Permanent health education in the work process of primary health care nurses

Autores

  • Naiara Martins e Silva Oliveira
  • Cícero Damon Carvalho de Alencar
  • José Benedito dos Santos Batista Neto
  • Ana Cristina Henrique de Souza
  • José Adelmo da Silva Filho
  • Heraldo Simões Ferreira
  • Luisa Helena de Oliveira Lima
  • Antonio Germane Alves Pinto

DOI:

https://doi.org/10.26694/reufpi.v13i1.4235

Palavras-chave:

Primary Health Care, Continuing Education in Nursing, Health policy, Family Health

Resumo

Objective: To analyze the insertion of the dimensions of the quadrilateral of Permanent Health Education in the work process under the perception of Primary Health Care nurses. Methods: This is an exploratory-descriptive qualitative study carried out in a municipality belonging to the Macroregion of Fortaleza-Ceará. The study sample consisted of 30 nurses working in Primary Care. Data collection took place between November 2019 and February 2020, in which the semi-structured interview script was used and, soon after, the thematic Content Analysis, proposed by Bardin, was carried out. Results: After compiling and analyzing the narratives, they were divided into thematic units, consistent with the dimensions of Permanent Health Education (teaching, sectoral management, health care and social control) in the nurses' work process. Conclusion: Nurses understand the training policy with emphasis on specific, fragmented and decontextualized actions in the context of the service occurring through nurses from several higher education institutions, with no fixed periodicity to happen and no plan for this process.

Referências

Ministério da Saúde (BR). Secretaria da Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Manual Técnico 2018 - Programa para o Fortalecimento das Práticas de Educação Permanente em Saúde no SUS - PRO EPS-SUS. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2018. 39 p.

Ministério da Saúde (BR). Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento da Educação na Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento?. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2018. 73p.

Macinko J, Mendonça CS. Estratégia saúde da família, um forte modelo de atenção primária à saúde que traz resultados. Saúde debate. 2018;42(spe1):18-37. doi: https://doi.org/10.1590/0103-11042018S102

Ferreira L, Barbosa JS, Esposti CD, Cruz MM. Permanent health education in primary care: an integrative review of literature. Saúde debate. 2019;43(120):223-39. doi: https://doi.org/10.1590/0103-1104201912017

Pinheiro GE, Azambuja MS, Bonamigo AW. Facilities and difficulties experienced in permanent health education, in the family health strategy. Saúde debate. 2018;42(spe4): 187-97. doi: https://doi.org/10.1590/0103-11042018S415

Germano JM, Ceccim RB, Santos AS, Vilela AB. Among us: permanent health education as part of the work process of the extended nuclei for family healthcare and basic care. Physis. 2022;32(1): e320110. doi: https://doi.org/10.1590/S0103-73312022320110

Silva AL, Santos JS. A Potencialidade da educação permanente em saúde na gestão da atenção básica em saúde. Saúde em Redes. 2021;7(2). doi: https://doi.org/10.18310/2446-4813.2021v7n2p53-66

Santos AR, Santos RM, Franco TB, Matumoto S, Vilela AB. Permanent education in the family health strategy: potencialities and resignifications. J Nurs UFPE on line. 2021;15:e245355. doi: https://doi.org/10.5205/1981-8963.2021.245355

Gigante RL, Campos GW. Política de formação e educação permanente em saúde no brasil: bases legais e referências teóricas. Trab. educ. saúde. 2016;14(3):747-63. doi: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sip00124

Fiuz AR, Barros NF de. Pesquisa qualitativa na atenção à saúde. Ciênc saúde coletiva. 2011;16(4):2345–6. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000400034

Tong A, Sainsbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. Int J Qual Health Care. 2007;19(6):349-57. doi: https://doi.org/10.1093/intqhc/mzm042

Nascimento LC, Souza TV, Oliveira IC, Moraes JR, Aguiar RC, Silva LF. Theoretical saturation in qualitative research: an experience report in interview with schoolchildren. Rev Bras Enferm. 2018;71(1):228-33. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0616

Bardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2016. 125 p.

