Cultural practices in newborn care: transcultural approaches of nurses in primary health care

Authors

  • Maria Aparecida Baggio Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Paraná, Brasil.
  • Fabiana Paes Nogueira Timoteo Português
  • Rosane Meire Munhak da Silva Português
  • Gisele Cristina Manfrini Português
  • Aline Renata Hirano Prefeitura Municipal de Foz do Iguaçu, Paraná, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.26694/reufpi.v13i1.4506

Keywords:

Transcultural Nursing, Culturally Competent Care, Child Care, Infant, Newborn, Border Health

Abstract

Objective: To describe the transcultural care actions offered by nurses in childcare, based on the identification of parental cultural practices towards newborns in a border region. Method: This is a qualitative study, conducted in the light of Madeleine Leininger's Transcultural Care Theory, with 18 nurses working in primary care in the municipality of Foz do Iguaçu, Paraná, Brazil. Data was collected from January 2020 to January 2021 through semi-structured interviews, which were audio-recorded, transcribed and analyzed using Thematic Analysis. Results: Two categories were identified from the nurses' point of view. The first presents parental care for the newborn based on popular beliefs and knowledge; the second describes transcultural care actions (preservation, accommodation and restructuring) for the newborn in childcare. Final considerations: The identification of parental cultural practices in newborn care by nurses allows care to be planned so that it is culturally congruent, promoting healthy practices based on the families' cultural knowledge. It is suggested that the Transcultural Care Theory be adopted in Primary Health Care to guide health care practices, particularly in border regions.

Author Biographies

Maria Aparecida Baggio, Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Paraná, Brasil.

Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Paraná, Brasil.

Fabiana Paes Nogueira Timoteo, Português

Graduada em enfermagem pela Anhanguera Educacional - São Paulo

Mestre em Saúde Publica em Região de Fronteira pela Unioeste - Paraná 

Docente Especialista em Unidade de Terapia Intensiva

Rosane Meire Munhak da Silva, Português

Doutora em Ciências pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - USP (2019). Mestre em Biociências e Saúde pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2013), graduada em Enfermagem pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2002), especialista em Enfermagem em Terapia Intensiva pela FAMERP-São José do Rio Preto e Enfermagem Obstétrica pela UNIFIL-Londrina. Atua como docente no Curso de Enfermagem e no Programa de Pós-graduação stricto sensu em Saúde Pública em Região de Fronteira na Universidade Estadual do Oeste do Paraná; e docente no Programa de Residência Multiprofissional em Neonatologia do Hospital Universitário do Oeste do Paraná. 

Gisele Cristina Manfrini , Português

Doutora em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina (2011) - Área de Concentração: Filosofia, Saúde e Sociedade (PEN/UFSC). Estágio pós-doutoral na UFSC (2015). Mestrado em Enfermagem - Área de Concentração: Filosofia, Saúde e Sociedade, pelo Programa de Pós-graduação em Enfermagem da UFSC (2005). Especialização na área de Enfermagem no Cuidado à Família pela UFSC (2005) e em Terapia Familiar e de Casais, pela GRUPPOS, Uniguaçu (2010). Graduação em Enfermagem pela UFSC (2003). Atualmente é docente Adjunto no Departamento de Enfermagem da UFSC, na disciplina O Cuidado no Processo de Viver Humano V - Atenção Básica e Saúde Mental, desde abril de 2015. Atua como docente e tutora na Residência Multiprofissional em Saúde da Família da UFSC - REMULTISF. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da UFSC - PEN/UFSC, modalidade acadêmico. 

Aline Renata Hirano, Prefeitura Municipal de Foz do Iguaçu, Paraná, Brasil

Possui graduação em Nutrição pela Faculdade União das Américas - Uniamérica (2010) e em Letras Português/ Inglês pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste (2008); especialização em ambas as áreas, incluindo a nível de Mestrado pelo Programa de Saúde Pública em Região de Fronteira da Unioeste (2020). 

References

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Published

2024-12-13

How to Cite

1.
Baggio MA, Timoteo FPN, Silva RMM da, Manfrini GC, Hirano AR. Cultural practices in newborn care: transcultural approaches of nurses in primary health care. Rev Enferm UFPI [Internet]. 2024 Dec. 13 [cited 2024 Dec. 18];13(1). Available from: https://periodicos.ufpi.br/index.php/reufpi/article/view/4506

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