Sexual education in health: ways to empower women who have sex with women

Autores

  • Alisson Rener Araújo Dantas
  • Anna Kalyne César Grangeiro Adriano
  • Jonathan Pereira de Sousa
  • Isabela Lunara Alves Barbalho
  • Petra Kelly Rabelo de Sousa Fernandes
  • Marcelo Costa Fernandes

DOI:

https://doi.org/10.26694/reufpi.v13i1.4585

Palavras-chave:

Sexual and Gender Minorities, Sexual Health, Health Education, Nursing

Resumo

Objective: To understand how health education on sexual health can contribute to the empowerment of women who have sex with women. Methods: This is a descriptive study with a qualitative approach, mediated by action research. It corresponds to the intervention stage, which was based on the situational diagnosis, the focus of another article. Results: Three educational actions were carried out with the study participants, with the aim of transforming the reality experienced by these women in terms of the obstacles encountered in promoting sexual health. Each intervention focused on problems found in the situational diagnosis, based on semi-structured interviews with seven university students. Conclusion: The promotion of sexual health education expands the role of women who have sex with women through the construction of knowledge, enabling them to be less susceptible to Sexually Transmitted Infections (STIs).

Referências

Ministério da Saúde (BR). Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Política nacional de saúde integral de lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais. Brasília: Ministério da Saúde; 2013.

Miskolci R. et al. Desafios da saúde da população LGBTI+ no Brasil: uma análise do cenário por triangulação de métodos. Cienc saúde coletiva [Internet]. 2022;27(10):3815–24. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320222710.06602022.

Santana ADS, et al. Dificuldades no acesso aos serviços de saúde por lésbicas, gays, bissexuais e transgêneros. Rev Enferm UFPE online [Internet]. 2020; 14:e243211. DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963.2020.243211.

Paulino DB, Rasera EF, Teixeira FB. Discursos sobre o cuidado em saúde de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis, Transexuais (LGBT) DOI: https://doi.org/10.1590/Interface.180279.

Bodnar K, Tornello SL. Does Sex Education Help Everyone?: Sex Education Exposure and Timing as Predictors of Sexual Health Among Lesbian, Bisexual, and Heterosexual Young Women. J Educ Psychol Consult [Internet] 2018: 29(1), 8–26. DOI: https://doi.org/10.1080/10474412.2018.1482219.

Milanez LS, et al. Saúde de lésbicas: experiências do cuidado das enfermeiras da atenção básica. Cienc saúde coletiva [Internet]. 2022;27(10):3891–900. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320222710.06912022.

Pharr JR, Kachen A, Cross C. Health Disparities Among Sexual Gender Minority Women in the United States: A Population-Based Study. J Community Health [Internet]. 2019;44(4):721-728. DOI: http://doi.org/10.1007/s10900-019-00631-y.

Mitic W. Health education: Theoretical concepts, effective strategies and core competencies. East Mediterr Health J [Internet]. 2012;79. Available from: http://applications.emro.who.int/dsaf/EMRPUB_2012_EN_1362.pdf.

Thiollent M. Metodologia da pesquisa-ação. 18.ed. – São Paulo: Cortez, 2011.

Lefevre F, Lefevre AMC. Discourse of the collective subject: social representations and communication interventions. Texto & contexto enfermagem/ UFSC [Internet]. 2014;23(2):502–7. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-07072014000000014.

Lefevre AMC, Crestana MF, Cornetta VK. A utilização da metododologia do discurso do sujeito coletivo na avaliação qualitativa dos cursos de especialização "Capacitação e Desenvolvimento de Recursos Humanos em Saúde-CADRHU", São Paulo - 2002. Saúde e sociedade [Internet]. 2003;12(2):68–75. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902003000200007.

Ministério da Saúde (BR). Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 07 de Abril de 2016. Brasília, 2016. Available from: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf.

Ministério da Saúde (BR). Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466, de 12 de Dezembro de 2012. Brasília, 2016. Available from: http://www.conselho.saude.gov.br/web_comissoes/conep/.

Fittipaldi AL de M, O’Dwyer G, Henriques P.Health education in primary care: approaches and strategies envisaged in public health policies. Interface (Botucatu) [Internet]. 2021;25:e200806. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.200806

Paiva MRF, et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: Revisão integrativa. SANARE - Revista De Políticas Públicas [Internet]. 2016; 15(2): ,145-15. Available from: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1049.

Biffi M, Diercks MS, Barreiros BC, Fajardo AP. Active Learning Methodologies: Challenges for Professors of Two Medical Schools in Rio Grande do Sul, Brazil. Rev bras educ med [Internet]. 2020;44(4):e145. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.4-20190346.ING.

Palma DM, Orcasita LT. Discursos de profesionales de la salud sobre la salud sexual de mujeres lesbianas y bisexuales. Interface – Comunicação, Saúde, Educação [Internet]. 2019;23:e170329. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.170329.

Parenti AB, et al. Conhecimento de mulheres que fazem sexo com mulheres sobre Infecções Sexualmente Transmissíveis e Aids. Ciencia & Saúde Coletiva [Internet]. 2023;28(1):303. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232023281.09882022.

Soto-Salgado M, et al. Same-Sex Behavior and its Relationship with Sexual and Health-Related Practices Among a Population-Based Sample of Women in Puerto Rico: Implications for Cancer Prevention and Control. Int J Sex Health [Internet]. 2016;28(4):296-305. DOI: https://doi.org/10.1080/19317611.2016.1223250.

Poupon C, et al. Difference in Pap test uptake between women who have sex with women and other women in France: a comparative survey of 2032 women. Prev Med Rep [Internet]. 2022;101990. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2022.101990.

Publicado

2024-01-25

Como Citar

1.
Dantas ARA, Adriano AKCG, Sousa JP de, Barbalho ILA, Fernandes PKR de S, Fernandes MC. Sexual education in health: ways to empower women who have sex with women. Rev Enferm UFPI [Internet]. 25º de janeiro de 2024 [citado 24º de novembro de 2024];13(1). Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/reufpi/article/view/4585

Edição

Seção

Original

Artigos Semelhantes

<< < 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)