzle of other ways.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Lesses da Silva, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Integrante do grupo de pesquisa "Rizoma - Políticas, Currículo e Educação"/CNPq. Atualmente é professor na Rede Estadual de Educação de Ensino do Rio Grande do Sul.

Joacir Marques da Costa, Universidade Federal de Santa Maria

Doutor em Educação. Professor Adjunto na Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Líder do Grupo de Pesquisa "Rizoma - Políticas, Currículo e Educação" /CNPq. Coordenador da Especialização em Estudos de Gênero (EEG/UFSM).

Carlos Edimilson Avila de Lima, Universidade Federal de Santa Maria

Mestrando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/UFSM. Integrante  do grupo de pesquisa "Rizoma - Políticas, Currículo e Educação" /CNPq. Compõe a coordenação do Fórum de Ações e Resposta ao HIV/AIDS- Santa Maria (RS).

References

AGNES. The Soul Has no Gender, Music. 2021.

ADAD, C.H.S.J; PETIT S. H; SANTOS, I. GAUTHIER, J. Tudo que não Inventamos é Falso: Dispositivos Artísticos para Pesquisar, Ensinar e Aprender com a Sociopoética. Fortaleza: EdUECE, 2014.

BUTLER Judith. Problemas de Gênero: Feminismo e Subversão da Identidade; Tradução de Renato Aguiar – Ed. 21° Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A NOVA RAZÃO DO MUNDO: ENSAIO SOBRE A SOCIEDADE NEOLIBERAL. São Paulo: BoiTempo, 2016.

FRESQUET, Adriana. Imagens do Desaprender: Uma experiência de aprender com o cinema. Rio de Janeiro: Booklink CINEAD-LISE-FE/UFRJ, 2007.

FRESQUET, Adriana. Cinema e educação: Reflexões e experiências com professores e estudantes de educação básica, dentro e “fora” da escola. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

GREINER, Christine. O corpo: pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.

VIII SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE POLÍTICAS PÚBLICAS DA EDUCAÇÃO BÁSICA E SUPERIOR – VIII SIPPEBS e o XIII SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR - XIII SIES. Disponível em: https://www.youtube.com/live/ftiW-UYilqM?feature=share . Acesso em: 11/11/2021.

SPARGO Tamsin. Foucault e a Teoria Queer: Seguido de Ágape e Êxtase: Orientações Pós-seculares; Tradução Heci Regina Candiani; Posfácio Richard Miskolci - Ed. 1º - Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

SIQUEIRA Rosane Preciosa. Rumores Discursos da Subjetividade: Sujeito e escritura em processo. Editora Sulina; Editora UFRGS, 2010.

LARROSA Jorge. O ensaio e a Escrita Acadêmica [org], Educação e Realidade, 2003, p. 102-115.

VIEIRA Helena. Introdução a Teoria Queer com Helena Vieira. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=HHRJqm7DWDI&ab_channel=PausaParaoFimdoMundo. Acesso em 01/12/2022.

LOPES Alice Casimiro; MACEDO Elizabeth. Teorias De Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LOURO Guacira Lopes. Um corpo estranho: Ensaios sobre sexualidade e teoria queer – 3º ver. Amp. - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

MOREIRA Flavio Antonio; TOMAZ Tadeu. Currículo, Cultura e Sociedade – 12.ed. – São Paulo: Cortez 2011.

NUNES Luciana Borre. As imagens que invadem as salas de aula: Reflexões sobre cultura visual. Aparecida: Ideias e letras. 2010.

NUNES Luciana Borre; MARTINS Raimundo. Cultura Visual: Tramando Gênero e Sexualidade nas Escolas. Recife: Editora UFPE, 2017.

MEYER Dagmar Estermann; PARAÍSO Marlucy Alves. Metodologias de Pesquisa Pós-Crítica em Educação. Belo Horizonte: 3ª Ed. MAZZA, 2021.

MIRANDA Eduardo, Oliveira. Corpo-território e educação decolonial: Proposições afro-brasileiras na invenção da docência. Salvador: Edufba. 2020.

MISKOLCI Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. 2°Ed. Autêntica, 2012.

SILVA Tomaz Tadeu. Documentos de Identidade: Uma introdução às Teorias do Currículo. Belo Horizonte: 9º Reimpressão. Autêntica. 2005.

Published

2023-09-04

How to Cite

Lesses da Silva, R. ., Marques da Costa, J., & Lima, C. E. A. de. (2023). Queer-body, gender and cinema: Deformative effects on the school curriculum. Languages, Education and Society, 27(55), 1–29. https://doi.org/10.26694/rles.v27i55.4229

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.