Portaria nº 198/GM/MS, de 13 de fevereiro de 2004. Institui a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde como estratégia do Sistema Único de Saúde para a formação e o desenvolvimento de trabalhadores para o setor e dá outras providências. Diário Oficial da União 2004; 14 fev.

França T, Medeiros KR, Belisario SA, Garcia AC, Pinto IC, Castro JL, et al. PContinuous Health Education policy in Brazil: the contribution of the Teaching-Service Integration Standing Committees. Ciênc saúde colet. 2017;22(6):1817-28. doi: https://doi.org/10.1590/1413-81232017226.30272016

Cotta RM, Costa GD, Mendonça ÉT. Portfólio reflexivo: uma proposta de ensino e aprendizagem orientada por competências. Ciênc saúde coletiva. 2013;18(6):1847-56. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-81232013000600035

Kleba ME, Hoefle N, Oliveira GM, Rodrigues OC. Strengthening the leadership of the Commission on Education-Service Integration for permanent health education. Rev Gaúcha Enferm. 2017;38(4):e2016-0008. doi: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2017.04.2016-0008

Sade PM, Peres AM, Zago DP, Matsuda LM, Wolff LD, Bernardino E. AAssessment of continuing education effects for nursing in a hospital organization. Acta Paul Enferm. 2020;33:eAPE20190023. doi: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2020AO0023

Pinto TR, Martins S, Leonel DS, Ckagnazaroff IB. Governança participativa: possibilidades e desafios na gestão local. Interações (Campo Grande). 2018;19(3):627-41. doi: https://doi.org/10.20435/inter.v19i3.1730

Cavalcante FO, Guizardi FL. Educação continuada ou permanente em saúde? Análise da produção pan-americana da saúde. Trab. educ. saúde. 2018;16(1):99-122. doi: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00119

Pinheiro GE, Azambuja MS, Bonamigo AW. Facilidades e dificuldades vivenciadas na educação permanente em saúde, na estratégia saúde da família. Saúde debate. 2018;42(spe4):187-97. doi: https://doi.org/10.1590/0103-11042018S415

Santos CL, Santos PM, Pessali HF, Rover AJ. Health councils and dissemination of SUS management instruments: an analysis of portals in Brazilian capitals. Ciênc saúde coletiva. 2020;25(11):4389-99. doi: https://doi.org/10.1590/1413-812320202511.00042019

Oliveira DR, Santos EKA, Backes MTS, Delsiovo CR, Aued GK, Santos DG. Et al. Nurses' performance in congenital syphilis prevention and discussion spaces. Texto contexto – enferm. 2024;32: e20220296. doi: https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2022-0296en

Ceccim RB, Feuerwerker L. O quadrilátero da formação para a área da saúde: ensino, gestão, atenção e controle social. Physis: revista de saúde coletiva. 2004;14(1):41-65. doi: https://doi.org/10.1590/S0103-73312004000100004

Mlambo M, Silén C, Mcgrath C. Lifelong learning and nurses’ continuing professional development, a metasynthesis of the literature. BMC nursing. 2021;20(62):1-13. doi: 10.1186/s12912-021-00579-2

Pool IA, Poell RF, Berings MGMC, Cate OT. Motives and activities for continuing professional development: An exploration of their relationships by integrating literature and interview data. Nurse education today. Nurse Educ Today. 2016;38:22-8. doi: 10.1016/j.nedt.2016.01.004

Draper J, Clark L, Rogers J. Managers’ role in maximising investment in continuing professional education. Nursing Management. 2016;22(9):30-6. doi: 10.7748/nm.22.9.30.s29

Publicado

2024-05-08

Como Citar

1.
Oliveira NM e S, Alencar CDC de, Batista Neto JB dos S, Souza ACH de, Silva Filho JA da, Ferreira HS, et al. Permanent health education in the work process of primary health care nurses. Rev Enferm UFPI [Internet]. 8º de maio de 2024 [citado 22º de novembro de 2024];13(1). Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/reufpi/article/view/4235

Edição

Seção

Original

Artigos Semelhantes

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)