Teachers’ perception of health, remote work, and the students’ situation during the COVID-19 pandemic

Autores

  • Aline de Sousa Justino
  • Osmar de Oliveira Cardoso
  • Roniele Araújo de Sousa
  • Mykaelle Soares Lima

DOI:

https://doi.org/10.26694/reufpi.v13i1.4694

Palavras-chave:

Faculty, Pandemics, COVID-19, Perception, Emotions

Resumo

Objective: To evaluate the teachers’ perceptions regarding their emotions, health and work, as well as the students’ situation, during the pandemic. Methods: Cross-sectional, quantitative and descriptive study, carried out with teachers from the public education network in the state of Piauí. The bivariate analysis model was applied using Pearson’s Chi-square test, considering the significance level at 5% to check associations and to analyze the reliability of the questionnaire. Internal consistency was calculated using Cronbach’s alpha coefficient. Results: Hopeless was the emotion most perceived by teachers. Conversely, they felt satisfied with their health and work. There was no influence of sociodemographic characteristics on perceived hopeless. In addition, they stated that they had good expectations when the pandemic was over. Regarding the students’ situation, it was identified that they partially agreed that there had been harm. Conclusion: Feeling hopeless during the pandemic was independent of the individual’s sociodemographic characteristics, as well as the teacher’s gender, age or race/skin color.

Referências

Gardanova Z, Belaia O, Zuevskaya S, Turkadze K, Strielkowski W. Lessons for Medical and Health Education Learned from the COVID-19 Pandemic. Healthcare. 2023; 11(13):1921. DOI: https://doi.org/10.3390/healthcare11131921.

Ozamiz-Etxebarria N, et al. Niveles de estrés, ansiedad y depresión en la primera fase del brote del COVID-19 en una muestra recogida en el norte de España. Cadernos de Saúde Pública. 2020; 36(4):e00054020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00054020.

Dias FS, Rosa RG, Mendes CL. Brazilian battle against COVID-19. In: Hidalgo, J.; Rodríguez-Veja, G.; Pérez-Fernández, J. COVID-19 Pandemic: lessons from the frontline. Amsterdam: Elsevier, 2022. p. 173-8. DOI: https://doi.org/10.1016/C2020-0-02438-2.

Brasil. Portaria no 343, de 17 de março de 2020 - DOU - Imprensa Nacional. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Brasília: 17 mar. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376.

Skar GB, Graham S, Huebner A. The Long-Term Effects of the COVID-19 Pandemic on Children's Writing: a Follow-up Replication Study. Educ Psychol Rev. 2023;35(1):15. Epub 2023 Feb 2. PMID: 36747881; PMCID: PMC9893196. DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-023-09729-1.

Assunção AA, Abreu MNS. Pressão laboral, saúde e condições de trabalho dos professores da educação básica no Brasil. Cadernos de Saúde Pública, 2019; 35:169517. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00169517.

Almeida AMM. Os desafios e as perspectivas da formação dos professores de história do estado do Piauí e os impactos na prática pedagógica. In: 2015, Florianópolis. XXVIII Simpósio Nacional de História. Florianópolis: [s. n.], 2015. Disponível em: http://csi.ati.pi.gov.br/imovel/internet/index.php?&pag=32.

Silva LDTA, et al. Um breve retrato do estado de saúde dos professores e as condições de trabalho. LINK SCIENCE PLACE-Interdisciplinary Scientific Journal, 2019, 6.5. Disponível em: http://www.interscienceplace.org/index.php/isp

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE) - Cidades - Panorama. [S. l.], 2021. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pi/panorama.

Reis JDR, Pilatti LA, Pedroso B. Qualidade de vida no trabalho: construção e validação do questionário QWLQ-78. Revista Brasileira de Qualidade de Vida, 2012; 3(2):1–12. DOI: https://doi.org/10.3895/S2175-08582011000200001.

Field A. Descobrindo a estatística usando o SPSS [recurso eletrônico] / Andy Field ; tradução Lorí Viali. – 2. ed. – Dados eletrônicos. – Porto Alegre : Artmed, 2009.

Devellis RF. Scale development: Theory and applications. 2. ed. Thousands Oaks: Publications Inc, Sage, 2003.

Damásio A. O mistério da consciência: do corpo e das emoções ao conhecimento de si. 1. ed. São Paulo: tradução Laura Teixeira Motta; revisão técnica Luiz Henrique Martins Castro, 2000.

Ministério da Saúde (BR). Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. [S. l.], 2012. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html.

Martins ACBL, et al. A experiência de professores no ensino remoto: dilemas, saúde mental e contextos de trabalho na pandemia. Expressa Extensão, 2021;26(2):154–60. DOI: https://doi.org/10.15210/EE.V26I2.20468.

Godoi M, et al. O ensino remoto durante a pandemia de COVID-19: desafios, aprendizagens e expectativas dos professores universitários de Educação Física. Research, Society and Development, 2020;9(10):e4309108734. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.8734.

Malloy DLF, et al. Saúde mental na pandemia de COVID-19: considerações práticas multidisciplinares sobre cognição, emoção e comportamento. Debates em Psiquiatria, 2020;10(2):46–68. DOI: https://doi.org/10.25118/2763-9037.2020.V10.39.

Almeida CM, Freire S. Adaptação cultural de um instrumento para avaliar as emoções do professor (TEQ): Adaptação cultural - TEQ. Revista Portuguesa de Educação, 2021;34(1):285–302. DOI://doi.org/10.21814/rpe.20687.

Assunção AA, Abreu MNS. Pressão laboral, saúde e condições de trabalho dos professores da educação básica no Brasil. Cadernos de Saúde Pública, 2019;35:169517. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00169517.

Araújo TM, Pinho PS, Masson MLV. Trabalho e saúde de professoras e professores no Brasil: reflexões sobre trajetórias das investigações, avanços e desafios. Cadernos de Saúde Pública, 2019;35. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00087318.

Phan ANQ, Pham LTT. Online teaching during the COVID-19 pandemic:Vietnamese language teachers’ emotions, regulation strategies and institutional policy and management. Policy Futures in Education, 2023.;21(4):405-22 DOI: https://doi.org/10.1177/14782103231178644.

Altmann BAR, Pezzi FAZ, Heck C. Emoções e autocuidado como tema de formação de professores: um relato de experiência. XXI Encontro Nacional de Educação (ENACED) e I Seminário Internacional de Estudos e Pesquisas em Educação (SIEPEC), [s. l.], n. 1, 2020. Disponível em: https://www.publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/enacedesiepec/article/view/18703.

Cramês ML, Antão C, Anastácio ZFC. Professores/educadores em pandemia covid 19: perceções de saúde, rotinas pessoais e competências profissionais. In: 7o CONGRESSO INTERNACIONAL EM SAÚDE: Contextos e Problemáticas Emergentes. In: , 2020, Minho. Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC) Instituto de Educação, Universidade do Minho. Minho: [s. n.], 2020. p. 103. Disponível em: https://bibliotecadigital.ipb.pt/handle/10198/23618?mode=full.

Costa TA, et al. A saúde emocional dos professores durante a pandemia em tempos de aulas remotas | Plataforma Espaço Digital. In: , 2020, Maceió. Anais VII CONEDU - Edição Online. Maceió: [s. n.], 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/67848.

Khattar A, Jain PR, Quadri, SMK. Effects of the Disastrous Pandemic COVID 19 on Learning Styles, Activities and Mental Health of Young Indian Students-A Machine Learning Approach. In: , 2020, Madurai, India. (IEEE, Org.) Proceedings of the International Conference on Intelligent Computing and Control Systems, ICICCS 2020. Madurai, India: Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2020. p. 1190–1195. DOI://doi.org/10.1109/ICICCS48265.2020.9120955.

Monteiro SS. (RE)Inventar educação escolar no Brasil em tempos da COVID-19. Revista Augustus, 2020;25(51):237–54. DOI: https://doi.org/10.15202/1981896.2020V25N51P237.

Vieira LMF, Falciano BT. Docência na educação infantil durante a pandemia: percepções de professoras e professores. Retratos da Escola, 2020;14(30):788–805. DOI://doi.org/10.22420/RDE.V14I30.1224.

Voss T, et al. Teachers’ Emotional Exhaustion and Teaching Enthusiasm Before Versus During the COVID-19 Pandemic. 30 May 2023. Zeitschrift für Psychologie, Vol. 231, No. 2. DOI: https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000520

Cruz RM, et al. Retorno ao trabalho? indicadores de saúde mental em professores durante a pandemia da COVID-19. Revista Polyphonía, 2020;31(1):325–44. DOI: https://doi.org/10.5216/RP.V31I1.66964.

Barros FC, Vieira DAP. The challenges of education in the pandemic period. Brazilian Journal of Development, 2021;7(1):826–49. DOI: https://doi.org/10.34117/BJDV7N1-056.

Ferreira LL. Lições de professores sobre suas alegrias e dores no trabalho. Cadernos de Saúde Pública, 2019;35. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00049018.

Santos JVB, Monteiro JCS. Educação e COVID-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar, 2020;2:1–15. DOI: http://dx.doi.org/10.46375/encantar.v2.0011

Publicado

2024-06-14

Como Citar

1.
Justino A de S, Cardoso O de O, Sousa RA de, Lima MS. Teachers’ perception of health, remote work, and the students’ situation during the COVID-19 pandemic. Rev Enferm UFPI [Internet]. 14º de junho de 2024 [citado 22º de julho de 2024];13(1). Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/reufpi/article/view/4694

Edição

Seção

Original